جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد 400 ساله در گجرات هندوستان از زیر خس و خاشاک سر درآورد

حوزه/ یک مسجد 400 ساله در شهر احمد آباد در ایالت گجرات هندوستان، که سالها بلااستفاده مانده بود، توسط فعالیتهای پاک سازی یک گروه مدنی از زیر خرابه ها سردرآورد.

 گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از timesofindia، پس از اینکه یک نهاد مدنی موفق شد یک منطقه باستانی در احمد آباد، بزرگترین شهر در ایالت گجرات هندوستان را پاکسازی کند، مسجدی متعلق به 4 قرن پیش متعلق به این منطقه فرهنگی  تاریخی از زیر خرابه ها سردرآورد.

این مسجد در 16 نوامبر در شهر ولید یکی از «شهرهای میراث جهانی» در یونسکو کشف شد که متعلق به دوره سلطنت است. ویژگی اصلی این منطقه باستانی بنیاد چند فرهنگی آن بوده است. و این مسجد یکی از 4 مسجد است که به دست ملکه های هندو و زنان برجسته احمدآباد بنا شده است.

ساکنان محلی می گویند که به خاطر ندارند این مسجد را آخرین بار در چه زمانی دیده اند و در آنجا نماز اقامه کرده اند. این نهاد مدنی اعلام کرد که مسجد بنیادی قوی دارد و با وجود اینکه 4 قرن از زمان تاسیس آن می گذرد و سازه های بی پروایی بر روی آن ساخته شده است، اما با استقامت پا برجا مانده است. دو مناره این مسجد متاسفانه آسیب هایی دیده اند، یکی از آنان تخریب شده و دیگری به سختی پابرجاست.

یک ردیف آجر که دو دهه پیش برای حفاظت از مسجد به دور آن کشیده شده، به نظر می رود نقش موثری در به جا مانده این مسجد تاریخی داشته است. سالن نمازخانه و وضوخانه مسجد سالم باقی مانده اند.

پروفسور مهی الدین بومبایاوا، یک استاد فارسی و مدیر بنیاد کتابخانه شاه محمد پیرحضرت در این باره گفت: در 88 سال عمرم هرگز ندیده ام کسی از این مسجد استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha