جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سازمان سلام

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سناتورها ضد مسلمان کاخ سفید را اخراج کردند

تعدادی از سناتورهای دموکرات در نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا خواستار اخراج حامی برنامه اجرایی «ممنوعیت ورود مسلمانان» شدند.در این نامه از ترامپ خواسته شده است تا «استفان میلر»،مشاور کاخ سفید و حامی ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا از کار برکنار شود.سناتورهای دموکرات در این نامه نوشته اند که میلر از موقعیت خود در دولت ترامپ برای پیشبرد ایده برتری طلبی سفیدپوستان و ایدئولوژی های ضد مهاجرتی خود استفاده کرده است.ماه گذشته،مرکز حقوقی فقر جنوبی که عملکرد گروه های پراکنده کننده نفرت را رصد می کند ،سری ایمیل هایی را منتشر کرد که نشان می داد چگونه میلر احساسات ضد اسلامی و تئوری های توطئه خود را برای سختگیرانه تر کردن سیاست های مهاجرتی آمریکا،گسترش داده است.این ایمیل ها در سال های 2015 و 2016 میلادی به وب سایت راست افراطی « Breitbart News» فرستاده شده است.به همین دلیل ،26 سناتور آمریکایی نامه ای به رئیس جمهوری این کشور نوشه و خواستار برکناری فوری میلر از موقعیت و مقامش در کاخ سفید شدند.

"سلام" شکنجه زندانیان انقلابی را فاش کرد

سازمان دموکراسی و حقوق بشر سلام با صدور بیانیه ای خواستار مجازات و محاکمه دولت بحرین و جلوگیری از شکنجه زندانیان و پرداخت غرامت به قربانیان شکنجه شد. سازمان دموکراسی و حقوق بشر سلام با صدور بیانیه ای خواستار مجازات و محاکمه دولت بحرین و جلوگیری از شکنجه زندانیان و پرداخت غرامت به قربانیان شکنجه شد و از کشورهای جهان خواست به دولت بحرین فشار بیاورند تا به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.سازمان سلام در ادامه با استناد به ماده پنجم بیانیه رسمی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: بر اساس این ماده شکنجه و بد رفتاری و مجازات های غیر انسانی و همچنین هتک کرامت زندانیان جایز نیست و ما امسال برای سرآغاز بیانیه خود به مناسبت روز جهانی حقوق بشر این ماده را انتخاب کرده ایم تا به جهان یادآورشویم که دولت بحرین پس از هفتاد سال از صدور این سند تاریخی همچنان مرتکب شکنجه زندانیان می شود.لازم به ذکر است هم اکنون بیش از 4000 زندانی سیاسی در زندان های بحرین به سر می برند که اکثر آنها جوانان هستند و در میان آنها فعالان حقوق بشر و اهالی رسانه و عکاس و ورزشکار و دانشجو و دانش آموز وجود دارد که به صورت غیر قانونی بازداشت شده و تحت شکنجه قرار می گیرند حکم ظالمانه زندان طولانی مدت برای آنها صادر شده است و شناسنامه بحرینی برخی از آنها ابطال شده و اینها فقط به خاطر مخالفت سیاسی آنها با رژیم و مخالفت آنها با سیاست تبعیض و ظلم و ستم است.در این بیانیه آمده است: رژیم بحرین همچنان با ورود گزارشگر و بازرس ویژه سازمان ملل متحد به بحرین مخالفت می کند، زیرا می ترسد واقعیت ها در مورد شکنجه زندانیان برای جهان فاش شود و همه از اوضاع نابسامان زندان های بحرین آگاه شوند.

استکهلم علیه جایزه نوبل یکپارچه اعتراض شد

گروهی با تجمع و برگزاری تظاهرات در میدان نورالمستورگ در شهر استکهلم پایتخت سوئد به اعطای جایزه نوبل ادبیات به «پتر هاندکه» نویسنده اتریشی حامی نسل کشی بوسنی و هرزگوین اعتراض و مورد انتقاد قرار دادند.این اقدام که توسط اقوام قربانیان نسل کشی بوسنی و هرزگوین برگزار شد از سوی روزنامه نگاران، دانشگاهیان و فعالان بسیاری از کشورهای جهان نیز پشتیبانی شد.معترضین بنرها و پلاکاردهایی از کشتار و قربانیان نسل کشی سربرنیتسا حمل کرده و شعارهایی با مضمون "اعطای جایزه به پیتر هاندکه همانند اعطای جایزه به اسلو بودان میلوسِویچ" و "انکار نسل کشی آخرین مرحله از نسل کشی است" را سر دادند.«عدنان محمود اویچ » استاد انگلیسی دانشگاه استکهلم اظهار داشت: انجمن سلطنتی سوئد با اعطای این جایزه نوبل ادبیات در اصل نسل کشی را رد کرده است. گویا سارایووو دوباره بمباران می شود، یک پاکسازی قومی جدید در حال وقوع است و ما در حال تکرار وقایع گذشته هستیم.

ترامپ فرمان مقابله با یهودی‌ستیزی را امضاء کرد

کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی دستور به مقابله با "یهودی‌ستیزی" در پردیس‌های دانشگاههای این کشور را داد. بر اساس گفته سه مقام آمریکایی، این فرمان که احتمالا با انتقادهای حامیان آزادی بیان مواجه خواهد شد، قرار است تعریف دولت فدرال از یهودی ستیزی را گسترش بدهد و توصیه به در نظر گرفتن این تعریف برای اجرای قوانین مقابله با تبعیض در پردیس های دانشگاهی کند.اخیرا چند گروه یهودی در آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را متهم کردند به این که در یک سخنرانی خود در محل اجلاس شورای اسرائیلی-آمریکایی اظهاراتی یهودی‌ستیزانه مطرح کرده است.گزارش شده که ترامپ در فرمان مذکور قصد دارد از وزارت آموزش آمریکا بخواهد تعریف ارائه شده از سوی "ائتلاف بین‌المللی یادبود هولوکاست" از مساله یهودی‌ستیزی را به هنگام ارزیابی شکایتهای مبتنی بر بند ششم قانون حقوق مدنی در ارتباط با مساله تبعیض در نظر بگیرد.این بند قانونی هر گونه اعمال تبعیض علیه اشخاص بر مبنای نژاد، رنگ پوست و وطن اصلی را در محل کالجها و دانشگاههایی که بودجه فدرال دریافت می کنند ممنوع کرده است. یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد گفت، دستور ترامپ قرار است صراحتا بخواهد که بند ششم این قانون در قبال مساله مقابله با یهودی‌ستیزی از تعریف ارائه شده از سوی ائتلاف بین المللی یادبود هولوکاست استفاده کند.در این تعریف عنوان شده که "یهودی‌ستیزی شامل هدف گرفتن اسرائیل می‌شود".یک مقام دیگر آمریکایی گفت، این دستور به دنبال این نیست که آزادی بیان را محدود کند و هدفش سرکوب جنبشهای تحریم اسرائیل در راستای حمایت از فلسطینی ها نیز نیست.جنبش تحریم رژیم صهیونیستی از جمله با خودداری از خرید کالاهای تولید شده از سوی این رژیم و خودداری از سرمایه‌گذاری در شرکتهای آن، در آمریکا رو به گسترش است.یک مقام سوم آمریکایی هم اظهار کرد، دستور رئیس جمهور آمریکا هدفش پاسخ به افزایش هشدار دهنده تعداد حوادث یهودی ستیزانه در پردیس های دانشگاهی بوده و میخواهد دانشجویان یهودی که به خاطر مذهبشان مورد تبعیض قرار گرفته اند از تدابیر حمایتی که سیاهپوستان قربانی نژادپرستی برخوردارند، بهره ببرند.

مالزی اپلیکیشن یادگیری قرآن را طراحی کرد

«احمد فیریز» که در رشته محاسبات صنعتی تحصیل کرده، اپلیکیشنی را با نام «Recite Lab Sdn Bhd» طراحی کرده که به یادگیری قرآن کمک می‌کند.فیریز می‌گوید: روزی یکی از بچه‌هایم از مدرسه به خانه آمد و از من پرسید چرا این آیه اینگونه خوانده می‌شود. من نتوانستم به او جواب درستی بدهم. وقتی با دوستان خود در این باره صحبت کردم، متوجه شدم آنها نیز با مشکلات مشابهی روبرو بوده‌اند.وی دریافت بسیاری از مسلمانان به اساتید قرآن دسترسی ندارند تا اشتباهات آنها در خواندن آیات را تصحیح کنند.نسخه اول این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۶ ارائه شده و در حال حاضر ۷۵ هزار کاربر دارد. در حال حاضر ۱۰۰ هزار قرائت ضبط شده روی این اپلیکیشن موجود است.با کمک این اپلیکیشن فرد می‌تواند صدای خود در حین قرآن خواندن را به مدت پنج دقیقه ضبط کند و سپس اساتید قرآنی که دارای مدارک معتبر هستند به تصحیح آن می‌پردازند.با تحلیل قرائت‌های ضبط شده بر روی این اپلیکیشن، اطلاعات جالبی به دست آمده است. از جمله اینکه ۹۲ درصد از افراد، سوره فاتحه را درست نمی‌خوانند.این اپلیکیشن همچنین با تحلیل قرائت‌های کاربران می‌تواند پیش‌بینی کند که افراد ممکن است در قرائتِ چه آیاتی، دچار مشکل باشند. این امر می‌تواند به معلمان در برنامه‌ریزی دروس قرآنی متناسب با نیازهای هر فرد کمک کند.

اسلام هراسی دامن حزب‌ برگزیت بریتانیا را هم گرفت

دیوید مینچر (David Mincher) مشاور حزب برگزیت در شهر «هارتپول» اظهارات توهین‌آمیزی درباره مسلمانان به زبان می‌آورد. این فیلم را یک گزارشگر مخفی ضبط کرده است.مینچر در این فیلم ضمن اهانت به مسلمانان، می گوید یک بار سعی‌ داشته سر یک خوک را در زمین یک مسجد در حال ساخت دفن کند. وی همچنین اظهارات توهین‌آمیزی در مورد پاکستانی‌ها، سومالیایی‌ها و ترک‌ها عنوان می‌کند.پس از پخش این فیلم، ریچاردتایس (Richard Tice) از مقامات حزب برگزیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب بلافاصله مینچر و گوردون پارکین (Gordon Parkin) ازمشاوران محلی‌ حزب که او هم در این فیلم حضور دارد را اخراج کرده است.پیش از این هم اظهارات توهین آمیز بنیانگذار این حزب در مورد مسلمانان بریتانیا خبرساز شده بود.

مصر قرآن خطی را از حراجی لندن پس گرفت

وزیر فرهنگ مصر از استرداد جزء شانزدهم قرآن یک نسخه خطی کمیاب کلام وحی مربوط به دوران سلطان «قانصوه الغوری»(آخرین فرمانروای ممالیک در مصر) از لندن به این کشور خبر داد. این دومین بخش از قرآن خطی قانصوه الغوری است که به مصر بازمی‌گردد، این قرآن چندی پیش در حراجی لندن به حراج گذاشته شده بود.«ایناس عبدالدایم»، وزیر فرهنگ مصر با اعلام این خبر گفت: این نسخه خطی قرآن که شامل جزء شانزدهم کلام وحی است، پیش‌تر در سالن حراج «چزویک» لندن برای فروش عرضه شده بود، اما با تلاش‌های کتابخانه ملی مصر پس گرفته شد.«هشام عزمی»، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر نیز در این باره اظهار کرد: مصر در زمانی که این نسخه خطی قرآن در ماه اکتبر(مهرماه سال جاری) در لندن به حراج گذاشته شده بود، تمام تدابیر لازم را برای توقف فروش آن اتخاذ و پس از ۴۵ روز مذاکره، سالن حراجی لندن با بازگرداندن آن به مصر موافقت کرد.عزمی ادامه داد: جزء چهارم نسخه خطی قرآن «قانصوه الغوری» (نخستین بخش از این قرآن) نیز که یکی از نادرترین و گرانبهاترین کتاب‌های خطی دوران مملوکی محسوب می‌شود، دی‌ماه سال گذشته به مصر پس داده شد.وی اضافه کرد: جزء شانزدهم این نسخه خطی که به مصر بازگردانده شده است، شامل ۳۰ صفحه است که به خط نسخ نوشته شده است. خط نسخ یکی از خطوط عربی است که از سوی ابن مقله شیرازی، از خطاطان مشهور عصر عباسی ابداع شده است. این خط به نام‌های بسیاری نامیده شده از جمله «بدیع» و «المقور» اما به دلیل اینکه در نوشتن کتاب از این خط بسیار استفاده می‌شد، به نام «نسخ» نامگذاری شده است.رئیس کتابخانه ملی مصر تصریح کرد: هر صفحه از این قرآن هفت سطر دارد، فاصله آیات با طلا مشخص شده و متعلق به دوره مملوکی است. اهمیت این نسخه به خاطر دوره آن یعنی «عصر مملوکی» است، عصری که کتابت قرآن در آن بسیار شکوفا شد و قرآن‌های این دوره از نظر خط، جلد و تذهیب متمایز است.گفتنی است، کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر طی دو سال اخیر توانسته است سه نسخه خطی کمیاب را از آوریل ۲۰۱۸ تا نوامبر ۲۰۱۹ میلادی به کشور بازگرداند که دو نسخه از آنها، نسخه‌های خطی قرآن است که به زمان سلطان قانصوه الغوری باز می‌گردد و همگی آن‌ها در حراجی‌های لندن عرضه شده بودند.به گفته هشام عزمی، در کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر بیش از ۶۰ هزار نسخه خطی به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی با موضوعات مختلف از جمله هنر، ادبیات، علوم، ستاره‌شناسی، پزشکی، داروسازی، شیمی و ریاضیات نگهداری می‌شود.سلطان قانصوه الغوری(۱۴۴۶ ـ ۱۵۱۶ میلادی)، آخرین فرمانروای ممالیک برجی در مصر بود. او به ادبیات و شعر نیز روی آورد، این فرمانروا دوستدار علم و ادب و به فرهنگ روزگارش بسیار دانا بود.

الازهر طرح بانوان مبلّغ را کلید زد

جمعی از زنان مبلغ مصری دانش آموخته الازهر با احمد الطیب شیخ الازهر دیدار کردند.شیخ الازهر در این دیدار تاکید کرد الازهر امید زیادی به زنان مبلغ برای نشر اسلام معتدل به ویژه در زمینه مسائل مربوط به زنان و خانواده و کودکان دارد.وی افزود: استفاده از بانوان در زمینه تبلیغ مسائل اسلامی مربوط به خانواده و زنان و کودکان، تجربه جدیدی است که من از آن حمایت می کنم و در زمانی اتفاق می افتد که خانواده و جامعه مصری شرایط حساسی را پشت سر می گذارد و استفاده از زنان برای ایجاد و نشر مفهوم جدیدی از فتوا در مسائل زنان می تواند موجب آشنایی زنان جامعه با مسائل دینی بشود و این یک تجربه موفق خواهد بود.احمد الطیب در این دیدار همچنین خواستار افزایش توانایی تبلیغی بانوان مبلغ و برگزاری دوره های آموزشی ویژه برای ارتقای همه جانبه آنها شد.

کلیسا صدای اذان را در سوئد طنین‌انداز کرد

صدای اذان طی مراسمی برای بزرگداشت فرهنگ‌ها و ادیان مختلف در کلیسایی در شمال سوئد طنین‌انداز شد. این مراسم با عنوان «فستیوال اروپایی شب» با حضور جمعی از پیروان ادیان مختلف در کلیسای «کورپیلومبولوم» در شهر پاجالا در شمال سوئد برگزار شد.در بخشی از مراسم، با عنوان «دعایی برای انسانیت» اذان گفته شد. این اقدام به عنوان پاسخی به کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) انجام شد که در سال ۲۰۰۵ در دانمارک منتشر شده و خشم جهان اسلام را برانگیخته بود.کشیش «آکه نوردلوند» مدیر این کلیسا گفت: این یک رویداد فرهنگی و هدف آن بیان تمایل عمومی برای صلح، فارغ از هر دین و آیینی است.وی افزود: ممکن است برخی آن را کاری بحث‌برانگیز بدانند، اما ما این کار را ارزیابی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اجرای آن در کلیسا امکان‌پذیر است.

بزرگترین کلیسای لوتری نماز اسلامی را برپا کرد

بزرگترین کلیسای لوتری کشور سوئد در شهر پاجالا در شمال این کشور مراسم نماز اسلامی برگزار کرد. ، بزرگترین کلیسای لوتری کشور سوئد در شهر پاجالا در شمال این کشور مراسم نماز اسلامی برگزار کرد.این مراسم نماز با هدف "دعا برای بشریت" برگزار گردید و به همت انجمن فرهنگی کورپیلومبولو (Korpilombolo) و "محراب جنبش صلح" منعقد شد.هدف از این مراسم دلجویی از مسلمانان جهان پس از توهین به پیامبر اکرم(ص) در کشور دانمارک، عنوان شده است.این اقدام واکنش افکار عمومی سوئد را برانگیخت و رئیس انجمن فرهنگی کورپیلومبولو در پاسخ گفت: " دعا برای بشریت چه نماز و چه هر عمل دینی دیگر، در کلیسا هرگز نمی‌تواند اشتباه باشد.درباره این موضوع کشیش کلیسا عنوان کرد: هیچ گونه مشکلی با برگزاری نماز جماعت اسلامی در یک کلیسا نمی‌بینیم.«نوردلاند» افزود: برگزاری نماز در کلیسا، صرفاً یک عبادت نیست، بلکه رویداد بزرگ فرهنگی است که از یک آرزوی مشترک برای صلح، بدون توجه به وابستگی های مذهبی سخن می‌گوید.وی در ادامه اظهار داشت: "ممکن است برخی این عمل کلیسا را بحث‌برانگیز تلقی کنند، اما استدلال ما اینگونه نیست.گفتنی است این رویداد از سوی مجمع کلیسای جامع استکهلم نیز حمایت شد.

چراغ هشدار اعدام شیخ الزکزاکی قرمز شد

کمیته های جنبش مردمی در شبه جزیره عرب در بیانیه ای اعلام کرد: احتمال دارد که مقامات نیجریه برای صدور حکم اعدام شیخ « ابراهیم الزکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه به دادگاه فشار بیاورند. این اقدام وسعت دشمنی مقامات این کشور را با شیعیان نشان می دهد.این کمیته در این بیانیه اعلام کرد: در سال 2015 میلادی، ارتش نیجریه مرتکب کشتاری در شهر زاریا شد؛ تعدادی از نیروهای پلیس، حسینیه این شهر را که برای برپایی مراسم میلاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آماده می شدند، محاصره کرد و به سمت مردم شلیک کردند. در نتیجه این اقدام دهها نفر از مردان، زنان و کودکان کشته و 450 نفر زخمی شدند. پس از آن، پلیس شیخ الزکزاکی و همسرش را به اتهام تحریک تروریسم ضد دولت بازداشت کرد.در این بیانیه آمده است: پس از پنج سال بازداشت، دادگستری نیجریه در ششم آگوست 2019 میلادی به شیخ الزکزاکی و همسرش اجازه داد تا با نظارت دولت نیجریه برای درمان به هند سفر کند. اما پس از گذشت 10 روز از رسیدنشان به هند، آنجا را ترک کردند. مقامات نیجریه اعلام کردند که الزکزاکی پس از بازگشت از هند دربرابر دادگاه حاضر خواهد شد.این کمیته تاکید کرد: اقدامات وحشیانه مقامات نیجریه ضد شیعیان الگوبرداری از اقدامات رژیم سعودی ضد پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در شبه جزیره عربستان است، حتی نیجریه مرود تشویق و حمایت آل سعود را نیز قرار می گیرند.براساس این بیانیه، در رفتارهای نیروهای امنیتی نیجریه ردپای وهابیت دیده می شود. وهابیتی که برای تعقیب شیعیان در هر مکانی تلاش می کنند.کمیته های جنبش مردمی هشدار داد که آنچه شیعیان در جهان با آن روبه رو هستند، یک برنامه هماهنگ و آماده از سوی دشمنان به ویژه رژیم سعودی است. علما و مراجع و شخصیت های حقوقی و رسانی و اسلامی به دلیل اقدامات ضد شیعی دولتمردان نیجریه خواستار نجات شیخ الزکزاکی و همه شیعیان این کشور شدند.شیخ ابراهیم یعقوب الزکزاکی از علمای شیعه نیجریه در زارایا در ایالت کادونا در نیجریه متولد شد. وی رئیس سازمان اسلامی نیجریه بود. سه فرزند وی هنگام حضورشان در راهپیمایی روز جهانی قدس سال 2014 میلادی با گلوله نیروهای امنیتی نیجریه کشته شدند.

سازمان اسلامی خدمات پزشکی رایگان ارائه کرد

فدراسیون انجمن‌های اسلامی برزیل موسوم به فامبراس (Fambras) هر ساله چندین برنامه برای کمک به نیازمندان در روستاها و مناطق محروم سائوپائولو اجرا می‌کند؛ برنامه جدید این انجمن که از روز اول دسامبر (۱۰ آذر)برگزار می‌شود شامل بخش‌های مختلفی از جمله ارائه خدمات‌پزشکی و اجرای برنامه‌های سرگرمی برای کودکان است.این برنامه از ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر اجرا و در آن آزمایش‌هایی از جمله فشار خون، دیابت، کلسترول و هپاتیت سی به صورت رایگان از افراد گرفته می‌شود. همچنین راهنمایی‌هایی در زمینه مراقبت از دندان و پیشگیری از سرطان سینه در اختیار افراد قرار داده خواهد شد.فامبراس با همکاری انجمن جوانان مسلمان خیر برزیل در طول سال چندین بار این برنامه را در مکان‌های مختلف برگزار می‌کند.

اتحادیه اروپا در بیشکک کتاب دینی منتشر کرد

کتاب «گفت‌وگوهای سازنده در حوزه دین و دموکراسی» با کمک مالی اتحادیه اروپا در بیشکک، پایتخت قرقیزستان چاپ و منتشر شد.بنیاد توسعه فرهنگ معنوی «ایمان» قرقیزستان در چارچوب طرح پژوهشی «گفت‌وگوهای سازنده در حوزه دین و دموکراسی» با مشارکت مؤسسه «اینترنشنال آلرت»( InternationalAlert) و با کمک مالی اتحادیه اروپا نتایج این تحقیق را در قالب کتابی با همین عنوان در ۱۱۳ صفحه در بیشکک منتشر کرده است.در این کتاب موضوعاتی همچون اسلام‌هراسی واقعی و تخیلی در بیشکک، دلایل، انواع و عوامل اسلام‌هراسی، عوامل برداشتی که شهروندان بیشکک از دین اسلام دارند، دیدگاه‌های مسلمانان متدین قرقیزستان درباره وضعیت اسلام در این کشور، ارزش‌های ملی قرقیزی؛ عاملی هویت‌ساز، زبان‌های دولتی و رسمی و آداب و رسومی که باعث وحدت و همبستگی مردم قرقیزستان می‌شود، بررسی شده است.بخش دیگری از کتاب نیز به نقش رسانه‌های گروهی در انعکاس مسائل دینی و ایجاد گفت‌وگوهای سازنده در حوزه دین و دموکراسی و تأثیرگذاری مراکز دینی در تصمیم‌گیری ارگان‌های مدیریت‌های محلی قرقیزستان با تأکید بر استان‌های چوی و تالاس (تَراز) این کشور اختصاص یافته است.

مبارزه با مواد مخدر رنگ دینی گرفت

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار دکتر اسکندر مومنی که در دفتر معظم له در قم برگزار شد، گفتند: وظیفه دینی ماست که از ورود مواد مخدر به کشور جلوگیری کنیم چرا که مواد مخدر پدیده‌ای خطرناک است و افراد زیادی را گرفتار می‌کند.ایشان افزودند: منابر و مساجد فرصت خوبی برای بیان مباحث پیشگیرانه است تا مردم از تبعات اعتیاد و مصرف آن آگاه شوند.آیت‌الله صافی گلپایگانی بیان کردند: اگر کسی هم گرفتار اعتیاد شد، خانواده‌اش باید همراهش باشد و کمکش کند تا خود را درمان کند.دکتر اسکندر مومنی نیز در این دیدار با بیان اینکه طی یکسال گذشته اقدامات خوبی برای مبارزه با مواد مخدر انجام شده‌ است، گفت: در بخش مرز، مرزها با هدف جلوگیری از ورود مواد مخدر، تقویت شدند اما در داخل کشور افغانستان به دلیل نیروهای فرامنطقه ای نمیتوان کار قابل توجهی انجام داد.وی افزود: بیش از ۷۴ درصد کشفیات صورت گرفته در استان‌های شرقی و حاشیه شرق کشور بوده است و تعداد شهدای انتظامی مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کاهش‌ یافته است. ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان بیشتر شده است.دبیرکل ستاد گفت: تمرکز و اولویت مهم ستاد بر اقدامات پیشگیرانه است که در همین راستا از سال گذشته تاکنون طرحی به نام یاریگران زندگی در کشور در حال اجرا است، در این طرح از همه ظرفیت های کشور برای پیشگیری از اعتیاد استفاده می شود.مومنی افزود: همچنین به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای فرهنگی و مذهبی سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با حوزه‌های علمیه کشور و دفتر تبلیغات اسلامی منعقد شد که وعاظ و مبلغان در سخنرانی های خود، در خصوص پیشگیری از اعتیاد نیز صحبت کنند، چرا که مردم ما متدین هستند و کلام آنان در دل مردم اثرگذار است.وی؛ مهارت‌آموزی به معتادان را از برنامه‌های این ستاد برشمرد و اظهار کرد: پس از سم‌زدایی از معتادان در اردوگاه‌های ترک اعتیاد، مهارت‌آموزی نیز به آنان ارائه می‌شود تا زمینه برای اشتغال و بازگشت آن‌ها به جامعه فراهم شود.دبیرکل ستاد با اشاره به جمعیت معتادان کشور گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر داریم که 5.4 درصد جمعیت فعال کشور هستند.

دفتر تبلیغات جامع‌ترین زیرساخت قرآنی را فراهم کرد

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم‌اندیشی تحلیل تجربه و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزۀ تفسیر و ترجمۀ قرآن و راه کارهای دستیابی به چشم انداز ترسیم شده در بیانیّۀ گام دوم انقلاب برگزار شد.ابتدا دبیر علمی هم اندیشی حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده گزارش مختصری دربارۀ هم اندیشی ارائه کرد.در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود طیب حسینی گفت: انقلاب اسلامی تأثیر شگرفی بر حوزۀ تفسیر و ترجمه داشته است، تا جایی که بعد از انقلاب ۱۵۰ ترجمه تولید شده است.وی افزود: در موضوع تفسیر هم تفاسیر میان رشته ای علوم، حکومت، علوم انسانی تا جایی که حدود ۵۰ پژوهشکده و مرکز پژوهشی در حوزه قرآن فعال می باشند. در بعضی از پژوهشگاه‌ها حدود ۴۰۰ کتاب در موضوع قرآن تدوین شده و حدود ۸۰۰۰ هزار مقاله قرآنی و نزدیک به ۱۰۰۰۰ پایان نامه قرآنی نگارش شده است و این ها جدای از شبکه های صدا و سیما در فعالیت های قرآنی است.این کارشناس تصریح کرد: در بحث جبران ضعف فعالیت های قرآنی دو خلاء وجود دارد که شامل حرکت بر اساس نیاز روز و پاسخگویی به نیازهای جامعه و حوزه نخبگانی و استفاده بهینه از امکانات بالفعل است.حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا صفوی هم طی سخنانی گفت: در باب ترجمه و تفسیر نباید سخت گیرانه برخورد شود و برای تبیین جایگاه ترجمه و تفسیر وظیفه داریم نظریه مرحوم علامه طباطبایی(ره) و حتی نظریات چالشی و انتقادی را بررسی تا ایدۀ تفسیر قرآن به قرآن روشن‌تر گردد.حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن جواهری نیز طی سخنانی گفت: از مطالب مورد دقت و عنایت اساتید حاضر، تأکید بر تعریف سازوکارهای ترجمه و تفسیر و حرکت به سوی ترجمه اقتباس است و یا ایجاد ترجمه رسانه ای و نیز ترجمه کودکان و نوجوانان با اینکه تاکنون قدم هایی برداشته شده است ولی جای کار فراوان دارد.حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی تصریح کرد: از سال های ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۶۷ پایان نامه های قرآنی در ایران زیر ۱۰ مورد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ بالای ۱۰ مورد و از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۴ بالای ۱۰۰ مورد وجود داشت. با عنایت به اینکه اطلاعات کمّی قرآن پژوهی در کشور به دقت ضبط نشده است، ضرورت دارد تا این کار مهم انجام گیرد و همچنین برای ارزیابی کیفی آثار قرآنی نیاز به ساز وکارهای لازم می باشد. با توجه به بیانیّۀ گام دوم، بازخوانی آثار پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضرورت می نماید تا افق آیندۀ بهتر ترسیم گردد.حجت الاسلام والمسلمین علی مدبّر(اسلامی) تصریح کرد: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با انتشار ۴۰ تفسیر موضوعی، با ۱۴۰۰۰ صفحه، در دایره‌المعارف با ۹ عنوان در ۱۹۰۰۰ صفحه، در فرهنگ نامه ها با ۴ عنوان و ۵۰ جلد در ۲۴۰۰۰ صفحه و در باب علوم قرآن ۲۰ عنوان با ۲۵ جلد حدود ۳۰۰۰ صفحه تولید محتوا داشته است. مواردی هم چون تفسیر کودکان، مفردات کلمات قرآن، تحول در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن انجام شد ولی آنچه نیاز مبرم به آن داریم نظریه پردازی است که باید اقدام گردد.

کتب دینی سر به فلک کشیدند

آمارهای نشر در مؤسسه خانه کتاب نشان می‌دهد در هشت ماه گذشته، ۶۱ هزار عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد ۴۴ هزار و ۱۸۲ عنوان تألیفی و ۱۶ هزار و ۸۳۰ عنوان ترجمه‌ای بوده است، همچنین ۳۳ هزار و ۴۷۲ اثر برای نخستین بار و ۲۷ هزار و ۵۴۰ اثر تجدید چاپ شده است.طی مدت یادشده در مجموع ۸۵ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۱۰۶ نسخه کتاب منتشر شده در حالی که تعداد شمارگان کل عناوین منتشر شده در سال گذشته، ۸۰ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۷۶۰ نسخه برای ۵۸ هزار و ۱۹۴ عنوان کتاب ثبت شده است و این نشان از افزایش تعداد عناوین و شمارگان در سال جاری است.بر اساس شمارگان یادشده قیمت کل عناوین منتشر شده در سال جاری ۲۲ میلیارد و ۹۶۵ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۳۰ ریال با متوسط قیمت ۲۸۹ هزار و ۸۵۱ ریال و در سال گذشته ۱۴ میلیارد و ۹۰۲ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۸۹۱ با متوسط قیمت ۲۰۱ هزار و ۱۸۱ ریال ثبت شده است. مقایسه متوسط قیمت‌ها حاکی از افزایش ۴۴ درصدی متوسط قیمت کتاب است.در بخش دین، تعداد عناوین کتاب تفاوتی با مدت مشابه سال گذشته ندارد و همان ۵۴۰۰ عنوان کتاب است و متوسط قیمت کتاب‌های این بخش در سال جاری ۳۱۴ هزار و ۴۲۹ ریال است، در حالی که همین رقم در سال گذشته ۱۸۰ هزار و ۲۶۷ ریال بوده است و مقایسه این ارقام نشان از افزایش ۷۴ درصدی متوسط قیمت کتاب در بخش دین دارد.

میانمار به کشتار مسلمانان روهینگیا اعتراف کرد

«آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم دولت میانمار که اخیراً در پی شکایت دولت گامبیا از این کشور درباره نسل‌کشتی اقلیت مسلمان روهینگیا، در دادگاه بین‌المللی لاهه حاضر شده است، اتهامات مربوط به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را رد کرد و آن را «گمراه‌کننده» خواند.   بر اساس این گزارش، رهبر حزب حاکم دولت میانمار در عین حال اذعان کرد که این کشور علیه مسلمانان روهینگیا، از خشونت «نامتناسب» استفاده کرده است.از سوی دیگر، «ابوبکر تامبادو»، وزیر دادگستری گامبیا، دیروز همزمان با حضور آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار در دادگاه لاهه به منظور رسیدگی به اتهامات نسل‌کشی این کشور علیه مسلمانان روهینگیا، از ریاست این دادگاه بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از نسل‌کشی مسلمانان میانمار، هر چه زودتر دست به کار شود.جلسه دادگاه مزبور بنابر شکایتی تشکیل شده که گامبیا به نمایندگی از کشورهای مسلمان جهان در ماه نوامبر گذشته علیه میانمار ارائه کرده بود. فعالان حقوق بشری حامی اقلیت مسلمان روهینگیا نیز همزمان با برگزاری جلسه استماع دادگاه بین‌المللی لاهه، خواستار تحریم میانمار شدند.اقلیت مسلمان روهینگیا سال‌هاست که در این کشور تحت فشار و تبعیض قرار دارند. در پی حمله ارتش میانمار به منازل مسکونی مسلمانان روهینگیا در استان راخین در آگوست سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان این استان به بنگلادش گریخته‌اند.

هند به غیرمسلمانان حق شهروندی داد

دولت هند اخیراً پیش‌نویس قانون جدیدی را به پارلمان این کشور ارائه کرده تا بر اساس آن به مهاجران غیرمسلمان سه کشور اسلامی افغانستان، بنگلادش و پاکستان تابعیت هندی داده شود که دیروز مجلس عوام هند پس از بررسی این قانون، با آن موافقت کرد.  فعالان توییتری خبر دادند که یک روز پس از تصویب قانون اعطای حق شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان در مجلس عوام، این قانون در مجلس سنای این کشور با ۱۲۵ رای موافق و ۱۰۵ رای مخالف به تصویب رسید.با تصویب این قانون، اعطای تابعیت هندی به بودایی‌ها، هندوها، مسیحیان، سیک‌ها و برخی دیگر از اقلیت‌های این سه کشور اسلامی داده می‌شود.قانون مزبور در حالی به تصویب رسیده که بسیاری از هندی‌ها مخالف آن هستند. مخالفان معتقدند که اعطای شهروندی به اقلیت‌های مذهبی باعث تضعیف حقوق شهروند هندی‌ها می‌شود و روی فرهنگ این کشور نیز تأثیرات منفی می‌گذارد.

بزرگترین مسجد کشمیر تعطیل باقی ماند

درحالی که مقامات هندی هفته های پیش اعلام کردند مسجد جامع سرینگر را که از ۵ آگوست تاکنون به حالت تعطیل بوده، باز می کنند، اما به نظر می رسد عدم اقامه نمازهای جماعت در این مسجد ادامه دارد.مسجد جامع سرینگر در کشمیر، منطقه تحت حکومت هندوستان، در ۴ ماه گذشته تعطیل بوده و هیچ نماز جماعتی در این مسجد اقامه نشده است. این درحالی است که دولت هند از ۵ آگوست استقلال ناچیز این منطقه نیمه خودمختار را نیز لغو کرده و مناقشات در منطقه را افزایش داده است.بعدها در ماه اکتبر، منطقه جامو و کشمیر رسما به دو بخش رسمی سرزمین اتحادیه تحت کنترل فدرال تقسیم شد. این محدودیت ها همچنین شامل محدودسازی تجمعات مذهبی در تنها منطقه هندوستان با اکثریت جمعیت مسلمان می باشد و مقامات هندی ورود مردم به مساجد مهم کشمیر را ممنوع ساختند که در آن مومنان ۵ بار در روز نماز اقامه می کردند.مسجد جامع سرینگر در روزهای جمعه میزبان هزاران مسلمان از سرتاسر کمشر بود. اما ششم دسامبر، جمعه این هفته که گذشت، هفدهمین هفته متوالی بود که هیچ نماز جماعتی در مسجد اقامه نشد.یک پلیس محلی که در روبروی مسجد جامع سرینگر، بزرگترین مسجد در شهر اصلی جامو و کشمیر کشیک می دهد، رو به خبرنگاران می گوید: هیچ عکسی نگیرید! بروید! اگر بفهمند که شما خبرنگار هستید شما را مورد ضرب و شتم شدید قرار خواهند داد!منظور وی از آن ها اشاره به نیروهای شبه نظامی می باشد که  در حوالی میدان منتهی به این مسجد باستانی ۶۰۰ ساله مستقر شده اند.خالد بشیر گورا ۲۶ ساله ، که در نوحه ، محله ای نزدیک مسجد زندگی می کند ، گفت که مقامات هندی نماز جماعت در مسجد جامع را «تهدید» تلقی می کنند.وی به خبرنگاران گفت: هر وقت اوضاع وخیم می شود، بزرگترین مسجد در منطقه مسلمان نشین ماه ها تحت محاصره قرار می گیرد.وی افزود: ما حق داریم که به اعمال دینی مان که در قانون اساسی تضمین شده بپردازیم، اما آنان بار دیگر در کشمیر حقوق ما را نقض می کنند.سید احمد سید نقشبندی از سال ۱۹۶۳ رهبری اقامه نماز را در مسجد جامع به عهده داشته است..نقشبندی معروف به «امام حی» در منطقه ، گفت: این محاصره، مداخله مستقیم در دین ما  بوده است.

ارتحال شیخ عیسی قاسم تکذیب شد

با توجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر ارتحال آیت الله شیخ عیسی قاسم این خبر تکذیب شد.یکی از نزدیکان آیت الله عیسی قاسم به خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: منشأ اولیه انتشار خبر ارتحال شیخ عیسی قاسم منابع نزدیک به آل خلیفه است و ایشان در قید حیات هستند، انتشار این دست از خبرها توطئه جدید آل خلیفه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha