سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه / آیت الله اعرافی با تبیین آسیب های پیش روی نخبگان، به توسعه افسارگسیخته تحصیلات در مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: باید محدودیت هایی اعمال شود که مقطع دکتری به صورت بدون برنامه توسعه پیدا نکند و ارزش‌های آن حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشستی با جمعی از نخبگان استان یزد اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم اخلاق فرزانگی و نخبگی را بررسی و ترویج کنیم، باید ابتدا به آسیب‌های تهدید کننده این دو بپردازیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور، خود برتر بینی را مهمترین آفت فرزانگی و نخبگی دانست و خاطرنشان کرد: این که انسان به شکل غیر واقعی ارزیابی ناتمامی از خود داشته باشد، آسیبی است که انسان‌ها را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: خود برتر بینی سرآغاز این می‌شود که انسان دیگران را نسبت به خود کوچک‌تر ببیند و به تحقیر آنها بپردازد، و در ابعاد وسیع‌تر به تکبر می‌شود و در بعد سیاسی و اجتماعی هم به روحیه استکباری تبدیل می‌شود.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه امروز ما در ابعاد بین‌المللی شاهد این روحیه استکباری هستیم، گفت: خاطرنشان کرد: این تهدید و زنجیره غیر اخلاقی همه انسان‌ها را تهدید می‌کند، ولی نخبگان و فرزانگان بیش از سایر اقشار مردم در خطر و تهدید روحیه خود برتر‌بینی قرار می‌گیرند، به همین دلیل نخبگان علاوه بر اینکه همواره باید از توانایی های خود بهره گیری کرده و به دنبال تقویت آن باشد، باید مدام در نظر داشته باشد که با یک زنجیره غیر اخلاقی و تهدید کننده روبرو هست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارزش اخلاقی بودن در انسان نخبه را نسبت به دیگران متفاوت دانست و ادامه داد: کسی که از یک ویژگی نخبگی برخوردار است، در صورتی که از اخلاق هم بهره‌مند باشد، باارزش به حساب می‌آید.

وی، غافل بودن نخبه از خداوند را یکی دیگر از آسیب‌ها برشمرد و افزود: ما هیچ چیزی را بدون جامعه نداریم و شرایط جامعه سبب نخبه شدن افراد می شوند، این جامعه هم به طور کامل به لطف خداوند ایجاد شده و هر آنچه در جهان هستی هست، از قدرت پروردگار است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه اضافه کرد: موضوع دیگری که پس از خودبرتر بینی و ناسپاسی از خداوند به عنوان آسیب نخبگی و فرزانگی وجود دارد این است که انسان نخبه خودش را از کار بی‌نیاز بداند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه نخبگان باید پیشتاز آموزش عالی در کشور باشند، تصریح کرد: بحث قوت‌ها و ضعف‌های آموزش عالی ما موضوعی است که حتما باید نخبگان به آن ورود پیدا کنند و به بررسی آن بپردازند.

وی افزود: جوانان و نسل جوان دانشگاهی بهترین افرادی هستند که می‌توانند قوت‌ها و ضعف‌های نظام آموزشی کشور را بررسی کرده و با نگاه تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، آن را پویاتر کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: در فهرست امتیازات و قوت‌های نظام آموزش عالی می‌توانیم به آمار و عملکردهایی اشاره کرد که از جمله این موارد افزایش دانشجو و نسبت آن به جمعیت، نسبت استاد و هیئت علمی به دانشجو، فضاهای دانشگاهی و آموزش عالی و عدالت اقلیمی و جغرافیایی آموزش عالی اشاره کرد.

آیت‌الله اعرافی، عدالت جنسیتی، عدالت قومی و مذهبی، تعداد مجلات علمی پژوهشی، ارزیابی علمی و تولید مقالات، اسناد بالادستی آموزش عالی، نقشه جامع علمی کشور و نقشه‌های جامع علمی دیگر، میزان بودجه پژوهش، تحصیلات تکمیلی، وجود قریب به 100 مرکز معتبر پژوهشی، دولتی و غیردولتی بودن، شاخص بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علم، و تنوع و تکثر رشته‌ای را از دیگر مواردی دانست که به عنوان نقاط قوت نظام آموزشی عالی کشور می‌توان از آن یاد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بودجه پژوهش در کشور به صورت دقیق مشخص نیست، گفت: در حال حاضر آمارهای متفاوتی اعلام می‌شود که بین کمتر از یک درصد تا یک و نیم درصد از تولید ناخالص ملی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در زمینه بودجه پژوهش در کشور عقب هستیم و باید تا 1404 میزان بودجه پژوهش به چهار درصد برسد که بعید است با روند فعلی به آن دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجودی که کشور ما در طول سال‌های پس از انقلاب با جنگ و مشکلات بسیار دیگری روبرو بوده، توانسته چنین جایگاهی را پیدا کند و در بسیاری از این شاخص‌ها، جزو رتبه‌های برتر منطقه و جهان هستیم.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه استان یزد یکی از استان‌های نخبه پرور کشور است، خاطرنشان کرد: از گذشته دور استان یزد فرزانگان علمی و دینی داشته که در زمینه پیشرفت کشور و دین در جامعه نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه برنامه‌های ما کمتر بر مبنای تئوری‌هایی است که در دانشگاه‌ها تولید می‌شود و این موضوع یک فاجعه است، یکی دیگر از نقاط ضعف نظام آموزشی را فاصله‌ای دانست که در بخش‌های دیگر با صنعت داریم، افزود: مشکلات آموزش‌های کاربردی و مهارتی ما یکی دیگر از نقاط ضعف موجود در این نظام است و با وجود تشکیل دانشگاه علمی کاربردی، گرایش به ارائه دروس نظری و گرفتن رشته‌های مختلف است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر ضرورت حمایت از نخبگان در تحصیلات تکمیلی تاکید و خاطرنشان کرد: از جمله آسیب‌های جدی که در نظام دانشگاهی، بین‌المللی نبودن آن است، ما می توانیم و این ظرفیت را داریم که بین‌المللی‌تر از وضعیت موجود باشیم.

آیت‌الله اعرافی به فعالیت جامعه المصطفی(ص) العالمیه اشاره کرد و گفت: ما یک تجربه بسیار گرانقیمت در زمینه آموزش زبان فارسی داریم و جامعه المصطفی(ص) بیش از 100 هزار نفر از بالغ بر 130 کشور جهان، در طول چهار تا شش ماه با زبان فارسی آشنا کرده است و آمادگی ارائه تجربه این کار را به صورت کامل داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به توسعه افسارگسیخته تحصیلات در مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: باید  محدودیت هایی اعمال  شود که مقطع دکتری به صورت بدون برنامه توسعه پیدا نکند و ارزش‌های آن حفظ شود.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha