جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

امام جمعه قزوین گفت: سرمایه‌های اجتماعی بر پایه آموزه‌های دینی از مهمترین مسائلی است که تاکنون مهجور مانده و باید تلاش کنیم تا آنها را از مهجوریت خارج کرده و گنج‌های این عرصه را کشف کنیم تا در زندگی مردم جریان پیدا کند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی صبح امروز در همایش ملی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت شهید مفتح، اظهار کرد: جا دارد قدردان درایت، شجاعت و مسئولیت‌پذیری شهید دکتر مفتح و همه شهدایی باشیم که امنیت و عزت خود را مدیون خون و فداکاری‌ها و خدمات مخلصانه آن عزیزان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌های اجتماعی بر پایه آموزه‌های دینی از مهمترین مسائلی است که تاکنون مهجور مانده و با برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌باید تلاش کنیم تا آن را از مهجوریت خارج کرده و گنج‌های این عرصه را کشف کنیم تا در زندگی مردم جریان پیدا کند.

 امام جمعه قزوین با تشریح زیرساخت‌های سرمایه‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: یکی از زیرساخت‌های سرمایه‌های اجتماعی این است که جامعه اسلامی و دینی ما از منظر قرآن کریم دارای حریم خاص، هویت و استقلال است.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خیلی وقت‌ها آسیب‌هایی که می‌بینیم برای این است که توجه ایمانی، قرآنی و ویژه دینی را نسبت به جامعه خود نداریم، گویا جامعه ما هیچ دیواری در مقابل جوامع بیگانه ندارد،  در حالی که قرآن چنین رویکردی را نمی‌پذیرد.

 وی ادامه داد: طبق کلام خدای متعال جامعه اسلامی جامعه‌ای است که رابطه اخوت و برادری در بین مردم آن حاکم است، در حالی که جامعه منافقان جامعه‌ای از هم گسیخته ترسیم شده که هیچ ارتباط قلبی و انسانی بین آنها وجود ندارد.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین  تصریح کرد: به فرموده خدای متعال منافقان چوب خشکی هستند که اگر به دیواری تکیه نکنند، سقوط می‌کنند، اما مؤمنان کسانی هستند که مانند درختی با نشاط و بالنده هستند که ریشه‌هایشان در عمق زمین و شاخ و برگشان در آسمان در حال توسعه یافتن است.

 امام جمعه قزوین  اظهار کرد: امروز در دنیا مشاهده می‌کنیم که منافقان به قدرت‌ها و مستکبران تکیه دارند و نگاهی که خداوند به منافقان دارد، در دوره تمام انبیاء بوده و اختصاص به زمان اسلام ندارد.

 وی، شاکله اجتماعی مؤمنان از نگاه قرآن را تشریح کرد و عنوان کرد: مؤمنان کسانی هستند که نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نیستند و نسبت به گرفتاری مؤمنان دیگر سکوت اختیار نمی‌کنند و با همه وجودشان برای رفع گرفتاری‌ آنها تلاش می‌کنند.

 امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند 10 آسیب که از ناحیه دیگران پس از ورود به حریم مؤمنان به آنها وارد می‌شود را تشریح کرده است و امروزه در رفتارهای آسیب‌رسان مستکبران نیز مشاهده می‌کنیم که با حفظ ساختارهای اجتماعی می‌توانیم نقشه و نیرنگ دشمنان را دفع کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: همان قرآنی که می‌گوید باید نسبت به کفار محکم و استوار باشید، تأکید می‌کند که باید نسبت به خودتان مهربان و دوست باشید و از یکدیگر مراقبت کنید؛ سپس تأکید می‌کند که به حبل الهی که همان قرآن و اهل بیت(ع) است، توسل کنید و به هر جایی متوسل نشوید.  

 استاد حوزه علمیه قزوین، قرآن کریم را یکی دیگر از سرمایه های اجتماعی معرفی کرد و افزود: بسیاری از سرمایه‌های اجتماعی هستند که از قرآن نشأت می‌گیرند. حدود 100 اصل قرآنی داریم که هر کدام سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند که یکی از آن اصول، اصل صداقت است و نیازمند آن هستیم که در تمام شئون زندگی آن ها را به کار بگیریم.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: قرآن کریم انبیاء را صادقان معرفی کرده است و همه مردم را تشویق می‌کند تا صداقت پیشه باشند و با صادقان همراه شوند.

 وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) راه رسیدن به مقصد را جز از راه صداقت غیر ممکن می‌داند و سپری نگهدارنده‌تر از صداقت برای سرمایه‌های اجتماعی معرفی نکرده و تأکید می‌کند اگر کسی بداند قوانین عالم چگونه است، جرأت نمی‌کند سراغ حیله و نیرنگ برود، اما متأسفانه در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بیشتر مردمانش حیله و نیرنگ را زرنگی می‌دانند.

 امام جمعه قزوین با تشریح اصل ولایت در نظام دینی و با بیان اینکه ولایت مهمترین  سرمایه اجتماعی است، بیان کرد: در رابطه با اصل ولایت، قرآن می‌فرماید کافران هر کسی از راه برسد را ولی خود انتخاب می‌کنند اما مؤمنان خدا را ولی خود انتخاب می‌کنند و در این تقسیم‌بندی، حریم‌ها را مشخص کرده است.

 امام جمعه قزوین ادامه داد: آیات قرآن از ما خواسته‌اند تا حریم جامعه خود را حفظ کنیم و هیچگاه خودمان را قاطی جوامعی نکنیم که سنخیتی با ما ندارند و تحت تأثیر فرهنگ آن جوامع قرار نگیریم و تأکید می‌کند هویت خود را باید با اصول الهی هماهنگ کنیم.

 وی در پایان ماه مبارک رمضان، مهدویت و انتظار ظهور، محرم و شهدا را از دیگر بن مایه‌های سرمایه‌های اجتماعی معرفی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha