شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر حوزه های علمیه/ آیت الله اعرافی

حوزه/حوزه ما دو زبان رسمی دارد که شامل فارسی و عربی به عنوان زبان رسمی است یعنی همه طلاب باید زبان عربی را بداند و هیچ طلبه ای نباید وجود داشته باشد که به این زبان آشنا نباشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت‎الله‎ اعرافی صبح امروز در جمع طلاب شرکت کننده در دوره تابستانی مدرسه علمیه امام باقر(ع) و افتتاح دوره آموزش زبان عربی در این مدرسه با اشاره به ذات تمدنی حوزه گفت: حوزه به این دلیل که ذات اسلام، ذاتی فراملی و فرازبانی، فرافرهنگی، عام، جهانی و بین‎المللی، قطعا همین ویژگی ها را دارد.
وی با ذکر این مطلب که قرآن و معارف عالی دین و تبع آن، حوزه دارای یک جایگاه بین‎المللی و فرای رنگ و نژاد و قومیت دارد، افزود: حوزه از اسلامی برخواسته است که این ذات را دارد و در عصر ما انقلاب اسلامی از این ذات برخواست و حوزه ما توانست با این ظرفیت یک واقعه عظیم چون انقلاب اسلامی را پدید بیاورد.
مدیر حوز‎ه‎های علمیه کشور تاکید کرد: حوزویان، باید در ذات خود، این نگاه جهانی و بین‎المللی را تمرین کنند؛ حوزه در ذات خود، تمدن ساز بوده و باید باشد و تمدن سازی مقوله‎ای فراتر از یک قوم و نژاد و فرهنگ است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این مطلب که طلبه عصر انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگر، باید این ذات و هویت بین المللی را با خود همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: قطعا چنین انتظاری از قم و حوزه می رود و این انتظار نیز به جا است.
وی افزود: امام راحل از دل چنین حوزه‎ای که در سخت ترین شرایط از نظر فشارهای بیرونی همراه بود به عرصه آمدند و در شرایطی که همه عالم علیه حوزه بود، این حوزه، انقلابی به این عظمت را تولید کرد؛ اینکه یک نهاد علمی و آموزشی بتواند در بدترین شرایط خود بزرگترین انقلاب عصر را بوجود آورد و انقلابی که داعیه تمدنی دارد، یک پدیده شگفت انگیزی است.
مدیر جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: انقلاب‎ها و جنبش‎هایی که در عالم بوجود آمده است انقلاب‎ها عموما انقلاب ملی، منطقه ای و اقلیمی است ولی انقلاب ما که برخواسته از حوزه بود با گستره و ذات بین‎المللی است.
مدیر حوز‎ه‎های علمیه کشور بیان کرد: انقلاب‎های دیگر ابعاد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی دارد ولی انقلاب اسلامی علاوه بر این ابعاد دارای ابعاد معرفتی و تمدنی است؛ انقلاب اسلامی در معادلات علمی دنیا نیز تحول ایجاد کرده است، گرچه هنوز در ابتدای راه هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انقلاب اسلامی عمق معرفت و فکر و بشر را متحول می‎کند و به همین دلیل است که مهمترین رقیب انقلاب اسلامی در عرصه تمدنی، تمدن ماده گرایی غرب است؛ تمدن غرب به رغم زرق و برق‌های ظاهری، هویتی ماده گرایی و ضدانسانی را در خود حمل می‎کند.
وی گفت: در تحلیل همه وقایع عالم باید به این مساله توجه کنیم که مهمترین رقیب انقلاب اسلامی، تمدن حس و ماده گرایانه غربی است که امروز بر فکر و معرفت بشر سایه افکنده‏‎ است و انقلاب اسلامی این معادله را باید تغییر دهد ؛اگر حوزه را به این شکل تفسیر کنیم نگاه ما به همه عرصه‎ها متحول خواهد شد.
مدیر جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: با این اوصاف حوزه و انقلاب باید از یک راهبرد تمدنی برخوردار باشد؛ پایه حوزه انقلابی، رویکرد و افق و چشم انداز جهانی و تمدنی و فراگیر و ناظر به همه زندگی بشر است.
مدیر حوز‎ه‎های علمیه کشور بیان کرد: در این تراز، جایگاه استاد و مدیر و طلبه روشن می‎شود؛ می ‎توانیم با یک نگاه محدود به حوزه وارد و خارج شویم ولی مهم آن است که همه ارکان حوزه از مدیر تا طلاب این نگاه وسیع و تمدنی را در عرصه جهانی داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زمانی که یک طلبه و استاد، چشم انداز و افق دید را به درستی تنظیم کرد در رفتار و تحصیل او تحول ایجاد می‎شود و دیگر به شکل محدود فکر نمی کند بلکه با عزم و همت بلند، رسالت‎های بزرگ را در نظر می‎گیرند؛ طلاب باید از سال اول با این نگاه بلند و چشم انداز وسیع و با این افق والا تربیت شوند.
وی گفت: اگر بر سر این مقدمه و چشم انداز توافق داشتیم، در آن سوی نظامات و برنامه‎ها و تلاش‎های ما متفاوت خواهد شد و اگر قرار است که حوزه بین‎المللی بیاندیشد و تمدنی فکر کند و به همه ابعاد نیاز دنیای امروز توجه کرد، چند شرط را باید رعایت کند.
وی بیان کرد: اولین شرط در این عرصه، قوت دانش و علم است؛ امروزه در دانش کلام و فلسفه و علوم عقلی و فقه و اصول سرمایه‎های بزرگی داریم ولی نباید هرگز به این عرصه بسنده کنیم و باید افق‎های جدید را فتح کرده و به انواع نیازهای جامعه امروزپاسخ دهیم؛ حوزه امروز پاسخگوی همه این امور نیست ولی باید پاسخگو شود.
مدیر حوز‎ه‎های علمیه کشور بیان کرد: شرط اول و موله اول در این حوزه، مولفه علمی است؛ حوزه باید از یک توان و جوهره علمی قوی برخوردار باشد؛ طلابی که در خود توان بیشتری حس می‎کنند باید در قلمروهای مختلف پیشرفت کرده و در عرصه‎های مختلف باید به صاحب نظری برسند؛ ده‎ها قلمرو جدید باید در فقه ما پرداخته شود که در بسیاری از این عرصه‎ها هنوز گام‎های جدی برداشته نشده است؛ متون بزرگ فقهی ما باید در قلمروهای جدید فعال شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در عرصه علوم عقلی، علوم انسانی و اجتماعی نیازهای فوری و عاجلی داریم که حوزه باید به آن بپردازد؛ ده‎ها قلمروی جدی در جهان وجود دارد که حوزه نیازمند حضور جدی در آن است؛ اگر کسی این نیازها را ببیند حتما خواب راحت شب نخواهد داشت.
آیت الله اعرافی اظهارکرد: شرط و مولفه دوم حوزه پاسخگو و متناسب با این چشم انداز جهانی، صلاحیت‎های روحی و اخلاقی است؛ عالم بودن بدون مهذب بودن ممکن است به ضد ارزش ختم شود؛ پایه‎های دلدادگی به خداوند باید در سالهای اول ایجاد شده و مراقبت شود؛ حوزه منزه و پاک از آلودگی‎های اخلاقی حوزه در تراز انقلاب اسلامی است و می‎تواند سنت سلف صالح را حفظ کند.
مدیر جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه شرط سوم را بصیرت اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: حوزویان باید در عرصه سیاسی و اجتماعی آگاهی و بصیرت داشته باشد.
مدیر حوز‎ه‎های علمیه کشور بیان کرد: شرط چهارم، مقوله مهارت‎های انجام مسئولیت‎ها است؛ مهارت‎های کاربردی و روش و فنون تبلیغی و تربیتی مقوله مهمی است که حوزه ما در این عرصه پیشرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از طرح‎هایی که در میان ده‎ها پروژه و طرحی که در مدیریت حوزه دنبال می‎شود، کارویژه های روحانیت است که به دنبال شناسایی کارویژه ها و مشاغل روحانیت در عصر حاضر است؛ برای هر یک از رسالت‎های حوزوی علاوه بر دانش و پایه علمی مهارت خاصی نیز لازم است.
وی گفت: شرط پنجم، شرط و شناخت زبان و فرهنگ ها است؛ حوزه ما باید در همه زبان‎های دنیا به یک توانایی غنی و ممتاز برسد؛ وضع امروز به رغم پیشرفت‌ها، کاملا مطلوب نیست؛ طلاب باید به زبان‎های بین‎المللی آشنا باشند؛ امروز قدم های جدی در این عرصه برداشته شده است و امروزه هزاران نفر از طلاب به زبان های مختلف دنیا مکالمه می کنند.
مدیر جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: تربیت طلاب غیر ایرانی و آموزش زبان به طلاب ایرانی دو محور سنگینی است که در حوزه انجام شده است؛ زبان، یک ضرورت است ولی در باب زبان باید گفت که دو سیاست دنبال می شود، نخست اینکه از گویش گران زبان‎ها دعوت شود که علوم حوزوی را فراگیرند که اینکار در المصطفی(ص) انجام می شود و دوم اینکه مبلغان توانای نویسنده و گویشگر به زبان‌های دیگر را تربیت کنیم.
مدیر حوز‎ه‎های علمیه کشور بیان کرد: امروزه طلاب در بیش از 8 زبان  فعالند  ولی این رقم کم است این در حالی است که انجیل به 1500 زبان و لهجه دنیا ترجمه شده است؛ در دستگاه کلیسا نیز در هر شاخه لهجه‎‏ای و زبانی ده‎ها مبلغ وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: قرآن و متون اصلی ما حداکثر به 100 زبان ترجمه شده است و برخی از آنها نیز ترجمه منطبق به نگاه اهل بیت(ع) و به تبع ترجمه کامل و دقیق نیست. 
وی گفت: حوزه ما دو زبان رسمی دارد که شامل فارسی و عربی به عنوان زبان رسمی است یعنی همه طلاب باید زبان عربی را بدانند و هیچ طلبه ای نباید وجود داشته باشد که به این زبان آشنا نباشد.
مدیر جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: امروزه وضع خوبی در زمینه توسعه زبان عربی در حوزه نداریم؛ در زمینه ادبیات عربی، کارهای خوبی در حوزه انجام شده است ولی مشکل زمانی است که به عرصه گفتگو و محاوره می‎رسیم.
مدیر حوز‎ه‎های علمیه کشور بیان کرد: امروزه شاهد زبان معاصر عربی هستیم که اگر عالم دینی نتواند بر ادبیات عرب تسلط داشته باشد و نتواند با یک گفتگوی آسان با مخاطبان عرب زبان ارتباط برقرار کند قطعا دارای نقص است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شرایط کاری در حوزه به شکلی باید انجام شود که نیازی به برگزاری دوره تابستانی نباشد و این کار باید در طول سال به شکل مستمر دنبال شود؛ همه مدیران باید تلاش کنند که طلاب در 6 سال اول با زبان عربی آشنا شوند و هر طلبه باید یک کلاس را به شکل عربی بگذارند.
وی گفت: طلاب باید ادبیات پایه و صرف و نحو حوزه را به دقت مطالعه کنند؛ همچنین باید در مدارس وضع به شکلی باشد که یکی از کلاس ها در سال دوم و سوم یکی از کلاس‎ها به زبان عربی برگزار شود.
مدیر جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: نکته سوم این است که تسلط زبان عربی و محاوره به یک دوره خلاصه نمی شود ولی نیازمند ممارست طولانی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha