سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار  ارتباط بین حوزه و دانشگاه را از عوامل مهم و اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از توطئه‌های اصلی استعمار برای تسلط بر ایران اسلامی، جدایی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه بود. برنامه‌ی شیطانی که با شروع حکومت پهلوی سرعت بیشتری گرفت و متاسفانه در موارد زیادی نیز موفق شد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: با این همه هوشمندی دانشمندان دینی و علمای اسلام ازیک سو و تربیت دینی بسیاری از دانشجویان و استادان ارجمند دانشگاه باعث شد تا شعله‌های کم رنگ این پیوند و ارتباط به خاموشی نگراید.

امام جمعه شهر توپ آغاج افزود: تلاش و جهاد عالمان بزرگی چون: شهیدان والامقام؛ مطهری، بهشتی، باهنر، مفتح و نیز عالمان بزرگواری چون مقام معظم رهبری، آیت الله طالقانی و بسیاری از عالمان حوزه و دانشگاه در محیط دانشگاه یا محیط هایی چون مساجد و حسینیه‌ها و انجمن‌های دینی و علمی و موسسات فرهنگی، برگ‌های زرّینی از این پیوند و ارتباط مبارک را در سالهای خفقان پهلوی و علیرغم همه دشواری ها، از خود به یادگار گذارد و به عنوان تجربه‌ای گرانسنگ برای راه آینده، در تاریخ ماند و درشکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، بیشترین و مهمترین نقش‌ها را ایفا کرد. تحقیق و پژوهش برکات این پیوند ازبایسته‌های تاریخ نگاری و پژوهشهای تاریخی در ایران معاصر است که کم و بیش انجام شده و به تلاش منسجم بیشتری نیازدارد. 

حجت الاسلام حکیمی فر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تکمیل حلقه‌های فرایند رسیدن به این آرمان بلند، تحقق دولت اسلامی و جامعه اسلامی هدف اصلی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط امام خامنه‌ای در روز ۲۲بهمن ۹۷صادرشد. افق‌های پیش روی انقلاب اسلامی در گام دوم را فرا روی همگان می‌گشاید.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی، پس از تببین دقیق هفت دستاورد بزرگ و کلان انقلاب اسلامی به بیان ظرفیت‌های به وجود آمده از برکت انقلاب اسلامی می‌پردازند.

امام جمعه شهر توپ آغاج بیان داشت: مقام معظم رهبری، جوانان را محور تحقق " نظام پیشرفته اسلامی" دانسته و نیروی انسانی مستعد و کارآمد با مبانی عمیق و اصلی ایمانی را مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور، برمی شمرند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار تصربح کرد:  کدام نهادی ببشتر از حوزه و دانشگاه، متکفل تربیت و تامین جوان مومن انقلابی و نیروی مستعد و کارآمد مومن و اصیل است؟

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: امام خامنه‌ای در ادامه بیانیه گام دوم به هفت ماموریت اصلی در گام دوم اشاره کرده و آن را به عنوان محورهای اصلی جامعه پردازی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی می‌دانند: " علم و پژوهش"، " معنویت واخلاق"، " اقتصاد مقاومتی"، " عدالت و مبارزه با فساد"، استقلال وآزادی"، " عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن" و "سبک زندگی".

این استاد حوزوی خاطرنشان ساخت: بدیهی است بهترین گفتمانهای محوری برای وحدت ملی و وحدت نخبگانی که نماد اصلی آن، وحدت حوزه و دانشگاه است. تمرکز عِدّه و عُدّه بر این هفت گفتمان اصلی و تلقی درست و فهم عمیق و جهاد بایسته برای آن است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: مهمترین رسالت حوزه و دانشگاه و اصلی ترین عامل تقویت ارتباط و پیوند بین این دو نهاد در وحدت آرمانی و راهبردی، مبتنی بر باهم نگری انقلابی و هم اندیشی و همفکری مومنانه، گفتگوی عالمانه و آزاد اندیشانه، تقسیم کار منطقی و عادلانه است.

حجت الاسلام حکیمی فر اظهار کرد: تلاشهایی که در این عرصه‌ها اولویت دارند، عبارتنداز:

۱. تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی مشترک به معنای حقیقی کلمه برای حل مشکلات کنونی جامعه.

۲. به رسمیت شناختن واقعی سهم و نقش هریک از دونهاد در تحقق بیانیه گام دوم و ماموریتهای هفت‌گانه آن.

۳. تبیین و ترویج و گفتمان سازی عالمانه و عقلانی بیانیه گام دوم به عنوان مبنای یک وحدت رویکردی و رو به جلو.

۴. تلاش مشترک مبتنی بر تقسیم کار برای تولید علم بومی به ویژه علوم انسانی اسلامی.

۵. تلاش مجاهدانه و عالمانه برای هم افزایی و عملی دو مجموعه‌ی بسیج طلبه و دانشجو به عنوان یکی از عرصه‌های عینی تقریب و وحدت دانشگاه و حوزه.

۶. تلاش حوزه‌های علمیه برای تربیت و تامین نیروهای خوشفکر و عالم و اتقلابی مورد نیاز دانشگاه و نیز محتوا و متون روزآمد وجذاب.

۷. تشکیل کارگروه های مشترک متشکل از عالمان متخصص حوزه و دانشگاه و دانشجویان خلاق و پرتحرک و انقلابی، برای تحقق ماموریت های هفت گانه مندرج در بیانیه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha