جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
طرح مرمت مسجد شاهی در پاکستان به دلیل کمبود بودجه ناتمام مانده است

حوزه/ به گفته محلی ها، درحالی که مسجد قدیمی شاهی در شهر چیترال در خیبرپختونخوا از جاذبه های گردشگری مهم پاکستان محسوب می شود، اما کار مرمت این مسجد به دلیل کمبود بودجه ناتمام مانده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از thenews، اعضای جامعه مدنی و تاریخی از دولت ایالتی خیبر پختونخوا در شمال غربی پاکستان خواسته اند تا کمک مالی لازم برای مرمت و بازسازی مسجد باستانی شاهی در شهر چترال را فراهم سازند.

این مسجد که در سال 1924 ساخته شده در نزدیکی قلعه شاهی در شهر چترال قرار گرفته و یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در منطقه کوهستانی و دیدنی محسوب می شود.

مسجد شاهی دارای ساختاری زیبا و چشم نواز است که شاهکار برجسته ای از تسلط معماری آن زمان محسوب می شود. با این حال برای حفظ ساختار تاریخی خود نیاز به تعمیر دارد. اگرچه بخشی از بخش آسیب دیده از پیش تعمیر شده است ، اما به دلیل کمبود بودجه ، کار مرمت و بازسازی به اتمام نرسیده و متوقف است.

داربست احداث شده در اطراف یکی از گنبدها همچنان به دلیل کار تعمیر ناتمام دست نخورده باقی مانده است.

حبیب الرحمان یکی از ساکنان محلی می گوید: این مسجد نه تنها به عنوان یک مکان عبادی برای اقامه نماز محلی ها محسوب می شود، بلکه محل اجتماعات مردم نیز است. وی افزود: مولانا خالق الزمان خطیب مسجد، به یاد دارد، بناکنندگان این مسجد به دلیل رفته و از مسجد جامع آن جا بازدید کرده اند و تحت تاثیر معماری آنجا این مسجد را به صورت مشابه در پاکستان ساخته اند.

گفتنی است مسجد شاهی با سبک معماری مسجد جامعه دهلی در اوایل قرن بیستم بنا شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha