سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی

حوزه/ مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: از مجموع ۳۳۴ نشریه ای که در حوزه علوم انسانی و اسلامی در کشور منتشر می شود، ۱۷۶ نشریه از حوزه و ۱۵۸ نشریه از مراکز دانشگاهی منتشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی درگفت وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به برخی از برنامه های هفته پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: در بخش مراکز و امور پژوهش چند کار مشخص در حال انجام است، ساماندهی نشریات یکی از کارهایی است که در این مرکز انجام می شود.

وی افزود: در حوزه علمیه قم بخشی از نشریات علمی ترویجی و علمی تخصصی در راستای علوم انسانی اسلامی منتشر می شود و در مجموع ۷۹ نشریه علمی پژوهشی وجود دارد که ۴۴ نشریه از سوی شورای اعطای مجوز و ۳۵ نشریه از سوی وزارت علوم مجوز دریافت کرده اند و ۹۸ نشریه دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: از مجموع ۳۳۴ نشریه ای که در حوزه علوم انسانی و اسلامی در کشور منتشر می شود، ۱۷۶ نشریه از حوزه و ۱۵۸ نشریه از مراکز دانشگاهی منتشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: از مجموع ۵۱ نشریه علمی ترویجی ۳۰ نشریه از شورای اعطای مجوز ها و ۹ نشریه از وزارت علوم مجوز دریافت کرده اند و ۱۲ نشریه دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: از مجموع ۱۱۶ نشریه علمی تخصصی ۶۸ نشریه حوزوی و ۴۸ نشریه دانشگاهی در سطح کشور در حال فعالیت هستند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ۶۸ نشریه فاقد رتبه داریم که نام آن ها را علمی تخصصی گذاشته ایم، این نشریات در عرصه های تخصصی علوم منتشر می شوند و به لحاظ ماهیت حوزوی خود به دنبال این نبوده اند که رتبه علمی دریافت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: از مجموع نشریاتی که ما در حوزه علمیه داریم، بیشترین فراوانی را در عرصه نشریات علوم و معارف عقلی داریم و در این عرصه ۶۴ نشریه علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی منتشر می شود، بعد از آن موضوع علوم قرآن و حدیث قرار دارد، در رتبه سوم کلیات علوم انسانی و اسلامی و در رتبه چهارم موضوعات مربوط به فقه و حقوق اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه کمترین نشریات در حوزه اخلاق و عرفان، سپس اقتصاد اسلامی و بعد تاریخ اسلامی منتشر می شود، ابراز کرد: در زمینه نشریات یک نمایه نشریه به صورت فصلانه و هر سه ماه یک بار منتشر می شود که در آن مجموعه اطلاعات موجود در نشریات علمی در ۱۶ گروه علمی را به صورت تفکیک شده ارائه می کند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: این نشریات اخیرا به دلیل گرانی کاغد به صورت الکترونیکی در سایت معاونت پژوهش ارائه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی از راه راه اندازی شورای هماهنگی نشریات علمی خبر داد و تصریح کرد: تعدادی از سردبیران نشریات حوزوی در این شورا عضو هستند و کارهای هماهنگی را انجام می دهند.

وی مطرح کرد: در بخش مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی بیش از ۱۸۰ واحد پژوهشی از طریق خوداظهاری های واحدها شناسایی شده اند که از این مجموعه قریب به ۱۰۰ واحد پژوهشی عملا فعال هستند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: این مجموعه واحدها با عناوینی مانند گروه، مرکز، پژوهشکده، موسسه، بنیاد، دفتر، فرهنگستان، اندیشکده و امثالهم در حال فعالیت هستند، البته استاندارد ما در حد گروه، مرکز، پژوهشکده، موسسه و پژوهشگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: از مجموع واحدهای پژوهشی حوزوی ۱۸ واحد از شورای اعطای مجوز علمی مجوز دریافت کرده و در حال فعالیت و حدود ۲۵ واحد در دست بررسی هستند.

وی گفت: ۱۱ واحد پژوهشی از وزارت علوم و یک واحد از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز دریافت کرده اند، سایر واحد ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اخذ کرده اند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه تاکید کرد: ما یک شورایی به نام شورای هماهنگی واحدهای پژوهشی تاسیس کرده ایم که سران واحدها برای برنامه ریزی و سیاست گذاری ها در این شورا حضور پیدا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: ما در هفته پژوهش نشستی خواهیم داشت که با حضور مدیران مراکز پژوهشی و معاونان آن ها و با مشارکت جامعه المصطفی بعد از نماز مغرب و عشا در روز نخست هفته پژوهش در سالن اجتماعات مدرسه امام خمینی(ره) برگزار می شود.

وی مطرح کرد: در ارتباط با واحدهای پژوهشی یک آئین نامه ای وجود دارد که رتبه بندی و اعتبار بخشی واحدهای پژوهشی نام دارد، این آئین نامه اخیرا به تصویب شورای پژوهش رسیده و بر اساس آن ما اقدام به رتبه بندی و ارزیابی واحدها خواهیم پرداخت، این کار تا آغاز هفته پژوهش برای اجرا از سوی مدیر حوزه های علمیه ابلاغ خواهد شد.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: سه هزار نفر پژوهشگر در حوزه های علمیه شناسایی شده اند که در عرصه های علوم انسانی، اسلامی و حوزوی مشغول فعالیت هستند، برخی از این افراد اساتید حوزوی، برخی به صورت آزاد و برخی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: از این مجموعه ۵۰۰ پژوهشگر دارای شناسه تفصیلی در زمینه تخصص علمی و حوزه فعالیت طلاب پژوهشگر مشخص شده اند، با راه اندازی سامانه پژوهشگران رتبه بندی و ارزیابی این افراد به صورت گسترده تر انجام خواهد گرفت.

وی ابراز کرد: ما با مراکز علمی مختلفی در حال تعامل هستیم و اگر این مراکز نیازمند پژوهشگر حوزوی برای پروژه های علمی خود باشند، ما طلاب پژوهشگر را به آن ها معرفی می کنیم.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران در سال جاری تاسیس شده و هیات امنای آن نیز تشکیل شده و امیدواریم این صندوق فعالیت های خود را آغاز کند.

فعالیت بیش از ۵۰۰ کتابخانه حوزوی در مدارس علمیه

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد: ما تعداد بیش از ۵۰۰ کتابخانه حوزوی را در مدارس علمیه داریم که مجموعا بیش از چهار میلیون اثر علمی دارند، برخی از این کتب اختصاصی و برخی نیز به صورت کتابخانه های استانی و فعال در خدمت عموم اقشار جامعه در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: دو کتابخانه بزرگ آیت الله حائری و آیت الله بروجردی در قم از جمله این کتابخانه ها هستند و هر کدام از این دو کتابخانه سالن ویژه به صورت قفسه باز در اختیار محققان قرار می دهند. در این سالن ها خدمات نرم افزاری و اینترنتی و دیگر خدمات موردنیاز برای امر پژوهش ارائه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: کتابخانه آیت الله حائری اختصاص به آقایان دارد و کتابخانه آیت الله بروجردی هم به آقایان و هم به خانم ها اختصاص دارد.

وی یادآور شد: مجموعه نیازسنجی های حوزه در حال فعالیت بوده و حوزه نیاز بیش از ۱۶۰ واحد مختلف را تهیه کرده که منعکس کننده نیازهای واحدهای علمی و اجرایی کشور هستند.

آماده همکاری با نهاد های کشور هستیم

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: حوزه این آمادگی را دارد که با مراکزی که نیازمند پژوهش های حوزوی هستند، وارد تعامل و انعقاد تفاهم نامه ها شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: حوزه حداقل حمایت های مالی را از مراکز پژوهشی حوزوی را انجام می دهد، بانک ها و موسسات مالی باید ۱ تا ۴ درصد از اعتبارات را صرف امور پژوهشی بکنند و مراکز اجرایی دیگر یک درصد بر عهده دارند که اگر این اتفاق رقم بخورد اتفاق بزرگی در تامین منابع مالی این پژوهش ها رقم می خورد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha