پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: کار نهاد رهبری در دانشگاه ها این است که سبب مراجعه اساتید ودانشجویان به روحانیت برای اصلاح فکر شود، ایجاد نیاز برای دانشجویان و اساتید به منظور مراجعه به روحانیت وظیفه نهاد رهبری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امروز به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه صدر بازار اظهار کرد: یکی از برکات پیروزی انقلاب که آن را مدیون امام راحل هستیم، نزدکی شدن دونهاد علمی ودانشی کشور یعنی دانشگاه و حوزه است.

وی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی میان دانشگاه و حوزه های علمیه فلصله بسیار زیادی بود و این دو نهاد، دانشجویان وطلاب ارتباطی خاص با یکدیگر نداشتند.

پاسخ به شبهه ای درباره طاغوتی بودن انقلاب های قبل از ظهور

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه فاصله میان دانشگاه و حوزه در پیش از پیروزی انقلاب نقشه دشمنان بود واگر این امر حتمی نباشد قطع به یقین خواسته دشمنان بود، گفت: چرا که دشمن می دانست اگر دانشجویان با حوزویان رابطه برقرار کنند متدین می شوند و مانع از نیل دشمنان به اهدافشان خواهند شد.

وی ادامه داد: انقلاب ما از دل حوزه های علمیه شکل گرفت، چنین انقلاب فرهنگی در دنیا بی نظیر بوده و در هیچ جای دنیا انقلابی توسط فرهنگیان شکل نگرفته؛ همیشه در جهان کودتاها وانقلاب ها با اسلحه وزور نظامیان صورت پذیرفته است.

آیت الله مهدوی افزود: حضرت امام راحل در حوزه های علمیه روشنگری کرد و حوزویان را بیدار ساخت و در ادامه همه شاگردان امام به اقصی نقاط رفتند و فرمایشات امام را به مردم رسانیدند و به تبع انقلاب اسلامی علی رغم تفکرات افراد زیادی که در ذهن خود پیروزی انقلاب علیه طاغوت را باور نداشتند، پیروز شد.

انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه آغاز شد ولی محدود به حوزه نبود

وی در پاسخ به این شبهه که عده ای بیان می کنند قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) نباید ادعای انقلاب کرد وهر مدعی انقلاب صاحبش طاغوت است، گفت: اینکه ائمه اطهار برای ممانعت از انحراف و ظهور مدعیان دروغیندر روایات خود اعلام کردند که مدعیان حاکمیت جهانی قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) طاغوت هستند صحیح بوده ولی این نتقلاب های جهانی متفاوت از انقلاب ایران است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: در روایت ها تاکید برحاکمیت های جهانی وعدالت فراگیر دنیایی است ولی در خصوص انقلاب ایران محدود به ایران بوده و نه ادعای عدالت جهانی و چه بسا روایت های متعددی در تاکید شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران از طرف امامان معصوم داریم.

وی ابراز کرد: انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه آغاز شد ولی محدود به حوزه نبود و سریعا دانشگاه ها را فراگرفت، این اراده الهی بود که دلها را به سمت امام راحل جذب کرد.

تبیین وظایف حقیقی نهادهای رهبری دردانشگاه ها

آیت الله مهدوی عنوان کرد: بعداز پیروزی انقلاب امام درصدد تحول کتب درسی در دانشگاه ها برآمد، کاری که از اول انقلاب ایجاد شد مستقر کردن نماینده امام در دانشگاه ها برای کار دینی و ترویج دین در دانشگاه ها بود.

وی ادامه داد: هدف امام راحل از مستقر کردن روحانیت در دانشگاه ها تدریس کتب حوزوی در دانشگاه  نبو، منظور این بود که ماحصل دروس دانشگاهی فقط آموزش نباشد بلکه پرورش آنهم پرورش دینی صورت گیرد.

عضو خبرگان رهبری اذعان کرد: خروجی متدین از دانشگاه ها مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است ودر جلسه ای که روسای دانشگاه در محضر رهبری بودند، تربیت دینی و متدین دانشجویان را یک عمل واجب بر دوش روسای دانشگاه گذاشتند.

وی اضافه کرد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در حقیقت نماینده اجرای کل دستورات دین هستند و کار اصلی مسوولان نهاد رهبری در دانشگاه ها این است که اجازه رقم خوردن کار خلاف دین را در دانشگاه ها ندهند.

مراجعه اساتید دانشگاه به روحانیت برای اصلاح فکر افتخار است

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: برنامه های دانشگاه نباید مخالف دین باشد و مسول نظارت براین امر نهادهای رهبری دردانشگاه ها است، وحدت حوزه ودانشگاه وحدت جسم وروح یک انسان توامان است.

وی بیان کرد: هرانسانی هم جسم سالم وهم روح سالم می خواهد، دانشگاه متکلف سلامیت جسم انسان و حوزه سلامت روح انسان را برعهده دارند واین به معنای حضور دانشجویان در حوزه علمیه وبلعکس نیست.

آیت الله مهدوی توضیح داد: منظور این است که من حوزوی باید از علوم دانشگاهی استفاده کنم وبهره ببرم به عنوان مثال یک حوزوی هنگام مریضی به دکتر و طب که علم دانشگاهی است مراجعه کند تا سالم شود و در مقابل  دانشگاهیان هم برای اصلاح فکرشان باید به حوزه علمیه و روحانیت مراجعه کنند.

وی اذعان داشت: مراجعه حوزوی به پزشک برای سلامت جسم افتخار نیست، چرا که نیاز من به جسم به فرمان نفس است نه عقل؛ ولی مراجعه استاد دانشگاه به روحانیت برای اصلاح فکر افتخار است چونکه مراجعه او براساس حکم عقل بوده است.

آیت الله مهدوی بیان داشت: کار نهاد رهبری در دانشگاه ها این است که سبب مراجعه اساتید ودانشجویان به روحانیت برای اصلاح فکر شود، ایجاد نیاز برای دانشجویان و اساتید به منظور مراجعه به روحانیت وظیفه نهاد رهبری است.

وی در پایان گفت: نهاد نمایندگی رهبری قبل از اینکه کار دینی در خوابگاه ها ودانشگاه ها اجرا کند باید احساس نیاز به دین و روحانیت را در دانشگاه ایجاد کند، باید مسوولان نهاد رهبری بیندیشند که چگونه نیازهای روحی را در دانشگاه ها ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha