جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 874921
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
حضرت معصومه

حوزه/ استاد حوزه‌ خواهران گفت: حضرت معصومه علیها السلام بالاتر از حقوق دیگران و پایین‌تر از حقوق امام، حقی خاص دارد و شناخت آن برای زائر لازم است تا به ثواب زیارت نایل گردد.

زهره عرب، استاد حوزه‌ علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، اظهار کرد: محکم‌ترین دلیل برای شناسایی مقام معنوی حضرت معصومه علیها السلام، وصف مستقیم ائمه علیهم السلام نسبت به جایگاه ایشان است، چراکه این معرفی از چند لحاظ مورد توجه است.

استاد حوزه ادامه داد: اول اینکه از میان امام‌زادگان و اولاد ائمه علیهم السلام، فقط در مورد زیارت ایشان سفارش و تأکید صورت گرفته است.

وی افزود: روزی عده‌ای از شیعیان امام کاظم علیه‌السلام جهت دریافت پاسخ برای پرسش‌های دینی خود به شهر مدینه رهسپار شدند، ولی چون آن حضرت در مسافرت بود و آنها ناگزیر به بازگشت بودند، به ناچار سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آنها را دریافت کنند.

استاد حوزه‌ علمیه خواهران اضافه کرد: زمان خداحافظی با تعجب دیدند که حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در حالی که تنها ده سال داشت، پاسخ پرسش‌های آنها را نوشته است؛ هنگام مراجعت در بین راه با امام موسی بن جعفر علیه‌السلام ملاقات کردند و ماجرا را به عرض ایشان رساندند؛ امام آن نوشته را از آنها گرفت و مطالعه کرد و چون پاسخ‌ها را درست یافت، لبخند رضایت بر لبانش نقش بست و سه بار فرمود: «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش باد».

منزلت حضرت معصومه از زبان امام صادق علیه‌السلام

عرب بیان کرد: امام صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ ه. ق. به علت مسمومیت توسط منصور دوانیقی به شهادت رسید و حضرت معصومه علیهاالسلام حدوداً در سال ۱۷۹ ه. ق. متولد شد؛ پس حداقل بیش از سی سال قبل از تولد آن بانو، امام صادق علیه‌السلام از تولد و منزلت او خبر داده است و فرمود: «برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا صلی‌الله علیه و آله حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام حرمی است و آن کوفه است و برای ما اهل بیت علیهم‌السلام حرمی است و آن قم می باشد و به زودی زنی از اولاد من که فاطمه نامیده می‌شود، در آنجا دفن می‌شود؛ هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد».

وی تصریح کرد: در این حدیث، قم حرم همه ائمه علیهم السلام بعد از حضرت علی علیه السلام معرفی شده است و البته کلمه «لنا» مطلق است و شامل تمام چهارده معصوم علیهم‌السلام می‌شود و منظور حرم بودن قم حتی نسبت به رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و حضرت علی علیه‌السلام نیز  است

 استاد حوزه خواهران با بیان اینکه نکته دیگر اینکه قم به تنهایی حرم همه ائمه معرفی شده است و این جای بسی تأمل عمیق دارد، گفت: بعد از معرفی قم به عنوان حرم ائمه علیهم‌السلام، بلافاصله به تولد و دفن حضرت معصومه علیهاالسلام در قم اشاره شده و بعد به بیان ثواب زیارت او که بهشت است، توجه ویژه مبذول گشته است.

وی ادامه داد: محور در این حدیث، تشویق مردم به زیارت این بانو و رسیدن به ثواب آن یعنی بهشت است و بهشت را ثواب یک عمل معرفی کردن، فقط در مورد زیارت ائمه معصوم علیهم‌السلام و برخی موارد نادر بیان شده است.

عرب عنوان کرد: یک بار زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام، و آن گاه ورود به بهشت، نشان از میزان تقرب و وجاهت و آبروی حضرت در پیشگاه خدا دارد که هر شیعه‌ای را به شرط معرفت به حق او و با یک زیارت او می‌بخشند و وارد بهشت می‌شود و این ورود حتمی است، چون در برخی روایات «وَجَبتْ لَهُ الجنة» گفته شده است؛ یعنی زیارت او، بهشت رفتن را واجب می کند.

وجوب بهشت در مقابل معرفت به حق حضرت معصومه

وی با تأکید بر اینکه ایشان بر وجوب بهشت برای زائر حضرت معصومه علیهاالسلام به شرط معرفت به حقش تأکید کرده است، افزود:  امام رضا علیه‌السلام فرمود: «من زارها عارفاً بحقها فله الجنة؛ وجوب بهشت در مقابل معرفت به حق اوست» پس باید معنی معرفت به حق او را دریابیم.

استاد حوزه‌ خواهران تشریح کرد: معرفت به حق حضرت معصومه علیهاالسلام چه چیزی می‌تواند باشد؟ حضرت بار امانت سنگین امامت را بر دوش ندارد و لذا حقی را که امام بر گردن امت دارد، برای او نیست؛ پس این حقی که او بر گردن شیعه دارد، چیست؟

وی تأکید کرد: باید قبول کنیم که حضرت معصومه علیها السلام بالاتر از حقوق دیگران و پایین‌تر از حقوق امام، حقی خاص دارد و شناخت آن برای زائر لازم است تا به ثواب زیارت نایل گردد.

وی افزود: برای شناخت این حق، دو کلید و رمز معرفتی بر زبان ائمه علیهم السلام جاری شده است: اول اینکه امام رضا علیه‌السلام زیارت حضرت معصومه(س) را مثل زیارت خودش معرفی فرموده است؛ دوم اینکه معرفت او را شرط بهشتی شدن زائر دانسته است. اینک به توضیح مطلب اول می پردازیم.

عرب ابراز کرد: باید توجه کرد که امام  علیه‌السلام بدون حکمت و دقت کامل سخن نمی‌گوید و تا کسی قابل مقایسه و تشبیه به امام نباشد، هرگز او را شبیه به خود معرفی نمی‌فرماید و زیارت او و حق او را مثل زیارت و حق خودش، شرط بهشت معرفی نمی‌فرماید؛ چنانکه امام صادق علیه‌السلام فرموده اند: کسی با ما آل محمد صلی‌الله علیه و آله قابل مقایسه نیست.

نفس زیارت حضرت معصومه شبیه زیارت امام رضا علیه‌السلام است

وی ادامه داد: در آن روایت، امام رضا علیه‌السلام ثواب زیارت خواهرش را ثواب زیارت خود معرفی نمی‌کند، بلکه نفس زیارت او را شبیه زیارت خود و هم اثر با حضور خویش می‌شناساند بنابراین، اگر زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام، مثل زیارت امام رضا علیه‌السلام باشد، باید محضر او و نورانیت و قدرت تصرف عرفانی و ولایی و رحمت و رأفت و قرب و منزلت او، شبیه به امام رضا علیه‌السلام باشد.

حضرت معصومه مظهر جلالت حضرت زهرا علیهاالسلام

عرب اذعان کرد: پدر بزرگوار حضرت آیة الله العظمی مرعشی(ره)، یعنی سید محمود مرعشی بعد از توسل به امیرالمؤمنین علیه‌السلام جهت معرفی قبر حضرت زهرا علیهاالسلام از آن امام شنیده‌اند که در معرفی حضرت معصومه علیهاالسلام بسیار صریح و رساست؛ حضرت به ایشان در خواب فرموده بودند: «حضرت زهرا علیهاالسلام به من وصیت کرده تا قبر او را مخفی نگه دارم و  نمی‌توانم برخلاف وصیت ایشان عمل کنم؛ اما اگر خیلی دوست داری قبر ایشان را زیارت کنی، به قم و نزد قبر فاطمه معصومه علیهاالسلام برو که خداوند جلالت حضرت زهراعلیهاالسلام را به حضرت معصومه علیهاالسلام داده است».

وی افزود: با تأمل در این جواب بسیار رسا و زیبا که از مرد صالح و مورد اطمینانی همچون پدر آیة الله العظمی مرعشی نقل شده است، می‌توانیم به مقام بلند و ملکوتی و روح لطیف و قدسی و زهرایی فاطمه معصومه علیهاالسلام بیشتر آشنا شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha