پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام حسن صافی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه های علمیه جزو مردمند و همنوا با آنان با مشکلات اقتصادی روبروست و طلاب با مشکلات فراوانی روبرو هستند؛ باید باور داشته باشیم که کشور و حوزه های علمیه صاحب دارد و حضرت حجت(عج) نسبت به مومنین نظر دارند و قطعا ایشان را در رویارویی با مشکلات تنها نخواهند گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی در جلسه طلاب و فضلای گلپایگانی مقیم قم که شب گذشته در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی قم برگزار شد، با بیان این که حضور علما، صلحا و مؤمنین در قرون متعدد در شهر گلپایگان افتخاری بزرگ برای این شهر است، اظهار داشت: شهر گلپایگان از دیرباز، دیار علما و بزرگان دین بوده و طلاب و فضلای این شهر از استعداد بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی به احوالات ملا زین العابدین گلپایگانی اشاره نمود و اذعان داشت: ایشان در زمانی که شیخ انصاری از دنیا رفتند، بر اساس گواه تاریخ و علما، از نجف اشرف برای زعامت شیعه مراجعه کرده بودند که مورد استقبال ایشان قرار نگرفت؛ ملا زین العابدین گلپایگانی از مقام علمی والایی برخودار بوده و کتاب الانوار الولایة ایشان نشان دهنده عمق علم و درایت ایشان است.

این استاد حوزه در ادامه به برخی از احوالات علمای سرزمین گلپایگان اشاره نمود و یادآور شد: از آیت الله العظمی بروجردی در رابطه با کرامات و احوالات ملا زبن العابدین گلپایگانی نقل های ارزشمندی صورت گرفته است که خود گواهی بر مقام والای این عالم فرهیخته از نظر علمی و معنوی بود.

حجت الاسلام والمسلمین صافی در بخش دیگری از سخنان خود تبیین مفصلی در رابطه با سیره علمای بزرگ گلپایگان ارائه و خاطرنشان کرد: شهرستان گلپایگان علما، اساتید و فرهیختگان بزرگی را تقدیم تشیع نموده است.

وی به دغدغده ها و مشکلات اقتصادی سال های اخیر اشاره نمود و اذعان داشت: حوزه های علمیه همنوا با مردم با مشکلات اقتصادی رویروست و طلاب با مشکلات فراوانی روبرو هستند؛ باید باور داشته باشیم که کشور و حوزه های علمیه صاحب دارد و حضرت حجت(عج) نسبت به مومنین نظر دارند و قطعا ایشان را در رویارویی با مشکلات تنها نخواهند گذارد.

این استاد حوزه افزود: به اذعان علما و فحول حوزه، صاحب الزمان(عج) عنایت ویژه ای به حوزه های علمیه و نظام اسلامی دارند؛ امیدواریم تمام بدخواهان نظام اسلامی و حوزه های علمیه هدایت شوند.

وی در ادامه به برخی از اقدامات تبلیغی و خدماتی دفتر مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی گلپایگانی اشاره کرد و ابراز داشت: دفتر مرجع بزرگوار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع فرهنگی، اجتماعی و معرفتی جامعه نموده است و علیرغم وجود مشکلات اقتصادی، اعزام های تبلیغی و مشاوره ای گسترده ای را داشته است.

وی به مباحث خانوادگی و اختلافات خانوادگی و آسیب های اجتماعی که کمر بر تضعیف بنیان خانواده بسته است اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم طلاب و فضلا که مروجان مبانی اسلامی و احکام شریعت هستند، در تحکیم بنیان خانواده نقش بسزایی داشته باشند.

در ادامه، حجت الاسلام یزدان پرست نیز در این جلسه بر اهمیت معرفی مراجع عظام تقلید تأکید نمود و اظهار داشت: متاسفانه ما طلاب آن گونه که باید، نسبت به مراجع عظام تقلید اهتمام نداشته و در معرفی مراجع عظام و آثار و برکات ایشان نسبت به جامعه غافل بوده ایم.

وی با اشاره به این که معرفی مرجعیت به مردم وظیفه حوزه و دفاتر حضرات است، خاطرنشان کرد: فضای فرهنگی حاکم بر شهر گلپایگان، بحث تبلیغ را با مشکلاتی روبرو ساخته و در عرصه های تبلیغی و تبیینی، نیازمند تدوین اطلس تبلیغی هستیم.

حجت الاسلام یزدان پرست ضمن تأکید بر اهمیت فعال سازی و بهره گیری از طلاب و فضلای فاخر و ورود ایشان به امر خطیر تبلیغ، اذعان داشت: تبلیغ وظیفه ای دینی و شرعی است که بر عهده تک تک ما طلاب نهاده شده است؛ پس باید ورودی قوی و راهبردی به این موضوع داشته باشیم.

حجت الاسلام معنوی، نیز در بخش دیگری از این نشست، به فعالیت های تبلیغی شهرستان گلپایگان اشاره نمود و یادآور شد: در این چهار سالی که در منطقه گلیایگان، اعزام مبلغین متخصص به مدارس آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است، در هر دوره ۱۵ طلبه متخصص اعزام شده اند که تاکنون حدود ۳۸۰ نفر به صورت دوره ای در مدارس آموزش و پرورش حضور به هم رسانده اند.

وی استقبال عموم مردم برای جذب و پذیرش فرزندان ایشان در حوزه های علمیه را از برکات این موضوع دانست و یاداور شد: طلاب و فضلای مستقر در گلپایگان، با تاسیس گروه مصلحین در فرایندهای مشاوره خانواده ورود نموده و در استحکام بخشی به خانواده به برکات فراوانی دست یافته است.

حجت الاسلام معنوی برگزاری همایش مهدویت با تمرکز بر آثار مهدوی آیت الله العظمی صافی در دانشگاه فنی مهندسی گلپایگان را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: این همایش مورد استقبال چشم گیر دانشجویان قرار گرفته و با توجه به حجم استقبال ها و ارائه مقالات، رویکرد بین المللی به خود گرفته است.

وی اذعان داشت: طلاب مدرسه آیت الله العظمی گلپایکانی(ره) به صورت دوره ای در میان آحاد مردم حضور به هم رسانده و توانسته اند ارتباط تنکاتنگی با جوانان برقرار نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در این دید و بازدید ها، دغدغه ها و نیازهای معرفتی مخاطبان  ناظر به تنوع مخاطبانی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام معنوی با بیان این که اخلاص طلاب و فعالیت ایشان در گروه های جهادی، دستاوردهای قابل توجهی را داشته است، اذعان داشت: گسترش اعتیاد و ماهواره کانون خانواده مردم شهر گلپایگان را با معضلاتی مواجه ساخته و آسیب هایی را بر چهره فرهنگی این شهر ایجاد نموده است.

وی با اشاره به این که علیرغم تمام تلاش ها و مجاهدت های صورت گرفته، با پاسخگویی به نیازمندی جامعه فاصله زیادی داریم. خاطرنشان کرد: امیدواریم طلاب و فضلا دست در دست هم، متعهدانه و مخلصانه قدم های خود را در نشر معارف ناب الهی و برطرف سازی مشکلات فرهنگی مستحکم‌تر نمایند.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین  نکونام، نماینده طلاب و فضلای گلپایگان نیز در جمع طلاب و فضلای گلپایگانی حوزه علمیه قم به ارائه گزارشی از فعالیت های مجمع طلاب و فضلای حوزه ارائه نمود و یادآور شد: جمع طلاب و حضور ایشان در کنار یکدیگر برکات زیادی را در حوزه نشر معارف ناب الهی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha