سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سید عباس موسوی - وزارت خارجه

حوزه/ سخنگوی وزارت خارجه گفت: هرچند رسانه‌های بیگانه تلاش دارند چهره دیگری از ایشان ارائه دهند اما هیچ کدام از این اقدامات این واقعیت را کمرنگ نمی‌کند که حاج قاسم سلیمانی فردی بی نظیر در مسیر مبارزه با تروریسم بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سید عباس موسوی، بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری، با اشاره به گرامیداشت یاد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سردار امت اسلامی، گفت: هرچند رسانه‌های بیگانه تلاش دارند چهره دیگری از ایشان ارائه دهند اما هیچ کدام از این اقدامات این واقعیت را کمرنگ نمی‌کند که حاج قاسم سلیمانی فردی بی نظیر در مسیر مبارزه با تروریسم بود.

وی افزود: بعد از این واقعه غم انگیز وزارت خارجه اقدامات سیاسی و حقوقی خود را شروع کرد و ادامه خواهد داشت. دیروز و امروز ظریف با مقامات خارجی تماس تلفن‌های متعددی داشت و تاکید کرد این اقدام نابخردانه و خبط بزرگ آمریکا بود. مسئولیت پیامدهای این اقدام را دولت تروریست آمریکا بپذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: با توجه به اهمیت طرح‌های جمهوری اسلامی ایران برای صلح منطقه، روز سه شنبه شاهد کنفرانس گفت‌وگویی پرباری در خصوص طرح پویش صلح هرمز خواهیم بود.

وی درباره مذاکرات زیر سایه تهدید گفت: جمهوری اسلامی قطعا چنین مذاکراتی را نمی‌مذیرد. وزارت خارجه هم مجری نظام است و اگر دستوری دریافت کند اجرایی خواهد کرد. اما این قبیل اظهارات در مورد مذاکرات را رسمی تلقی نمی‌کنم.

موسوی در مورد پیگیری‌های بین المللی ترور حاج قاسم سلیمانی  بیان کرد: ما فارغ از نتیجه موظف هستیم مراتب اعتراض و هشدار را به گوش سازمان‌های بین المللی برسانیم. تماس تلفنی ظریف با دبیرکل سازمان ملل هم در این رابطه بود. اقدامات حقوقی دیگر نیز در همین جهت خواهد بود.

نامه آمریکا خارج از تشریفات دیپلماتیک و بی ادبانه بود

وی در مورد پیام آمریکا که از طریق سوئیس به دست ایران رسیده است، گفت: از ذکر جزئیات نامه معذور هستم، اما عجالتاً می‌گویم که نامه از طرف وزیر خارجه آمریکا خارج از روال تشریفات دیپلماتیک و بی ادبانه بود. ما هم با لحنی که شایسه مقامات آمریکایی بود جواب آن‌ها را دادیم.

تهدید را با تهدید پاسخ خواهیم داد

موسوی در مورد تهدید ترامپ به هدف قرار دادن ۵۲ نقطه از خاک ایران اظهار داشت: متأسف هستم در جهانی زندگی می‌کنیم که رئیس جمهور به اصطلاح بزرگترین قدرت دنیا هنوز نمی‌داند حمله به مراکز فرهنگی جنایات جنگی محسوب می‌شود. معلوم است مشاوران ترامپ لای کتاب قانون را باز نکردند. اما ما تهدید را با تهدید پاسخ خواهیم داد و جمهوری اسلامی ایران با آمادکی‌هایی که دارد دست بسته نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پاسخ ایران به ترور شهید سلیمانی عنوان کرد: وزارت خارجه یکسری وظایفی دارد که بخشی از آن‌ها از روز جمعه رسانه‌ای شده است. اما اینکه پاسخ جمهوری اسلامی چه خواهد بود، در متن شورای عالی امنیت ملی آمده است و وزارت خارجه در همان چارچوب حرکت خواهد کرد.

وی درباره رایزنی‌های سیاسی روزهای اخیر اظهار داشت: بحث لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا در مقابل عدم واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی صحت ندارد. سفر وزیرخارجه قطر هم از چند روز قبل برنامه ریزی شده بود که علی رغم این اتفاق ناگوار، طبق برنامه انجام شد. محور تمام گفت‌وگوهای چند روز گذشته ظریف با مقامات خارجی هم تشریح شرایط منطقه‌ای و تبعات این اتفاق بود. در این گفت‌وگوها ظریف صراحتا اعلام کرد یک مقام جمهوری اسلامی در خاک کشور ثالث مورد هدف قرار گرفت و این اقدام ضمن اینکه به تمامیت ارضی عراق خدشه وارد می‌کند، اقدام حماقت گونه‌ای بود. در همین رابطه طرف‌های مقابل در گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان، صرفا خواستار خویشتن داری شدند، اما بحث میانجیگری مطرح نبود.

احتمال عدم شروع جنگ قابل پیش بینی نیست

موسوی در مورد احتمال شروع جنگ ایران و آمریکا در راستای اجرای انتقام سخت گفت: این مساله قابل پیش بینی نیست. اما جمهوری اسلامی برای هر پاسخی آماده است. تصمیم نهایی را قوه عاقله نظام خواهد گرفت و سعی خواهد کرد پاسخ‌هایی را انتخاب کند که هم دشمن را پشیمان کند و هم ملت ایران گرفتار جنگ نشود.

طرح میانجیگری میان ایران و آمریکا صحت ندارد

وی در مورد انتشار خبری در خصوص سفر هیئت عمانی به ایران برای میانجیگیری بین تهران و واشنگتن گفت: در این روزها هیئتی از عمان به ایران نیامده است و بحث میانجیگری بین ایران و آمریکا صحت ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر ظریف به بروکسل گفت: هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

امشب جلسه مهمی در خصوص گام پنجم برگزار می‌شود

موسوی درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای خاطرنشان کرد: تصمیاتی در این باره اتخاذ شده بود. با توجه به تحولات جاری که در آن بسر می‌بریم امشب جلسه مهمی در خصوص گام پنجم برگزار می‌شود که گام‌های قبلی را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha