جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام فرهاد عباسی

حوزه/ مدیر امور هماهنگی مراکز تخصصی حوزه های علمیه گفت: کمیته‌های مدارک علمی در ۹ مرکز تخصصی حوزه‌های علمیه واسپاری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین فرهاد عباسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به ششمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و موسسات آموزشی عالی حوزوی اظهارکرد: محور اصلی این اجلاسیه، پیگیری مطالبات پیشین در کمیته ها مطرح شده است.

مدیر امور هماهنگی مراکز تخصصی حوزه های علمیه افزود: عمده این مطالبات، توسعه متوازن رشته های تخصصی بوده است، در این راستا اقداماتی در سه سال انجام شده است.

وی تصریح کرد:در بخش طراحی درختواره رشته های تخصصی، نقشه راه جامعی که سالها حوزه دغدغه آن را داشت در حال حاضر مراحل پایانی را می پیماید و راه بسیار خوبی را جلوی مراکز و دغدغه مندان در توسعه علوم حوزوی باز کرده است.

حجت الاسلام عباسی بیان کرد:حدود ۱۱ حوزه دانشی قرآن و حدیث، فقه و اصول، اخلاق و تربیت، علوم و ارتباطات، تاریخ و سیره، کلام و ادیان و مذاهب و فرق، منطق فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات عرب، فرهنگ و هنر و تمدن اسلامی علوم اسلامی و انسانی در زیرشاخه های علوم سیاسی و اجتماعی و مدیریت و اقتصاد از نکات درخشنده ای است که در این دوره انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد:هم اکنون فرآیند تصویب خواهی رشته ها تسهیل شده است و نقشه اجرای رشته های تخصصی در مراحل تدوین رشته ها در مراکز مجری تهیه شد که طلاب بر اساس نقشه اجرایی با الویت بندی طبق نیاز حوزه های علمیه ادامه تحصیل می دهند.

مدیر امور هماهنگی مراکز تخصصی حوزه های علمیه گفت:موضوع دیگر ثبت رسمی سوابق تحصلی طلاب در رشته های تخصصی است که به تازگی ساماندهی شده است و در قم تمام سوابق تحصیلی طلاب از سال ۷۰ به بعد ثبت رسمی شده است.

وی افزود: بحث کیفیت افزایی در مدارک تخصصی که منجر به اعتماد بیشتر به مراکز تخصصی می شود در دستور کار قرار گرفت، در این راستا قوام کار مراکز تخصصی در رتبه بندی و ارزیابی است که نظارت ها از مراکز انجام و یک به یک در صحن شورای گسترش عرضه شد و تاکنون ۲۹ مرکز تخصصی ارزیابی جامع شد.

حجت الاسلام عباسی بیان کرد:برخی مطالبات در مورد دغدغه های صنفی اساتید در مراکز تخصصی بود که این اساتید مراکز تخصصی امروز جز اساتید رسمی معاوت آموزش محسوب می شوند و با رویکرد خوب معاونت از همه مزایای سطوح عالی برخوردار هستند و سوابق و ثبت گزارش های مربوط و خدمات یک به یک در حال یپیگیری است.

وی اظهار کرد: دروس خارج رشته های تخصصی نیز از مطالبات جدی بود که به عنوان مصوبه ای هر رشته سطح ۴ که به تصویب می رساند برای دروس سطح ۴ نیز آئین نامه ای را پیوست می کند، در شورای فقه معاصر نیز از جمله مباحث دروس سطح ۴ رشته های تخصصی و دروس خارج رشته های تخصصی است.

مدیر امور هماهنگی مراکز تخصصی حوزه های علمیه عنوان کرد:در خصوص مدارک علمی و واسپاری کمیته ها که بارها مطالبه شده بود با عنایت مدیر حوزه کمیته های مدارک علمی در ۹ مرکز تخصصی واسپاری شد و ۵ مرکز دیگر در نوبت مصوبه خواهی و کسب مجوز قرار دارند.

وی بیان کرد:در جهت کیفیت افزایی در آموزش در مراکز تخصصی راه اندازی گروههای علمی و تربیتی در مراکز تخصصی است که ۲۷ مرکز تخصصی در قم داریم و تمامی از گروههای علمی و ترببیتی برخوردار است.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: تقویت فرآیند آموزش و پژوهش و تربیت با همراهی اساتید اقتضائات همان مرکز است، در مورد تصویب کلیات و سرفصل رشته ها در درختواره ها نزدیک به ۳۰۰ گرایش و رشته در ۱۱ حوزه دانشی دیده شده است در حالی که قبل از مدیریت جدید ۲۰ رشته دارای کلیات مصوب بود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۹ رشته و گرایش در سطح کشور در این به تصویب نهایی رسیده است که ۲۳ رشته و گرایش در حال تدوین و سرفصل های مصوب نیز به ۲۴ رشته و گرایش رسیده است.

مدیر امور هماهنگی مراکز تخصصی حوزه های علمیه اظهار کرد: ۳۵ رشته نیز سرفصل شان به اتمام می‌رسد در حالی که با محدودیت های زیادی مواجه بودیم.

وی گفت:این اجلاسیه با توجه به دغدغه رهبری با محوریت بیانیه گام دوم شکل گرفت و ۴ کمیته نیز با همراهی مراکز تشکیل شد و به زودی گزارش مذاکرات ارائه می شود.

گفت وگو از پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha