جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

حوزه/ تبیین ابعاد عقلانی و حکمی حکومت اسلامی و تشریح پژوهشی ابعاد حکمی و اجتماعی اندیشه بنیان‌گذار فقید انقلاب، امام خمینی(ره)، از اهداف برگزاری این همایش به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضانیا ، دبیر اجرایی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه، ، ضمن اشاره به ضرورت برگزاری این همایش ملی اظهار داشت: با عنایت به وجود الگوهای متعدد برای شکل‌گیری حاکمیت سیاسی و اجتماعی، ترسیم مزیت‌های بنیادین الگوی حکومت اسلامی بر دیگر الگوهای غربی، از رویکردهای مهم این همایش می باید.

وی نمود هماهنگی حداکثری دانش‌های فقهی و حکمی حامی الگوی فقاهتی را ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: ترسیم پشتوانه‌های عقلانی حاکمیت اسلامی، می‌تواند در دلالت و رأفت مقام الگوی سیاسی اسلامی نقش وافری داشته باشد.

اهداف برگزاری همایش «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی»، از دیگر موضوعاتی بود که وی ضمن تأکید بر تأثیر تبیین اقدامات کاربردی حکمت اسلامی در ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی، اظهار داشت: تبیین ابعاد عقلانی و حکمی حکومت اسلامی و تشریح پژوهشی ابعاد حکمی و اجتماعی اندیشه بنیان‌گذار فقید انقلاب، امام خمینی(ره)، از اهداف برگزاری این همایش به شمار می‌رود.

دبیر اجرایی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» لزوم آشنایی طلاب، فضلا و پژوهشگران را با ابعاد حکمی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: برانگیختن طلاب و دانشجویان و سوق دادن پایان‌نامه‌ها و مقالات این عزیزان به سوی موضوعات کاربردی در مباحث نظری، از دیگر اهداف همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» است.

وی ضمن تبیین محورهای اصلی فراخوان همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی»، بر بررسی جایگاه عقل در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) اشاره و خاطرنشان کرد: تبیین سهم حکمت متعالیه در اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) و نیز بررسی توازن حکمت متعالیه و عرفان در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، از محورهای این همایش به شمار می رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضانیا، در پایان، ضمن اشاره به محورهایی مانند جایگاه حکمت متعالیه در تأسیس حکومت اسلامی، پشتیبانی حکمت اسلامی از الگوی فقاهتی حکومت اسلامی و کارکردهای مسائل حکمی در تشکیل جمهوری اسلامی، بر اهمیت روش‌شناسی پشتیبانی از الگوی حکومت اسلامی اعم از روش تجربی، روش نقدی و روش عقلی و نیز کارکردهای مسائل فلسفی در تشکیل جمهوری اسلامی تأکید نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha