جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بهجت پور

حوزه/ رسانه باید جذاب باشد و رسانه قرآن هم این گونه است. رسانه نظام باید در عرصه جذابیت آن قدر فعالیت کند که دیگران از اغفال جامعه مأیوس شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در مراسم گرامیداشت «ربع قرن تکاپوی عالمانه اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما (رسانه) که در سالن سینما آیه مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد، گفت: بزرگترین کاری که باید در رسانه انجام شود، تبدیل پژوهش به صنعت قابل ارائه به مردم همراه با جاذبه است. برای همین برنامه معارفی به تنهایی شاید جاذبه ای نداشته باشد. باید جلوه های جاذبه دین را مورد توجه قرار داد تا بتوان به اهداف رسید.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: رسانه امروزی از سوی غربی ها تولید شده  وتعریف و مکتبی دارد. این تبدیل به صنعت شده و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

این محقق ادامه داد: اما بزرگترین رسانه دینی در طول تاریخ قرآن است. با استفاده از این رسانه می توان حتی رسانه غرب را تحت تاثیر قرار داد.

وی بیان داشت: رسانه باید جذاب باشد و رسانه قرآن هم این گونه است. رسانه نظام در عرصه جذابیت بایدآن قدر فعالیت کند که دیگران از اغفال جامعه مأیوس شوند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: دیگر خصوصیت رسانه ای چون قرآن، فیلم و تصویر سازی است. در جای جای قرآن این کار صورت گرفته است. یعنی قرآن تصویر سازی کرده است تا جایی که بحث های علمی و نظری تصویر سازی می شود و باید توجه داشت که قدرت جاذبه در همین مسئله است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: علت دیگر جاذبه بودن رسانه ای قرآن دوری از حاشیه پردازی است. هدف گم نشدن مطلوب است. قرآن با مخاطب مستقیم سخن می گوید. شبهه مهمی در این رسانه نیست و پاسخ متقن می دهد و در عین حال تولید کننده ایمان است.

وی بیان داشت: اگر صدا و سیما به دنبال ایجاد جاذبه است، باید از زبان خاص خودش استفاده کند.

رسالت روحانیون رسانه ای

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: رسالت دیگر رسانه، وحدت و هم افزایی کسانی است که در این رسانه مشغول فعالیت دینی هستند. نباید وابسته به دولت و حزب باشیم. روحانی مردمی است؛ رسانه باید مردمی باشد تاجاذبه ایجاد کند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: نباید عاطفی و احساسی برخورد کرد. این نگاه به اهداف آسیب می زند. اگر نگاه مردمی نباشد و  روحانی در رسانه حکومتی فکر کند و گرفتار القاب و پست و.. شود، نمی تواند جاذبه ایجاد کند.

وی بیان داشت: امروز مردم گرفتار مشکلات زیادی هستند. نباید بیان بعضی سخنان در رسانه ملی به اسم عرفان و ... چالش های مردم را بیشتر کند و اگر این مسئله انجام گیرد، معلوم نیست کار به کجا منتهی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: فرد رسانه ای، ساده، هوشیار در فهم سوال و مشکلات و مدیریت باشد، مردمی فکر کند، انسجام ذهنی داشته باشد و انسجام ذهنی ایجاد کند. از حکمت بهره ببرد. حکمت غیر از دانش است. روحانی رسانه ای باید بتواند حکمت را منتقل کند و بتواند به خوبی انسجام دینی را پردازش و بیان نماید.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: مخاطب شناسی رسالت بعدی هر فرد رسانه ای است. نباید در هر رسانه هر حرفی و سخنی باعث ایجاد تفرقه و گمراهی ذهنی است، بیان و نقل کرد.

وی بیان داشت: قرار نیست هر حرف و سخنی که فکر می کنیم چون درست است، در رسانه ملی نقل شود. فرد رسانه‌ای  باید زبان تقیه را بداند و براساس زبان تقیه سخن بگوید.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha