جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اساتید طرح هدایت علمی تربیتی

حوزه/ طرح هدایتی علمی و تربیتی زمانی مؤثر خواهد بود که فضای مدارس، تربیتی باشد و تا فضای مدارس تربیتی نشود، طرح هدایت علمی و تربیتی هم به ثمر نخواهد نشست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام خدابنده لو، پیش از ظهر امروز در اولین نشست مدیران و اساتید تربیتی طرح هدایت علمی تربیتی که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، بر اهمیت تهذیب و تعلیم تأکید کرد و گفت: امروز شاهد برگزاری اولین نشست مدیران و اساتید تربیتی طرح هدایت علمی تربیتی هستیم، باید بدانیم این طرح هدایت علمی تربیتی است و غیر از آن چیز دیگری نیست.

معاون تهذیب و تربیت سطوح عالی و خارج حوزه بیان داشت: این طرح زمانی مؤثر خواهد بود که فضای مدارس، تربیتی باشد و تا فضای مدارس تربیتی نشود، طرح هدایت علمی تربیتی هم به ثمر نخواهد نشست.

حجت الاسلام خدابنده لو گفت: فضای تربیتی دارای ارکانی است که از جمله آن محوربودن همه ارکان مدارس از مدیر گرفته تا معاونین، اساتید و بهره مندی از برنامه های مشخص برای رسیدن به تقوای الهی است.

معاون تهذیب و تربیت سطوح عالی حوزه افزود: آنچه می تواند در این مسیر کمک کار باشد و باعث نتیجه بخش فعالیت ها وطرح علمی و تربیتی شود، هم افزایی و هم فکری و استفاده از تجربیات همه اساتید است.

باید نگاه اساتید به موضوعات اجتماعی باشد

حجت الاسلام محمدی، استاد مشاور طرح هدایتی علمی تربیتی نیز با بیان این که مباحث توحیدی که در کلاس درس ارائه می شود، باعث تقویت طلبه نمی شود، گفت: برای اثر بخشی باید نظام اعتقادی تقویت شود.

وی افزود: درس دادن توحید در مدارس چون منطبق بر سبک توحید اهل بیت(ع) نیست، نتوانسته ایم اثر بخشی باشیم.

حجت الاسلام محمدی اظهارداشت: هدف از ارائه مباحث توحیدی، ارائه مفاهیم ذهنی نیست، بلکه هدف بیان مباحث توحیدی است که طلبه بتواند بکار بگیرد.

استاد مشاور طرح هدایتی علمی تربیتی افزود: این موارد بیان شده آسیب های تدریس مباحث توحیدی است. طرح هدایتی علمی و تربیتی می تواند رفع کننده این مشکلات باشد.

وی با بیان این که تا نگاه اجتماعی به مباحث فقهی نشود، نمی توان از طلبه ای انتظار اثر بخشی داشت اظهار داشت: نگاه بزرگانی چون رهبر انقلاب به مباحث اعتقادی و اخلاقی،اجتماعی بوده و همین مسئله باعث شده بتوانند در مسائل مختلف موفق باشند و اگر قرار است اساتید هم در مسئولیت شان موفق باشند باید نگاه شان به موضوعات اجتماعی باشد، نه فردی.

تقوا گوشه نشینی نیست

حجت الاسلام محققیان، استاد مشاور طرح هدایتی علمی تربیتی نیز گفت: امروز اگر در مباحث تربیتی نتوانسته ایم به موفقیتی برسیم، چون طلبه هنوز یاد نگرفته چگونه تقوا پیشه کند، فکر می کند، تقوا یعنی گوشه نشینی. در حالی که این گونه نیست.

وی افزود: باید بدانیم فرد می تواند در عین فعالیت، متعلم هم باشد. فقط باید نگاه ها به مباحث تربیتی عوض شود.

حجت الاسلام محققیان بیان داشت: باید نگاه به مباحث طرح هدایتی، نگاه مسابقه ای برای طلاب باشد. طلبه باید بداند در میدان مسابقه قرار گرفته است، دراین مسابقه هرچه قدر توجه و فهم نسبت به مباحث تربیتی بیشتر باشد، فرد موفق تر خواهد بود.

حجت الاسلام محققیان گفت: از نکاتی که استاد این طرح باید توجه داشته باشد این است، استاد خودش را همراه طلبه کند. این همراه باعث می شود، طلبه راحت تر با مشکلاتی که در عرصه تربیتی با آن مواجه می شود، تحمل و برای رفع آن تلاش کند.

رفع مشکلات طلاب در عرصه تربیتی و هویت بخشی

حجت الاسلام کاشی زاده، دیگر استاد مشاور طرح هدایتی علمی تربیتی نیز گفت: هدف از ارائه این طرح رشد تربیتی طلاب است، برای همین مراکز باید نظامند در این طرح حرکت کنند، بدین معنی که باید نظام جامع تربیتی واحد، بلند مدت، هدفمند، معین و مشخص ارائه شود تا شاهد رشد تربیتی باشیم.

وی افزود: مسئله ای که باید اساتید طرح بدان توجه داشته باشند، رفع مشکلات طلاب در عرصه تربیتی و هویت بخشی است.

حجت الاسلام کاشی زاده بیان داشت: زمانی که مراکز برای رشد تربیتی اقدام به برنامه ریزی بلند مدت می کنند، قطعا موانعی ایجاد می شود، یکی از فعالیت های مراکز باید رفع موانع تربیتی باشد که در عرصه هویت بخشی و با ارائه مهارت های اقتضایی و فهم و درک واقعیت از جامعه برای طلاب انجام می گیرد.

وی گفت: برای درک و فهم واقعیت از جامعه لازم است برنامه های عینی و واقعی در مراکز عملا اجرا شود تا مسئله برای طلبه ملموس تر باشد.

استاد مشاور طرح هدایتی علمی تربیتی افزود: برنامه بعدی ارائه مهارت های خانوادگی، برخورد و رفتار با همسر و فرزند و مهارت افزایی منطقه ای و فرهنگی و مهارت افزایی اختلاف آداب در برخورد با زن است.

حجت الاسلام کاشی زاده بیان داشت: مهارت دیگر که امروز مراکز طرح لازم است به آن توجه کنند مهارت افزایی در موضوع رسانه و فضای مجای و فضای بین المللی است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha