شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 875890
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کارگروه ادبیات عرب

حوزه/ با حضور مدیر حوزه علمیه استان همدان، کارگروه ادبیات عرب در راستای رشد علمی اساتید و طلاب در مدرسه زنگنه همدان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، ظهر امروز با حضور آیت الله موسوی اصفهانی، مدیر حوزه علمیه استان همدان،، مدیر، اساتید و کادر مدرسه علمیه زنگنه کارگروه انجمن ادبیات عرب این مدرسه زنگنه تشکیل شد.

حجت الاسلام سید محمد سعید بطحائیان، مدیر مدرسه زنگنه با اشاره به تشکیل این کارگروه خاطر نشان کرد: این کارگروه در مدرسه زنگنه همدان در دو سطح اساتید و طلاب تشکیل شده است و هدف تاکید بر اهمیت و ضرورت مسئله ادبیات عرب در حوزه ها می‌باشد.

وی افزود: طلاب باید بدانند که چه طور از ادبیات عرب در مسیر علمی حوزوی به بهترین نحو استفاده کنند و لذا وظیفه این کارگروه نیز راهنمایی و هدایت طلاب و اساتید در رسیدن به این هدف می‌باشد.

حجت الاسلام بطحائیان با بیان اینکه ضعف هایی در حوزه در زمینه های مختلف درسی وجود دارد، اظهار داشت: گاهی اوقات با وجود آن که طلاب، قواعد را به خوبی آموخته‌اند اما نسبت به متن خوانی ضعف هایی دارند، که امیدواریم با وجود این قبیل کارگروه ها، شاهد کاهش ضعف‌هایی از این دست در حوزه‌های علمیه باشیم.

وی با اشاره به سؤال های مکرر طلاب، خصوصا در سال‌های اول تحصیل در زمینه بهترین روش و کتاب در زمینه ادبیات عرب، یادآور شد: این گروه می تواند وحدت رویه ای برای پاسخ‌گویی به نوع سوالات پیدا کند.

مدیر مدرسه علمیه زنگنه اظهار کرد: البته این وحدت رویه به معنای آن نیست که به همه سوالات یک نوع جواب داده شود، بلکه باید برای سطوح مختلف جواب‌های متناسب با آن ارائه شود؛ چرا که مسائل و سوالات یک طلبه قوی با طلبه متوسط قطعا تفاوت دارد.

وی این گروه را منشا بسیاری از برکات در حوزه دانست و گفت: برای موفقیت در این راه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در زمینه حضور موثر طلاب در کارگروه ادبیات عرب هستیم.

 شوق طلاب نسبت به ادبیات عرب را افزایش دهیم

حجت الاسلام مسعود نورالهی از اساتید حوزه علمیه نیز با بیان اینکه ایده تشکیل این کارگروه از چند سال پیش در مدرسه زنگنه خورده شد بود، یادآور شد: مدیریت مدرسه از چند سال پیش درصدد اجرایی کردن این ایده در مدرسه در مباحث فقه، اصول و ادبیات عرب بود که به دلیل برخی از مسائل این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: امسال نیز به دنبال آن بودیم تا هر سه کارگروه را همزمان با هم اجرایی کنیم اما فعلا شرایط ایجاد کارگروه ادبیات عرب فراهم بوده است.

حجت الاسلام نورالهی با اشاره به این که طلاب در مسیر طلبگی احتیاج به فهم متون عربی دارند، خاطر نشان کرد: از آنجایی که در این مسیر کتب تحصیلی این عزیزان عربی است، به همین دلیل با ایجاد کارگروه ادبیات عرب، طلاب را به سمتی جهت دهی خواهیم کرد که توانایی فهم متون عربی را به خوبی داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته در بین طلاب کسانی نیز هستند که در ادبیات عرب، قصدشان اجتهاد در ادبیات عرب است و لذا برای آنها نیز برنامه ریزی جامعی در این کارگروه صورت گرفته است.

این استاد حوزه با بیان اینکه برای سطح بندی طلاب، در بدو ورود امتحان شفاهی و کتبی گرفته می شود، ابراز داشت: طلابی که در سطح ضعیف قرار می گیرند، در گروه های دو الی سه نفره با حضور اساتید به سمت فهم بهتر متون عربی سوق داده خواهند شد و طلاب در سطح متوسط نیز در کارگاه متن خوانی متون عربی حاضر خواهند شد و طلاب قوی هم به صورت تخصصی با گرایش متن خوانی فعالیت خواهند کرد.

وی با تشریح دیگر برنامه های این کارگروه برای گرفتن نتیجه بهتر، یادآور شد: انتشار مطالب این کارگروه در فضای مجازی، ساخت مستندات و فیلم هایی در زمینه ادبیات عرب و انتشار آن جهت ایجاد انگیزه در بین طلاب و فضا سازی در مدرسه از دیگر برنامه های این کارگروه می باشد.

حجت الاسلام نورالهی در پایان تاکید کرد: درصدد هستیم تا شرایط ادبیات عرب از حالت فعلی خارج شود و شوق و علاقه طلاب نسبت به آن افزایش پیدا کند.

راه موفقیت در ادبیات عرب تبدل آن به مهارت است

حجت الاسلام علی اصغر مظاهری از اساتید حوزه نیز با اشاره به اینکه مراحل آموختن فضای ادبیات عرب چه در صرف، نحو و چه در بلاغ در دو شعبه بررسی شود، اظهار داشت: متاسفانه کارهای ما در شعبه اول باقی می ماند و لذا کارها آن طور که باید اثر بخش نمی شود.

وی ادامه داد: ادبیات عرب، علمی فراگیر شده نیست و لازم است علاوه بر مرحله آموختن و محتوا که در مراحل اشنایی اجمالی در حوزه بررسی می شود در پایه های بعدی نیز در زمینه تسلط به آن اقدام جدی صورت گیرد.

حجت الاسلام مظاهری با تاکید بر اینکه نباید به این حد بسنده کنیم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که صرف و نحو را به صورت مهارتی و کاربردی در مدارس اعمال نکنیم دانش صرفی و نحوی طلاب به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی، علم ادبیات عرب را همانند آموزش راهنمایی و رانندگی دانست و گفت: همان طور که اگر کسی کتاب راهنمایی و رانندگی را با تمام جزئیات آن به خوبی فرا بگیرد، اما پشت فرمان ماشین ننشیند به پیروزی نخواهد رسید؛ در مسائل ادبیات عرب نیز صرف دانستن برای رسیدن به موفقیت کفایت نمی کند و لذا این علم باید تبدل به یک مهارت شود و لازمه آن هم وجود کارگاهی فعال در عرصه عملی سازی ادبیات عرب است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: عمدتا مسائل ادبیات عرب در عرصه محتوا خلاصه شده است و به همین دلیل طلاب پس از پایان پایه سوم، علیرغم مطالعه کتاب‌ها و محتواهای جامعی، توانایی عبارت خوانی و تجریه و تحلیل عملی را ندارند.

وی در پایان به اهداف این کارگروه اشاره کرد و گفت: طلاب قوی در این کارگاه به کارهای جدی‌تر همچون تحقیق و پژوهش و ارائه مقالات علمی در عرصه ادبیات عرب ترغیب خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha