جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین هاشمی با اشاره به نام گذاری هفته پژوهش از سوی ستاد پژوهشی حوزه گفت: شنبه، پژوهش و بیانیه گام دوم، یکشنبه، پژوهش و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دوشنبه، پژوهش و معنویت و اخلاق، سه شنبه پژوهش و حوزه انقلابی، چهارشنبه پژوهش، حوزه و دانشگاه و علوم انسانی اسلامی و پنجنشنبه پژوهش و حوزه بین الملل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی بعد از ظهر امروز در هم اندیشی و نشست معاونان پژوهشی مراکز هدایت علمی تربیتی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی( مسجد اعظم) برگزار شد،گفت: یکی از مباحثی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث ضرورت پژوهش در مراکز هدایت علمی تربیتی است.

معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم افزود: اساس راه اندازی مراکز هدایت علمی تربیتی به دلیل خلأ  موجود در حوزه های علمیه برای رشد علمی طلاب، مشاوره تحصیلی و هدایت از نظر آموزشی و پژوهشی بوده است.

وی بیان داشت: در مدیریت جدید راه اندازی این مراکز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و نهایتا مرکز هدایت علمی تربیتی با هدف حفظ سنت های گذشته حوزه، آزادی انتخاب درس در حوزه و با نگاه جدی تر به مباحث آموزشی، پژوهشی، علمی، تربیتی، اخلاقی و اجتماعی در سطوح عالی، فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی گفت: در گذشته فعالیت مراکز هدایتی علمی منسجم نبود، مثلا بعضی از مراکز فعالیت آموزشی، تهذیبی و ... تنها برای طلاب خودشان انجام می دادند. بعضی از مراکز  نیز تنها خوابگاهی بودند و بعدها از مدرسه تبدیل به مراکز علمی شدند. بنابراین با راه اندازی مرکز هدایتی علمی ترییتی نیازمند به آیین نامه ای برای انسجام بخشی برنامه و وحدت رویه برای فعالیت ها بودیم. این آیین نامه تدوین و فعالیت ها آغاز شد.

وی بیان داشت:  در آستانه هفته پژوهش، لازم است مراکز هدایت علمی توجه بیشتری به این موضوع کنند و فعالیت های خود را در معرض دید عموم طلاب قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی توجه به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مراکز هدایت علمی تربیتی  را ضروری دانست و افزود: در این بیانیه سخن از علم و تولید علمی آمده و لازم است معاونین پژوهشی موضوعات بیان شده در این بیانیه را استخراج و برای فعالیت پژوهشی در اختیار طلاب قرار دهند.

معاون پژوهش سطوح عالی افزود: محور دیگر توجه به سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. در همین رابطه یکی از مأموریت های حوزه، بازنگری و انجام کار پژوهشی در این مسئله است.

وی بیان داشت: امروز برای انجام فعالیت پژوهشی اولویت هایی وجود دارد و لازم است مراکز هدایت علمی تربیتی براساس اولویت ها فعالیت های پژوهشی را برنامه ریزی کنند و طلاب را به آن اولویت ها سوق دهند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: از جمله اولویت ها که لازم است به آن توجه شود، برگزاری کارگاه های تحقیقات علمی، مقاله نویسی، پایان نویسی، موضوع یابی و مسئله محوری، اجرای تحقیقات علمی به وسیله طلاب، انتشار نشریه علمی طلاب به صورت دیجیتال از سوی مراکز هدایتی، برگزاری و تشکیل کانون های علمی و... است.

معاون پژوهش سطوح عالی افزود: از جمله برکات کانون های علمی احیاء سنت های گذشته انجام کارهای گروهی است. از دیگر کارهای که باید انجام شود، راه اندازی شورای پژوهشی در مرکز هدایت علمی تربیتی است. برکت این شورای ضمانت اجرایی داشتن فعالیت ها می باشد.

وی راه اندازی اتاق فکر و جلسات اندیشه ورز را ضروری دانست و گفت: نقش هیئت های اندیشه ورز، پیشنهاد سازی برای شورای پژوهشی است.

معاون پژوهش سطوح عالی با بیان این که هفته پژوهش برای حوزه بسیار مهم است گفت: از جمله فعالیتی که مراکز هدایتی علمی می توانند انجام دهند، برگزاری نمایشگاه علمی، برگزاری نشست های علمی، شرکت در نمایشگاه علمی و نشستهای علمی مدرسه فیضیه، همکاری با مراکز علمی، فضا سازی مرکز با جملاتی از منویات امام راحل و رهبر انقلاب در مورد اهمیت پژوهش است.

وی بیان داشت: مهمترین فعالیت این معاونت، حمایت از برگزاری کارگاه های پژوهشی، ارائه سرفصل های پژوهشی، معرفی اساتید و مشاوران پژوهشی، ارائه فنآوری پژوهشی و اعتبار بخشی به کارگاه های پژوهشی و اعطای مجوز به نشریات علمی و ... است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی با اشاره به نام گذاری ایام پژوهشی از سوی ستاد پژوهشی در هفته پژوهشی گفت: شنبه، پژوهش و بیانیه گام دوم، یکشنبه، پژوهش و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دوشنبه، پژوهش و معنویت و اخلاق، سه شنبه پژوهش و حوزه انقلابی، چهارشنبه پژوهش، حوزه ودانشگاه و علوم انسانی اسلامی و پنجنشنبه پژوهش و حوزه بین الملل است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha