شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه علمیه الزهرا (س)

حوزه/ خانم حضرتی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیشرفت و شتاب گرفتن در زمینه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانست و گفت: امروز شاهد رستاخیزی علمی در ایران هستیم و این شتاب، ۱۱ برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه مریم حضرتی امروز در مراسم اولین یادواره شهدای روحانی دانشجو که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در حسینیه مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) ارومیه برگزار شد اظهار داشت: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه از مباحثی است که از ابتدای انقلاب اسلامی و قبل از آن به طرق مختلفی در کانون توجهات صاحب نظران این کشور بوده است.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه دو پایگاه علمی و فرهنگی کشور هستند که باید برای تولید علم و بینش نرم‌افزاری تلاش کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: امروزه تربیت نیروهای متفکر، کارآمد و همچنین تولید علم و تکنولوژی مهم‌ترین دغدغه حوزه و دانشگاه است.

وی بیان داشت: راهبرد اساسی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در پیشبرد اهداف انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه بود و همیشه بر این نکته تاکید می‌کردند که اگر حوزه و دانشگاه بتوانند وحدت خود را در زمینه‌های مختلف محقق ساخته و گسترش دهند، کمک زیادی به رشد کشور می‌کنند که دست یابی به این حرکت مقدس و اهداف مشترک مستلزم همکاری جدی بین این دو نهاد در طراحی برنامه جامع و دقیق است.

خانم حضرتی افزود: برای همکاری حوزه و دانشگاه زمینه‌های گسترده‌ای وجود دارد که یکی از ملموس‌ترین و علمی‌ترین زمینه‌ها تضارب آرا و همکاری این دو نهاد در اتخاذ فعالیت‌های مشترک پژوهشی است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توصیه‌های اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی ارائه فرمودند که یکی از سر فصل‌های اساسی، عبارت از توجه به عرصه علم و پژوهش است ومعظم له در بیانیه گام دوم عامل مؤثر در پیشرفت دنیای غرب را علم و پژوهش عنوان می‌کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی گفت: یکی از اهداف نظام آموزشی جدید حوزه گسترش پژوهش‌های بنیادی، ترویجی به ویژه در دوره‌های تخصصی است از این رو در مدیریت نظام آموزشی جدید واحد معاونت پژوهشی راه اندازی شده است و انتشار نشریات پژوهشی ترویجی نیز در راستای تحقق این هدف انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: سال‌ها است که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه پژوهش‌های مفیدی اعم از نوشتاری، زبانی و تدریسی انجام شده است اما این مقدار کافی نیست و بسیاری از این پژوهش‌ها موازی بوده و موازی‌کاری در تولیدات پژوهشی باعث می‌شود که کشور رشد قابل توجهیی در این عرصه نداشته باشد.

خانم حضرتی اظهار داشت: امروزه به روز بودن پژوهش‌های مراکز علمی یکی از چالش‌های اصلی کشور است، ترجمه و اقتباس از دانش دیگران اگرچه هنوز ضرورت جامعه ما است اما واقعیت این است که باید در جهت نوآوری در تولید محتوای پژوهشی جدید حرکت کرد و بر این اساس باید واقعیات جامعه را درک کرد و با تدوین برنامه‌های راهبردی با توجه به نیاز روز جامعه، گام‌های مؤثری را در رشد و توسعه پژوهش در زمینه‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی برداشت.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد که پژوهش‌ها به سمت برآورده کردن نیازهای جامعه پیش رود و بر این اساس، باید اولویت‌های پژوهشی را شناسایی و در راستای وحدت حوزه و دانشگاه تقسیم کار شکل گیرد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیشرفت و شتاب گرفتن در زمینه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانست و گفت: امروز شاهد رستاخیزی علمی در ایران هستیم و این شتاب، ۱۱ برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان است.

در پایان گفت: حوزه و دانشگاه زمانی می‌توانند مرکزی برای پیشرفت‌های کشور باشند که با دو بال علم و اخلاق بتوانند برای پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها بخصوص عرصه علم و پژوهشِ مشترک قدم بردارند و ارائه پژوهش‌های کاربردی مشترک از سوی این دو نهاد علمی مستلزم مشارکت جدی و کارسازی است.
 




انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha