پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بهشت

حوزه/ در جهان آخرت هیچ‌گاهی خستگی و ملال بر انسان عارض نمی‌شود و قرآن کریم به این حقیقت اشاره دارد: لایبغون عنها حولا (کهف، ۱۰۸) یعنی هرگز تقاضای نقل مکان از آن جا نمی کنند و لذا اهل بهشت با اینکه همیشه در بهشت‌اند هرگز ملول نمی‌ شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، پاسخ به سؤالات و شبهات موجود در جامعه از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از پرسش ها و شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

- سؤال

خداوند جهانی را خلق نموده و انسان‌هایی پا به دنیا گذاشتند و روزی همه می‌میرند و گروهی وارد بهشت و دیگری به جهنّم می‌روند واقعاً بعد از این داستان چه می‌شود؟

- پاسخ

پرسش اصلی این است که: هدف از جاودانگی و خلود انسان در بهشت و یا دوزخ چیست؟

قبل از پاسخ به این پرسش ذکر دو نکته  لازم است:

۱. در قیامت جمعی از انسان ها به بهشت و جمعی دیگر به جهنم می‌روند. کسانی که به بهشت رفته‌اند در آنجا جاودان‌اند؛ اما کسانی که وارد دوزخ شده‌ اند، اکثر آنان از عذاب الهی نجات یافته وارد بهشت می‌شوند و تعدادی در جهنم باقی می‌مانند زیرا در قرآن کریم گروه‌هایی همانند مشرکان، کافران، تکذیب‌کنندگان آیات الهی، تهدید به عذاب جاوید و ابدی شده‌اند و براساس فرازی از دعای کمیل، خلود در عذاب مختص معاندان است یعنی کسانی که حق و حقیقت برای آنان روشن شده است اما از روی عناد و لجاجت به راه باطل ادامه می‌دهند. (و ان تخلد فیها المعاندین) و محتمل است خداوند تمامی گناهکاران را پس از مدتی، از عذاب خود نجات دهد و مقتضای رحمت الهی همین است [۱] بنابراین آنچه مسلم است خلود و جاودانگی در بهشت است.

۲. نکته دیگر اینکه: در زندگی این جهان برای انسان حالت خستگی، دلزدگی و ملال پدید می‌آید و انگار انسان گم‌کرده‌ای دارد که در پی آن است و به هر چیزی می‌رسد می‌پندارد آن را یافته است و به او دل‌ می‌بندد؛ اما پس از مدتی احساس می‌کند که او نیست لذا احساس خستگی و ملال بر انسان عارض می‌شود و به دنبال چیز دیگر می‌رود. اما در جهان آخرت هیچ‌گاهی خستگی و ملال بر انسان  عارض نمی‌شود و قرآن کریم به این حقیقت اشاره دارد: لایبغون عنها حولا (کهف، ۱۰۸) یعنی  هر گز تقاضای نقل مکان از آن جا نمی کنند و لذا اهل بهشت با اینکه همیشه در بهشت‌اند هرگز ملول نمی‌ شوند. [۲]

سرّ امر در این حقیقت نهفته است: حالت گم کردگی انسان در این جهان ناشی از آن است که هنوز انسان به دلداده واقعی و گمشده واقعی خود نرسیده است و لذا انسان همواره در حال تکاپو و تلاش برای رسیدن به آن است و به هر چیزی می‌رسد، گمشده واقعی خود را در او نمی‌یابد اما در جهان آخرت انسان به معشوق واقعی خود که همان وصول به لقای رب‌العالمین است، نائل می‌گردد، و با وصول انسان به معشوق واقعی خود، می‌آرمد و دیگر در تکاپوی چیز دیگری برنمی‌آید.

اما هدف از جاودانگی چیست؟ مسئله دو بعد دارد. یک بعد آن به انسان برمی‌گردد که هدف انسان از جاودانگی چیست؟ بعد دیگر آن به خداوند برمی‌گردد خداوند به عنوان خالق جاودانگی هدف او از این خلق چیست؟

اما نسبت به انسان، جاودانگی مطلوب بالذات انسانهاست و هر انسانی بالفطرة طالب جاودانگی است و لذا انسان مایل است که عمر بیشتری بکند [۳] و فرزندی داشته باشد که با بودن او بعد از خودش احساس جاویدانگی خود را می‌کند زیرا فرزند بمثابه امتداد وجود خود انسان است بنابراین جاودانگی هدف و مطلوب بالذات انسانها است، خود آن به عنوان یک هدف است دیگر چرایی نسبت به آن راه ندارد این فطرتی است که خداوند در وجود انسانها این گونه قرار داده است.

اما هدف از جاویدانگی نسبت به خداوند، ‌ در فلسفه اسلامی بحثی در باب غایات مطرح شده است اینکه علت غایی همواره به علت فاعلی برمی‌گردد، و براساس آیات و روایات خداوند از خلقت انسان یک هدف ادنی دارد و آن این است که خداوند عبادت شود (و ما خلقت الجن و الانس الّا لیعبدون) (ذاریات) و یک هدف وسطی دارد و آن وصول به رحمت واسعه الهی است که بهشت از مصادیق اکمل آن می‌باشد. «الا من رحم ربک و لذلک خلقهم» (هود، ۱۱۹). و یک هدف اعلی داشته است که در حدیث قدسی آمده است:‌کنت کنزاً مخفیا فاحببت أن اعرف فخلقت الخلق لِأعرف، و این هدف اعلی عبارت است از حب الله به ذات خود [۴] که به دنبال آن حب به آثار ذات خود و شناخته شدن خود دارد. و این هدف عالی همان‌گونه که نسبت به نظام این جهان جریان دارد، نسبت به آن جهان نیز جریان دارد و حب الله بر ذات خود و معرفت خود باعث می‌شود که انسان را جاودانه قرار دهد از این رو جاودانه قرار دادن انسان برخلاف ادله نیست بلکه براساس حکمت او و به مقتضای ابدیت و جاودانگی اوست.

---------------------------

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبائی، ترجمه سید محمد باقر همدانی، قم، جامعه مدرسین، ‌ چاپ نهم، ۱۳۷۶، ج ۱، ص ۶۲۲، ج ۳‌، ص ۱۷۱، ج ۱۱، ص ۲۷، ج ۱۲، ص ۱۴۷.

۲. مجموعه آثار، مطهری، ‌ مرتضی، ج ۴، بخش معاد، قم، ‌ انتشارات صدرا

۳. تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ۴ و ۵، جوادی آملی، ‌ قم، نشر اسراء، ۱۳۸۱

----------------------

پی نوشت ها:

[۱]  . جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن کریم، قم، ‌نشر اسراء، ‌چاپ اول، ۱۳۸۱، ج۵، ص۴۶۷

[۲]  . مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، قم، انتشارات صدرا، چاپ دوم، ۱۳۷۲، ج۲، ص۵۲۴

[۳]  . مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن، قم، مؤسسه امام خمینی، چاپ دوم، ۱۳۷۸، ج۳، ص۴۲۷

[۴]  . شیرازی، محمد، صدرالمتألهین، الحکمة المتعالیة، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۹۹۹، ج۲، ص۲۸۵ت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    3 0
    عالی
    • لطیف IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      4 1
      نظر من انسان نه باید فکر بد باشه کارهایی بد چون ماخداراعبادت میکنیم نه بخاطرجهنم ونه بخاطربهشت بخاطر خودت خالق زیبا چه تمام چیزهاوموجودات راخلق کرده وهرگزنمیتونه هیچکس مثل او افریننده باشه یعنی مستحق عبادت خدای مهربون فدایی اسمش برم شما عبادت کنید وامربه معروف کنید وازبدی دورشوید وزیاد فکرنکنیدکه جابروبدبهشت یا جهنم خدابهترمیدونه وسلام
  • مبین IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    13 2
    من به بهشت میرم
    • رها IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      6 1
      خوب بود ولی من خیلب میترسم به جهنم بروم
  • هادی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    6 1
    درود. من خودم ده جز قرآن حفظ بودم. بحثهای فلسفی و کلامی هم زیاد خوندم. هیچ دلیل عقلانی در هیچ کتاب و سایت و سخنرانی ندیدم. مهمترین اشکال وارده تشبیه خداست. هیچ برهانی را حتی توی کتابهای علامه طباطبایی براش پیدا نکردم.
    • مهدی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      3 0
      زیاد عقلگرا نباش . چون چیزای خدا فرا عقله
    • سعید IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      1 0
      قل‌‌ هوالله‌احد‌الله‌الصمد‌لم‌یلد‌ولم‌یولد
    • سعید IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      1 0
      انسان‌موجودی‌هست‌که‌محدود‌هست‌و‌گوش‌وچشم‌ودیگر‌حس‌ما‌برای‌رفع‌نیاز‌ماهست‌حال‌چگونه‌می‌خوای‌استغفرالله‌برای‌خدا‌تشبیه‌داشته‌باشی
    • علیرضا IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      اتفاقا اسلام و احکام ما مخصوصا ۵ پایه ی دین ما کاملاً بر اساس برخان های عقلی هست اگر شما نتونستی پیدا کنی دلیل بر نبودنش نیست ولی من خودم تا جایی که خواستم دلایل عقلی رو پیدا کردم ولی درست میگید پیدا کردنش سخته
  • فاطی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    18 2
    ایشالله که خدا ما رو تو بهشت جای بده
    • متین IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      2 0
      انشااله
  • علیرضا حسینی زادگان IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 1
    سلام،دعا کنید به حق اقا علی بن موسی الرضا باطل ها و تکذیب کنندگان دین خدا از بین بروند یا علی بن موسی الرضا یا الله
  • امیر IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 2
    سلام و ادب ممنونم از مطالب پند آموز و قرآنی که بارگزاری فرمودید ، پرسشی داشتَم و بدین شرح است : آیا برای بهشت ، پایانی خداوند متعال در نظر گرفته است؟
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      3 1
      سلام .بهشت پایان نداره و ابدیه و اهل بهشت هم تا ابد در بهشت هستند.
  • امیر IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 0
    سلام و ادب ممنونم از مطالب پند آموز و قرآنی که بارگزاری فرمودید ، پرسشی داشتَم و بدین شرح است : آیا برای بهشت ، پایانی خداوند متعال در نظر گرفته است؟
    • امیرعلی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      7 0
      نه پایانی وجود ندارد خداوند در قرآن میفرماید جاودان هستند در بهشت همچنین جهنمیان در جهنم
    • امیرعلی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 2
      نه پایانی وجود ندارد خداوند در قرآن میفرماید جاودان هستند در بهشت همچنین جهنمیان در جهنم
    • کاوه IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 0
      ابدیت تا آنجا است که زمان ملاکه، اما در نظر بگیرید کمالی که زمان در آن دخالت ندارد. پس پایان برای زواقعه زمان دار است‌. درک آخرت کمی دقیق تر است
  • سارا IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    6 26
    من زیاد به بهشتو اینا اعتقاد ندارم چون فکر میکنم وارد زندگی بعدی میشیم
    • علی IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      3 2
      چندین میلیون مسلمان اشتباه میکنن ولی یه تئوری مسخره درست میگه؟ چرا از قران برای درمان دعا نویسی برای راهنمایی و هزاران کار دیگه کمک میگیرن و جواب میده چون کتاب اسمانی هست پس صحبت های داخلش همه حرف های خداوند بزرگ هست چرا داستان های که تو قران گفته شده بقایای اون اتفاقات پیدا شده این فقط نشون میده قران کتاب اسمانی هست و بهشت و جهنم وجود دارد هزاران پیامبر هزاران دعا نویس و اما وخیلی از افراد دیگه که با کلام خدا مریض شفا میدن شفا گرفتن در حرم امام رضا علیه اسلام و کلی حرم دیگه نشون میده قران و پیامبران خدا همه واقعی هستن و ما باید ازش پی روی کنیم
    • ali IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      سارا اعتقاد به این موضوع ساختگی که بعد از مرگ وارد یک زندگی دنیوی دوباره میشیم خارج از عقل و منطق هست و قطعا بعد از مرگ همون‌طور که الله میگوید انسان ها به بهشت و جهنم میروند
  • محدثه IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 0
    خدایا همه ی گناهان را ببخش که تو بر همه چی آگاهی
  • محدثه IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 7
    خدایا همه ی گناهان را ببخش که تو بر همه چی آگاهی
  • محدثه IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 0
    سلام ببخشید یه سوال دارم آیا آخر مگه خدا شیطان رو نابود نمیکنه؟ دوزخیان چی میشن بخشیده میشن یا نه؟
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 2
    حال اگر زحمتی نیست توضیح بدهید چرا پیام نمی‌ده
    • امیر IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 0
      ظهور دوست عزیز
  • امیرعلی عنایتی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 5
    من که خیلی استرس دارم که میرم جهنم یا بهشت چون تا الان فیلم های مثبت ۱۸ دیدم خودم فهمیدم که کار بدی کردم انشاالله خدا همه انسان هارا ببخشه و سریع امام زمان ضحور کنه
  • حامد IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 5
    من در بهشت میروم هیچ شکی نیست
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      2 0
      سلام
  • سارا IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    من از این که این ها را خواندم خیلی به خداوند اعتقاد پیدا کردم
  • حامد IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    سلام بر همگی
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      سلام
  • مهدی GB ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    کسی که با دین نجنگه حق کسی نخوره نمیره حهنم
    • مهدی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      ما سه نوع حق داریم حق الله حق الناس حق النفس به خاطر هر کدوم که انجام ندیم به مشکل می خوریم فقط با رعایت حق الناس نمیشه
  • mina IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    2 0
    بهشت و جهنم تو همین دنیاس ک با کارهای خودمون میسازیم
  • محمد IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    2 5
    و بازهم غلو. اصن بی نهایت یعنی چی. خالق بندگانص رو تا ابد در بهشت نگه داره که چی بشه. یعنی صدهزارسال با بهترین لذتها زندگی کنی؟خستگی ناپذیر؟سیری ناپدیری در کنار سیری پذیری معنا پیدا خواهد کرد پس ابد و بی نهایت رد شده است.بهشت و جهنم وجود خارجی ندارد.
    • علیرضا IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      خدا انسان هارو تا ابد در بهشت نمیزاره چون اصلا این حرف اشتباهه زمان در خارج از دنیای مادی معنی نداره که بخواهیم برایش ابدیت و بی نهایت رو تعریف کنیم ولی جاودانگی در آخرت یعنی وجود داشتن و نابود نشدن و چون حالت ماده نداری به طور اتوماتیک جاودان هستی
  • رضا ایرانمنش IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 0
    با سلام بهشت نهایت کمال و لذت انسان است به طوری که بالا ترین آن انسان طاقت لذت ندارد و محو میشود.بهشت از مدار خارج کردن کره‌ی زمین و تماشا کردن کهکشانها بدون زمان است یقین دارم
  • ۲۹۸۰۰۵۶۵۹۶ IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 0
    میدانید حرکت کره‌ی زمین اگه از مدار خارج شود درختان نهایت شادابی خود را دارند و همیشه میوه دارند خلاسه فقط هیجان و لذته جهنم اصلا معنی پیدا نخواهد کرد.
  • رضا ایرانمنش IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    نمی‌دانید چه لذتی دارد از مدار خارج کردن زمین .نگم بهتره. هر طور دوست داشته باشین می‌چرخه.
  • ناشناس IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    2 1
    سلام خدمت دوستان. ببخشید مگر خداوند جلاد هس که انسان هارا در حهنم قرار میده خداوند ارحم الراحمین هس به خداوند توکل کنید و نترسید هرچی خداوند بخاد همان میشود پس بر خداتوکل کنید هرچ کس نمیتواند بگوید که من جام دربهشت هس یا در جهنم فقط خداوند میدادند
  • . IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    6 1
    یک صلوات برای ظهور اقا امام زمان😍
  • امیرحسین IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    با آرزوی بهترین ها
  • محمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    1 0
    ببو کار بد نکنید جهنم میروید
  • مهران IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    پس دلیل اینکه در قران گفته شده به شیطان که قسن خورد همه رو گمراه میکنم و خدا گفت همه را با تو به جهنم میفرستم؟در آیه دیگری میگه ثم رددناه اسفل السافلین و بعد از خلق به پست ترین رتبه رسیدیم که بعد مگر کسانی که ایمان بیارن و عمل صالح انجام بدن.... بعد اینکه جمعیت جهان که اکثرا کافر مشرک و منافقن یعنی اگر گیرم کل مسلمانان اعم از شیعه و سنی بهشتی باشن باز در قیاس با جمعیت چیزی نیست.... در جمعیت گذشته هم که بیشترشون بخاطر مخالفت با پیامبران عذاب شدن..... مگر اینکه جمعیت بعد از ظهور حداقل ده ها برابر کل جمعیت انسانهای گذشته باشه بنظرم بگین تفسیر از کیه که حداقل مردم حقیقتو بیشتر بفهمن
    • ali IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      چه کسی گفته انسان های غیر مسلمان به بهشت نمیرن؟ بساری از کسانی که به بهشت میروند آدم های معمولی ای خواهند بود که اصلا از دین اسلام و خدا و شیعه خبر نداشتند ( خبر نداشتن با لجبازی کردن فرق داره) الان در خارج از خاور میانه مردم درباره ی اسلام خیلی نمیدانند پس تکلیفی هم ندارند اما اگر فهمیدند و درک کردند ولی باز هم قبول نکردند اون موقع میرن جهنم تو قرآن هم میگه که خدا از هر کسی به اندازه ی خودش میخواد ) ما هایی که مسلمان هستیم و در ایران عزیزمان به دنیا آمدیم میتوانیم خیلی پیشرفت کنیم و به بهترین مقام های بهشت برویم ولی خدا از نا قطعاً بیشتر انتظار دارد تا یک آفریقایی که اصلا نمیداند دین چیه
  • ... IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    بعد بفرمایید در قران گفته شده هرچی بکارید درو میکنید نه چیزی کمتر نه چیزی بیشتر ولی اکثریت مردم این صدق نمیکنه
  • حمید IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام خدا قوت آخر مطلب به نظر اشتباه هست ، در جایی که اهداف را به دنی و متوسط و عالی تقسیم کردید بهتره به مقدمات، و نتیجه تقسیم کنید چون خدا هدف دنی و پایین و پست نداره ، این مطلب اول ثانیا چرا لیعبدون را هدف دنی ذکر کردید؟؟؟؟؟؟ هدف نهایی همین لیعبدون است نه احببت ان اعرف خواهشا جواب این سوال بفرستید برام و به نظرم باید دقت بیشتری روی نوشتن مطالب کنید
  • مهدی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    واقعا ما چرا به دنیا میایم بعد الکی زندگی میکنیم بعد میمیریم حالا اگه ما در این دنیا خواستیم یه خوشی کنیم و خلاف دین باشه اگه مردیم رفتبم جهنم خو اگه یه انسان دوست نداشت بره جهنم باید چیکار کنه واقعا خدا چرا بندگانش رو داخل مبهم گذاشت انشالله که جهنمی وجود نداشته باشه
  • ناشناس IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    بنظرتون آدم فضایی ها به بهشت می‌رن یا جهنم؟🥺
  • مائده IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    عالی خیلی خوبه
  • ali IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 0
    من ۲ سال هست که در زمینه ی neuro science یا شاید بهتره بگم بیشتر در زمینه ی فعالیت مغز هنگام لذت بردن تحقیق و مطالعه و تجربه داشتم و میتونم بگم در بهشت به علت نبود زمان حتی با همین بدن مادی احتمال اینکه بی نهایت لذت سیری ناپذیر پدید بیاد عجیب و دور تز ذهن نیست و ممکن است و علم خیلی خیلی آرام داره وارد بخش فرا مادی میشه و مطالب مذهبی و دینی رو بیشتر درک میکنه راستش تو این صد سال اخیر علم دقیقا با اسلام هر روز موافق و موافق تر شده مثل ضرر داشتن گوشت حیوانات جهنده و گوشت خوک یا مشروبات الملی و ضرر رساندن بقیه مسائل که در اسلام منع شده بسیار زیبا است هر چی جلو تر میریم حقانیت اسلام با علم بیشتر مشخص میشود هرچند نباید صبر کرد تا علم به چیزی برسه و بعد از آن سود ببریم زندگی دینی نه تنها آخرت را تضمین میکند بلکه بر اساس علم روز دنیا میفهمیم دنیای شما را هم زیبا تر میکند
    • ایمان IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      البته در اینکه علم اکنون تازه میخاد به اسلام ۱۵۰۰ سال پیش برسه شکی نیست ولی همونطور که همه میدونیم کره ها و سیارات کشف شده موجودات خاص خودشون واسه زندگی میخان فکر نکنم ما انسانهای عادی بتونیم اونجا دوام بیاریم
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    بزا بعتون بگم بعد بهشت جهنم چی میشه‌. ما وقتی میمیریم میریم بهشت بعضیا هم جهنم جهنمیا وقتی عذابشونو کشیدم رفتن بهشت بعد چن سال دوباره متولد میشن تو یه کشور دیگه با یه دین دیگه قیافه دیگه و چیزای دیگه بهتیا هم میرم کیف حالشونو میکنن بعد اونام متولد میشن چرخه زندگی اینه:)روز قیامتم دیگه اینچا زندگی نمیکنیم و متولد نمیشیم اونجا یا دیگه میریم جهنم یا بهشت اونا جاودانه هستیم:)تمام:)
  • ایمان IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    خدا همه گناهکارها رو ببخشه ولی من یک سؤال بی جواب دارم ... مگه شیطان بعد خلقت آدم که سجدش نکرد از بهشت رانده نشد .. پس کی همون آدم و حوا رو در بهشت فریب داد و اونارم از بهشت بیرون کرد .. شاید بهشت یکی ازین کهکشانهای کشف شده جیمز وب باشه اگه همینطوری قدیمتر کشف بشه شاید بهش برسیم
  • محمد IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    خدایا شکرت. من یه سوالی داشتم، کسایی میرن جهنم و قراره تا ابد در جهنم بمونن آیا از عذاب خسته نمیشن؟!