پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ برگزاری کنگره ملی آیت الله تالهی

حوزه/ امام جمعه همدان خطاب به جوانان گفت: باید به یاد داشته باشید که معنویت اصیل گره خورده به مرجعیت و عرفان اصیل هم گره خورده به کتاب و سنت است، بنابراین کسی با دین‌های گزینشی که امروز در فضای مجازی ارائه می شود به مقصد درست، نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، امروز در کنگره بزرگداشت آیت‌الله تألهی، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این استاد اخلاق و عرفان، اظهار کرد: تاریخ پر از انسان ها و عالمانی است که نسبت به معارف مفهومی، تسلط فراوانی داشته اند، اما اینکه یک انسان می تواند پس از گذشت سال‌ها هنوز ماندگار بماند نشان از توانایی او در مبارزه با منیت است نه در عالم بودن.

وی افزود: ابن سینا به زیبایی به این نکته اشاره دارد و می‌گوید: «هدف اصلی عارف، این است که از منیت خارج شود و مسیر رسیدن به حق تعالی را  پیدا کند».

امام جمعه همدان با بیان اینکه رشد انسان در گرو مبارزه با منیت است، یادآور شد: همین منیت باعث شد ابلیس که روزی معلم ملائکه بود تبدیل به شیطان رجیم شود.

وی، اصلی ترین هدف انبیا را کنترل منیت در وجود بشر عنوان کرد و گفت: اگر کسی توانست با خواسته‌های نفسانی خود مبارزه کند، قطعا در مسیر رسیدن به خداوند قرار خواهد گرفت و در آن نیز به موفقیت می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، استان همدان را زادگاه بزرگانی چون مرحوم حسینقلی شوندی، مرحوم آیت‌الله آقانجفی، مرحوم آیت الله آخوند، مرحوم آیت الله انصاری و دیگر بزرگان معرفی کرد و گفت: علت اینکه نام این افراد ماندگار شده است و همیشه به نیکی از آنها یاد می شود، همین مبارزه با منیت‌هایی بوده است که این علما در آن موفق بوده‌اند.

وی با اشاره به دیدار مسئولان برگزار کننده این کنگره با رهبر معظم انقلاب، یادآور شد: در این دیدار رهبر معظم انقلاب به زیبایی، توجه به همدان و توصیه به احیای این مسیر را متذکر شدند، چرا که توصیه ایشان تنها به معنای بزرگداشت یک فرد نیست، بلکه توجه و احیای این مسیر است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، تصریح کرد: هدف کنگره این نیست که بزرگداشتی را برای یک عالمی که در این مسیر به تکامل رسیده، برگزار کند، بلکه باید بتوانیم این روح حاکم و معنوی را در حوزه‌های علمیه احیا کنیم.

وی خطاب به جوانان یادآور شد: باید به یاد داشته باشید که معنویت اصیل گره خورده به مرجعیت و عرفان اصیل هم گره خورده به کتاب و سنت است، بنابراین کسی با دین‌های گزینشی که امروز در فضای مجازی ارائه می شود به مقصد درست، نخواهد رسید.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه طلاب باید بدانند، منظور از روحانی اصیل، کسی است که علاوه بر کسب علم، نسبت به تهذیب نفس نیز اقدام کند، یادآور شد: تا لطافت روح در انسان با قدم گذاشتن در این مسیر به وجود نیاید، بشر نمی تواند به حقایق اصلی جهان دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه تغییر و تحولات درونی نیازمند سر و صدا نیست، ابراز داشت: آیت‌الله تألهی توانسته بود در مبارزه با منیت‌ها به موفقیت دست پیدا کند و به جای هجرت جسم، به هجرت درونی پرداخته بود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به این که هر چه یک انسان عارف درجه عرفانش بیشتر باشد، اجتماعی‌تر و سیاسی‌تر خواهد بود، خاطر نشان کرد: عرفان واقعی به معنای متصل شدن به خداوند متعال است، در حالی که نتیجه عرفان سکولار،  بی‌توجهی به جامعه و رها کردن مدیریت اجتماعی است.

وی در پایان تاکید کرد: سیاسی ترین افراد، پیامبران الهی و ائمه(ع) می باشند، اما با این وجود در عرفان دارای بالاترین مراتب بودند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha