سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مسجد تاریخی برای محافظت در مقابل سیل در ترکیه منتقل شد

حوزه/ با راه اندازی سد جدید، یک مسجد باستانی به قدمت 609 سال که در شهر تاریخی حصن کیفا در جنوب شرقی ترکیه واقع شده، امروز با تجهیزات ویژه از این شهر به مکان امنی منتقل شد تا زیر سیل نرود.

 به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، جابجایی یک مسجد تاریخی از اوایل دوشنبه در استان باتمان در جنوب شرقی ترکیه آغاز شد. این مسجد قدیمی آخرین اثر تاریخی در یک شهر باستانی خواهد بود که برای محافظت در برابر سیل منتقل شده است.

مسجد الریز در شهر باستانی حصن کیفا، در کرانه رودخانه دجله در استان باتمان که به دلیل ساخت سد در نزدیکی آن  زیر سیل خواهد رفت، مانند دیگر آثار باستانی این شهر به یک پارک فرهنگی جدید حصن کیفا، بالای خط آب منتقل شد.

این ساختمان 1700 تنی تقریباً 4 کیلومتر در یک نقاله مدولار خودران حرکت کرده و به مکان جدید خود در امتداد رود دجله رسیده است.

مقامات در تلاشند تا قبل از اتمام ساخت سد ، کلیه اماکن مهم تاریخی حصن کیفا را به تدریج با حرکت آنها به پارک ، نجات دهند و در مجموع شش سازه تاریخی از قبل جابجا شده اند.

بدنه اصلی این مسجد که بزرگترین نوع خود در حصن کیفا بود، یکی پس از دیگری برچیده شد و زیر نظر مسئولان اداره امور هیدرولیک دولتی و اداره کل دارایی و موزه های فرهنگی روی سکو قرار گرفت. این مسجد پس از طی مراحل جابجایی که تخمین زده می شود هفت ساعت طول بکشد ، در پارک فرهنگی بازسازی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha