جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصایر دیدار علمای اهل سنت با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: هم گرایی حوزه و دانشگاه با وجود موفقیت ها، وضع مطلوبی ندارد، همچنین انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت های پیشین قابل قبول نیست و این مشکل بعضا در حوزه هم دیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم که در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: در کشور ما دو بال بزرگ پژوهش و تحقیق عبارت از حوزه و دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه سهم مهمی در پیشرفت کشور داشته، دارد و باید داشته باشد، افزود: کشور ما در حوزه علم و پژوهش و فناوری به شکل جامع از اسناد جامع و راهبردی برخوردار بوده برنامه های پنج ساله و افق 20 ساله 1404 از جمله مهمترین اسناد به شمار می آید.

مدیر حوزه های علمیه گفت: کاروان اقتصاد پژوهش به حرکت درآمده و یک و نیم درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه پژوهش هزینه می شود، البته این میزان محل اختلاف بوده و برخی آن را بالاتر و برخی پایین تر از رقم مذکور می دانند.

آیت الله اعرافی با اشاره به مراکز پژوهشی موجود در کشور ادامه داد: حدود دو هزار موسسه، مرکز، پژوهشگاه و دانشگاه در قلمرو دانشگاهی کشور وجود دارد که یک توسعه کمی وسیع را نشان می دهد.

وی ادامه داد: ما در آستانه وجود 100 هزار عضو هیات علمی در کشور قرار داریم، البته به دلیل تنگناهای موجود روند رشد آن در سال های اخیر کاهش یافته است.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: در سال های اخیر صدها رشته بر گنجینه دانشگاهی ما افزوده شده و در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و phd این رشته ها بیشتر در حال توسعه، بازنگری، اصلاح و تکمیل است.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: نسبت دانشجو در کشور ما بسیار بالا بوده که با نرم های بین المللی وضع مطلوبی دارد.

وی نسبت جنسیتی در پژوهش را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: قریب به 60 درصد از دانشجویان ما از دختران تشکیل شده اند و بانوان در هیات های علمی نیز حضور چشمگیری دارند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر وجود عدالت منطقه ای در بخش دانشگاهی مطرح کرد: ایران به شکل بسیار ممتاز دایره دانشگاهی را به سراسر کشور توسعه داده و امروز در عموم بخش های کشور مراکز آموزش عالی وجود دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به وجود عدالت قومی بیان کرد: دروازه های دانشگاهی ما برای تمام اقوام و اقلیت ها باز بوده و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ما در طول یک دهه گذشته غالبا رشد نخست منطقه را داشته ایم و در غرب آسیا و جهان اسلام، جایگاه ما قابل قبول است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم زیرساخت های آزمایشگاهی و پژوهشی در کشور را در سطح مطلوب دانست و عنوان کرد: حدود 15 تا 20 فناوری برتر در کشور وجود دارد که جایگاه آن ها در دنیا از 7 تا 20 قرار دارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: طبق بیان وزیر دفاع، ارتش ما بر اساس ارزیابی های متعارف دنیا، رتبه 13 دنیا را داریم و در حالی است که قدرت معنوی و بسیج ما در این شاخص ها نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: سیستم دفاعی برخی از کشورهای منطقه متکی بر خارج بوده و این در حالی است که کشور ما در روزگار تحریم اقتصادی از نظر دفاعی متکی بر توان داخلی جوانان است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز در شرایط سختی های موجود، این میزان درخشش نادیده گرفته شده، بنده در صدها مراکز علمی در دنیا حضور یافته ام و نتیجه این بوده که وقتی آمارهای پیشرفت های کشور را مطرح می کردم، برای آن ها اعجاب انگیز بود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان مدیر حوزه های علمیه عرض می کنم که دانشگاه مکان شریفی بوده و برای این مکان شان بالایی باید قائل بود.

وی بیان کرد: دانشگاه قم و مجموعه دانشگاهی قم می تواند نیازهای موجود را شناسایی و به رفع آن بپردازد، بسیاری از مسائل را فراتر از نگاه بودجه ای می توان حل کرد و برای این منظور باید روح جهادی در کارها حاکم باشد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: عشق و اخلاص و احساس وظیفه بر تمامی موانع می تواند فائق آید، نظر رهبر انقلاب تخصیص 4 درصد از بودجه کشور به بخش پژوهش بوده که متاسفانه تا 1404 محقق نمی شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: ما در تولید نظریات کلان و بنیادین و عبور از مرزهای دانش توفیق چندانی نداشته ایم، در گذشته وضع به این منوال بوده که دیگران برای مباحث علمی سراغ ایرانی ها می آمدند که امروز نیز باید به این نقطه برسیم.

وی گفت: 80 درصد از برنامه های دستگاه های ما بر تحقیقات و پژوهش ها مبتنی نبوده و وجود مشکلات کنونی به همین دلیل است که به نتایج تحقیقات بی توجهی شده است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: بخش خصوصی در ورود به این مسیر موفق نبوده و این عدم توفیق به برنامه ریزان بر می گردد که ظرفیت آن ها را به کار نگرفته اند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: امروز 50 درصد از بار ساخت و ساز مدارس بر عهده بخش خصوصی است که افتخار بزرگی به شمار می آید، اگر فرهنگ وقف جای خود را پیدا کند در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش اتفاقات خوبی رقم می خورد.

وی تصریح کرد: هم گرایی حوزه و دانشگاه با وجود موفقیت ها، وضع مطلوبی ندارد، همچنین انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت های پیشین قابل قبول نیست و این مشکل بعضا در حوزه هم دیده می شود.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کارهای بزرگی رقم خورده، اما به هیچ وجه مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی نیست.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بنده دستاوردهای علوم انسانی غرب را به کلی انکار نمی کنم و برای آن احترام قائلم، اما از طرف دیگر معتقدم که نیازمند توجه بیشتر به رویکرد اسلامی و بومی در نظریات هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha