پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کاظم محسنی  - المصطفی

حوزه/ نشریات «قرآن‌پژوهی خاورشناسان»، «قرآن و علم»، «پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده»، «مطالعات تاریخی جهان اسلام»، «پژوهش‌نامه کلام»، «مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق»، در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه‌سازی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هفتمین اجلاسیه اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی جامعةالمصطفی به همت معاونت پژوهش جامعةالمصطفی، در سالن عارف‌الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم، کاظم محسنی مدیرکل امور پژوهشی جامعةالمصطفی، ضمن تبریک هفته پژوهشی و هفته وحدت حوزه و دانشگاه، گزارشی از فعالیت‌های «کمیسیون سیاست‌گذاری و ممیزه نشر»، «شورای نشریات»، «کمیسیون سیاست‌گذاری تحقیقات و طرح‌های پژوهشی» و «کمیته دستگاه‌های کرسی‌های نظریه‌پردازی» ارائه نمود.

وی در بیان فعالیت‌های کمیسیون سیاست‌گذاری و ممیزی نشر المصطفی، با بیان این که در ۱۳۳ جلسه، ۱۶۶۹ موضوع شامل تألیف، ترجمه و... بررسی شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون، ۳۶۵ عنوان تألیف و ترجمه به تصویب اعضای کمیسیون سیاست‌گذاری و ممیزی نشر المصطفی رسیده است؛ اعضای کمیسیون مربوط ۷۵ عنوان رساله و پایان‌نامه را نیز برای تبدیل به کتاب تصویب کرده‌اند.

مدیرکل امور پژوهشی جامعةالمصطفی بررسی رزومه استادان را از دیگر وظایف کمیسیون سیاست‌گذاری و ممیزی نشر المصطفی دانست و ابراز داشت: به منظور تأیید صلاحیت ارزیابی‌ها، تاکنون رزومه پانصد استاد بررسی شده است.

 محسنی گزارشی از فعالیت‌های شورای نشریات المصطفی ارائه نمود و ابراز داشت: شورای نشریات المصطفی از سال ۱۳۹۱ تاکنون پنجاه جلسه برگزار و از میان پیشنهادهای تأسیس نشریه، مجوز تأسیس ۵۵ نشریه را صادر نموده است.

وی به تنوع موضوعی نشریات المصطفی اشاره نمود و با بیان این که از ۵۵ عنوان نشریه، ۳۷ عنوان در ایران و هجده عنوان در خارج کشور چاپ و منتشر می‌شود، اظهار داشت: جامعةالمصطفی ۲۹ عنوان نشریه تخصصی، نُه عنوان نشریه دانش‌پژوهی و هفده عنوان نشریه علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی به چاپ می‌رساند.

مدیرکل امور پژوهشی جامعةالمصطفی به نمایه‌سازی برخی از نشریات المصطفی در پایگاه استنادی جهان اسلام اشاره نمود و یادآور شد: نشریات «قرآن‌پژوهی خاورشناسان»، «قرآن و علم»، «پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده»، «مطالعات تاریخی جهان اسلام»، «پژوهش‌نامه کلام»، «مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق»، در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه‌سازی شده‌اند.

 محسنی ضمن اشاره به اهمیت موضوع کرسی‌های نظریه‌پردازی، با تأکید بر این که پژوهش‌های کاربردی ناظر به حل مشکلات و معضلات اجتماعی و نظام اسلامی براساس آیات و روایات اسلامی، از ضرورت‌های نظام و انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: اولویت‌دهی به پژوهش‌های کاربردی، هر مرکز علمی را در صدر مرجعیت علمی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: کرسی‌ها، که هدف از آنها حل معضلات اجتماعی و ارائه نظریه براساس قرآن و عترت(علیهم‌السلام) است، از بهترین شاخصه‌ها برای تحقق مرجعیت علمی به شمار می‌روند.

مدیرکل امور پژوهشی جامعةالمصطفی با بیان این که کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی  جامعةالمصطفی از بهمن‌ماه ۱۳۹۶ تاکنون چهارده جلسه برگزار نموده است، خاطرنشان ساخت: کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف علمی و تخصصی، کارگروه‌های ششگانه تخصصی را براساس حوزه‌های دانشی طرح تحول آموزشی المصطفی راه‌اندازی نموده است.

 محسنی آماری از طرح‌نامه‌های ارسالی به کارگروه‌های تخصصی کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی ارائه نمود و یادآور شد: تاکنون، مجموعاً ۱۳۲ طرح‌نامه در کارگروه‌های ششگانه تخصصی بررسی شده است.

در ادامه این نشست، «دکتر مقدم»، مدیرکل سامان‌دهی و پشتیبانی پژوهشی المصطفی گزارشی از وضعیت مدارس المصطفی و آثار پژوهشی ان ارائه نمود و اظهار داشت: آثار پژوهشی المصطفی در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶، رشد ۲۵درصدی به خود دیده است.

وی افزود: مقالات علمی- پژوهشی سال ۱۳۹۷ نیز در مقایسه با سال پیش خود، با رشد بیش از ۳۵درصدی روبه‌رو بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha