یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست صمیمانه آیت الله اعرافی با کارکنان مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم-حجت الاسلام حامدی

حوزه/ هم اکنون در طرح هدایت علمی تربیتی، ۶ هزار و ۵۰۰ طلبه با حضور ۵۰۰ استاد مشغول فعالیت و تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حامدی پیش از ظهر امروز در اولین نشست مدیران و اساتید  طرح هدایت علمی تربیتی که در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، گفت: در گذشته امر تبلیغ مردم نهاد و از سوی دفاتر مراجع مدیریت می شد، اما بعد از انقلاب این روش سنتی جای خود را به نهادها و سازمانها داده و سنت های گذشته به فراموشی رفت.

وی بیان داشت: همین مشکل در بحث مدیریت حوزه وجود دارد، بطوری که هر کسی در حوزه فکر می کند، هر چیزی مسئولی دارد و لازم نیست افراد دیگر وارد آن حیطه و مسئولیت شوند در حالی که نباید قضیه این گونه باشد، بلکه برای رشد علمی، تربیتی، تهذیبی و اخلاقی و رفع سایر مشکلات و موانع همه اساتید، مدیران و معاونین و بخش های مختلف حوزه احساس وظیفه و مسئولیت کنند و کارها را پی گیری و رفع مشکل نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: طرح علمی و تربیتی در ادامه همین راه است، بدین منظور که برای اثر بخشی این طرح باید همه اساتید و معاونین مدارس پای کار باشند، ارائه مسائل تربیتی را وظیفه خود بدانند.

سرپرست سطوح عالی وخارج حوزه علمیه قم افزود: این مسئولیت نباید به بهانه های مختلف فراموش و غفلت شود. طرح هدایتی بیانگر این قضیه است که استاد فقط، مدرس صرف نیست، بلکه استاد هدایتی در اخلاق، تربیت و علم است. باید به علم، تربیت و اخلاق طلبه توجه، نظارت و دقت داشته باشد و این جوان را در مسیر درست تربیتی قرار دهد.

وی بیان داشت: یکی از کارکردهای طرح هدایتی، توجه به تبلیغ است. در این طرح، رکن اصلی استاد با نگاه به مباحث تربیتی است و در کنار آن سایر موضوعات مانند تبلیغ هم باید مورد دقت اساتید قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی با بیان این که این طرح سال به سال تکمیل‌تر و کامل‌تر خواهد شد، گفت: در سال گذشته طرح هدایتی در ۴۰ مرکز با هدف رشد علمی و تربیتی شروع شده و اگر هدف مسئولین حوزه اجرا نشود، قطعا مراکز از این تعداد کمتر خواهد شد.

سرپرست سطوح عالی وخارج حوزه افزود: ۶ هزار و ۵۰۰ طلبه در این طرح مشغول فعالیت می باشند و چون بعضی با هدف اصلی طرح نتوانسته اند خودشان را هم سان کنند، از طرح جدا شدند و طلبه های دیگر جایگزین شدند.

وی بیان داشت: ۵۰۰ استاد در این طرح حضور دارند و در ادامه هم ۲۰ مرکز جدید، آماده حضور و پیوستن طرح می باشند، اما شرایط فعلی حوزه و اهداف تعیین شده اجازه نمی دهد به مراکز و طلبه های قبلی، مراکز و طلبه های جدیدی اضافه شود.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: امروز بررسی نشان می دهد که عمده طلاب حاضر در طرح به مباحث تربیتی و مشاوره علاقه  دارند و هدف مسئولین حوزه تقویت مباحث تربیتی،  مشاوره ای و علمی است.

سرپرست سطوح عالی وخارج حوزه افزود: امروز دغدغه بزرگان حوزه، توجه به مباحث تربیتی و تقویت این موضوع در مراکز است. اگر مرکزی نتواند این امر و رکن را انجام دهد، ناگزیر از طرح جدا خواهد شد.

وی بیان داشت: اما هدف از برگزاری این نشست هم افزایی اساتید و مراکز طرح، برای جلوگیری از خارج از برنامه بودن مراکز و اساتید است. قرار نیست هر استاد و مرکزی براساس برنامه خود مباحث تربیتی را دنبال کند، مهم اجرای واحد طرح تربیتی تعیین شده از سوی مدیران طرح و بزرگان حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی گفت: قرار است همه مراکز طرح مدون و مشخصی را دنبال و پی گیری و اجرا کنند. هم اکنون موضوع تربیتی مشخص شده است و لازم است مراکز و اساتید آن را اجرا کنند.

سرپرست سطوح عالی وخارج حوزه افزود: برای تقویت مباحث تربیتی طلاب قرار شده مباحث انگیزشی در نظر گرفته شود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha