پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: معیارهای نخبگی را باید با توجه به فرهنگ دینی، ایمانی، قرآنی و اهل بیتی بررسی کرد تا شاهد تاثیرگذاری هر چه بیشتر آنها در جامعه باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در دیدار حجت‌الاسلام فولادی، مدیرکل دفتر حمایت از نخبگان مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور  که در دفتر امام جمعه قزوین انجام شد، گفت: معیارهای نخبگی را باید با توجه به فرهنگ دینی، ایمانی، قرآنی و اهل بیتی بررسی کرد و نخبگان را براساس این معیار تشخیص داد تا بدین وسیله شاهد تاثیرگذاری هر چه بیشتر آنها در جامعه باشیم.

وی با اشاره به مهمترین معیارهایی که باید برای نخبگان براساس آیات و روایات در نظر گرفت، عنوان کرد: مقید بودن به پروردگار و ایستادگی از مهم ترین معیارهایی است که باید در نخبگان مشاهده شود.

 امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه موضوع "حکمت پذیری" یکی دیگر از مهم ترین معیارها برای نخبگان است، خاطرنشان کرد: موضوع حکمت پذیری از اهمیت بسیار بالایی در آیات و روایات برخوردار است و این اهمیت به اندازه ای است که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می فرماید اگر حکمت به کوه‌ها افکنده شود کوه ها را به لرزه در می آورد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه نخبگان باید پیشینه حکمت داشته باشد، تصریح کرد: انس با قرآن کریم یکی دیگر از معیارهایی است که باید در زمینه نخبگی مورد توجه ویژه قرار گیرد که این بحث را می توان با عنوان "قرآن پذیری" نخبگان هم معرفی کرد که این مهم اگر در بین نخبگان نهادینه شود شاهد تاثیرگذاری بیش از پیش آنها خواهیم شد.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: طهارت و نورانیت باید از معیارهای نخبگان قرار گیرد، چرا  یکی از مهم ترین معیارهایی که باید نخبگان مورد توجه قرار دهند موضوع جوانمردی است، چرا که اگر نخبگان در بیان حق وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند و به دنبال امر به معروف و نهی از منکر نباشند نمی توانند در جامعه دینی تاثیرگذار باشند و حتی به جای فرصت تبدیل به تهدید می شوند.

وی ادامه داد: در زمینه جوانمردی حضرت زینب (س) به عنوان الگوی جوانمردی محسوب می شوند که باید از اقدامات و جوانمردی های ایشان به ویژه در واقعه عاشورا بیش از پیش درس گرفت.

 امام جمعه قزوین افزود: موضوع تقوا معیار دیگری است که در قرآن کریم با دانایی در عقل و دانش و توانایی در اداره امور معرفی می شود و نخبگان باید این موضوع را هم سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha