جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
صله رحم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: ایامی چون شب یلدا که معمولاً خانواده ها بیشتر دور هم جمع می شوند، بهترین فرصت برای صله رحم و به خصوص رفع کدورت ها در میان قوم و خویش است.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه عبدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: خوشبختانه ما در فرهنگ ایرانی و اسلامی خود از این فرصت ها همچون عید نوروز و به خصوص اعیاد مذهبی و ملی کم نداریم که این ها می تواند در جهت تقویت سنت حسنه صله رحم و دید و بازدید های فامیلی بسیار مهم و مؤثر باشد.

وی افزود: متاسفانه یکی از آفات بسیار نامطلوب زندگی مدرن ماشینی که دست بر قضا حضور بیش از حد افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز به نوعی به آن دامن زده، انزواطلبی و فردگرایی مفرط است و این که بسیاری از افراد کمتر اهل دید و بازدید هستند.

عضو انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این در حالی است که همین دید و بازدیدهای به ظاهر ساده و انجام صله رحم آثار مهم عاطفی و روانی برای فرد و خانواده به همراه دارد و باعث می شود که ما در سطح جامعه نیز شهروندانی بانشاط تر و اجتماعی تر داشته باشیم.

وی همچنین گفت: صله رحم گذشته از این که موجب گشودگی فضای خانواده و تحکیم روابط به لحاظ روانی و عاطفی می شود، در رفع کدورت ها و اختلافات نیز بسیار موثر است و از این منظر نیز باید خانواه ها و رسانه ها بر این موضوع بیش از پیش تاکید و اصرار بورزند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدی بیان داشت: در روایات داریم که وقتی افراد صله رحم می کنند این مساله موجب آشنایی افراد با مشکلات یکدیگر و گسترده شدن چتر حمایت اقوام و خویشان از افراد می شود که خودش عملاً یک منبع حمایت اجتماعی مهم محسوب می شود، خصوصاً در شرایط نامساعد اقتصادی امروز که این حمایت ها باید بیش از پیش مورد عنایت خانواده ها و اقوام و خویشان نسبت به یکدیگر قرار گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha