سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مدیر حوزه خواهران قم

حوزه/ مدیر حوزه‌ علمیه خواهران قم با بیان پتانسیل‌های موجود در حوزه‌های علمیه گفت: پژوهش باید از حالت فوق‌برنامه خارج‌شده و به یک تکلیف تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی ظهر امروز همایش بزرگداشت هفته پژوهش که در سالن جلسات مرکز مدیریت خواهران برگزار شد با اشاره به اهمیت علم‌آموزی در دین اسلام اظهار داشت: دین‌شناسی و تعمق عمیق در دین بسیار  مورد تأکید اسلام بوده و باید درک مفاهیم دین باعث بصیرت و آگاهی و شناخت فرد و جامعه شود.

وی وضعیت پژوهش در مدارس علمیه را موردتوجه قرارداد و افزود: باید آسیب‌های موجود درروند پژوهش بررسی شود تا با برطرف کردن آن مسیری هموار برای رشد و پویایی در مجموعه علمیه خواهران فراهم شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قم ادامه داد: پژوهش گردآوری اطلاعات و دانش با نظام سازی خاصی است که باید به سه نکته به‌عنوان آسیب درروند پژوهش توجه لازم را داشته باشیم.

وی نظام‌مند نبودن پژوهش درروند تحصیل پژوهش طلاب را یکی از آسیب‌ها دانست و تصریح کرد: خوشبختانه طرحی برای نظام‌مند بوده شدن پژوهش در حال تدوین بوده و باید پژوهش از حالت فوق‌برنامه خارج‌شده و به یک تکلیف تبدیل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی قدمت پژوهش را هزارساله خواند و گفت: امروز زمانی است که باید پژوهش از حالت انفرادی خارج‌شده و به‌صورت گروه و نظام‌مند به آن بپردازیم و نکته دوم در آسیب‌شناسی پژوهش توجه به موضوعات کاربردی و روز بوده که امروز جای خالی آن احساس می‌شود.

وی آسیب سوم را عدم آموزش صحیح مراجعه به منابع در دروس  دانست و آمار نشریات را اعلام و بیان کرد: در حال حاضر بر طبق آمار 116 نشریه علمی تخصصی وجود دارد که 68 نشریه آن حوزوی است که این تعداد نشان‌دهنده پتانسیل بالای حوزه در عرصه پژوهش است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قم توقف در مسیر حرکت پژوهش را نکته قابل‌توجه ای دانست و ادامه داد: علاقه‌مندی طلاب به امر پژوهش کمرنگ شده و درصد مطالعه در بین طلاب کاهش‌یافته که باید بخشی از آن در مسیر آموزش قابل‌حل شود و بخش دیگر آن نیازمند راهکارهای دیگری است.

وی با ارائه پیشنهادهایی بیان کرد: باید اهمیت لازم به پژوهش‌های طلاب داده‌شده و طلاب خواهر را در پژوهش یاری کنیم و همچنین اساتید حوزه پژوهش باید سرفصل‌هایی که ارائه داده می‌دهند به‌روزرسانی کرده  و از حالت کلاس محور و متن محور خارج‌شده و به سمت پژوهش محور حرکت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی تأکید کرد: شورای علمی پژوهشی دوباره شروع به کارکرده و باید نشست‌های علمی پژوهشی در سطح مدارس آغاز شود تا پژوهشگران کارهای خود را ارائه داده و نقد در بین طلاب در کرسی‌های علمی پژوهشی اتفاق بیافتد.

وی شناسایی پژوهشگران خانم را از اهمیت بالایی دانست و بیان کرد: باید پژوهشگران شناسایی‌شده تا ضمن معرفی، آثار آن‌ها به‌صورت کاربردی استفاده شود و زنان پژوهشگر باید در حوزه دختران و حجاب و عفاف و همچنین مسائل مربوط به خانواده نیز بیشتر ورود کنند.

وی بیشترین حوزه‌ای که در نشریات به آن پرداخته‌شده را مربوط به علوم عقلی دانست و گفت: 334 نشریه‌ای که در حوزه علوم انسانی و اسلامی در کشور منتشر می‌شود 176 مورد مربوط به حوزه‌های علمیه بوده و مابقی مربوط به مراکز دانشگاهی و مراکز علمی پژوهشی است.

وی تبدیل پژوهش‌های انجام را به کتاب قدم بعدی در مسیر پژوهش خواند و ابراز کرد: یکی از کارهای شورای علمی مرکزی پژوهش تبدیل پایان نام‌ها به کتب علمی است که نیازمند حرکت قوی طلاب خواهر در این مسیر است.
 

۳۱۳/۶۱ پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha