چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
جلسه طلاب استان البرز با موضوع فضای مجازی

حوزه/ همگان در شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شاهد بودیم که سرویس‌ دهندگان خارجی با مدیریت محتوا، تمام اظهار همدردی‌ها، نوشته‌ها و تصاویر این شهید عزیز را حذف می‌کردند؛ این امر توهینی بزرگ به ملت ایران بود که مسئولان مربوطه تاکنون هیچ واکنشی به آن نشان نداده‌اند؛ شبکه ملی اطلاعات باید به مطالبه عمومی تمام آحاد جامعه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام کهوند، کارشناس فضای مجازی در جمع طلاب و فضلای استان البرز که شب گذشته در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد، به موضوع فضای مجازی و اهمیت توجه به الزامات این تکنولوژی نوین اشاره نمود و خاطرنشان کرد: متاسفانه کشور در عرصه فضای مجازی با چالش های جدی روبروست.

وی با تأکید بر این که هم اکنون در کشور خودمان، توسط شبکه های اجتماعی بیگانه فیلتر می‌شویم، اظهار داشت: مسئولین مرتبط با فضای مجازی کشور به عنوان متولیان اصلی فضای مجازی و کم کاری ما فعالان دغدغه مند باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

این کارشناس فضای مجازی با بیان این که هیچ یک از دولت‌های گذشته و کنونی دستورالعمل فضای مجازی رهبر فرزانه انقلاب را عملیاتی ننموده‌اند، خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات بر مبنای اینترنت پرسرعت، امن، ارزان و سالم از مهمترین دغدغه‌های مطرح در این حوزه است.

حجت الاسلام کهوند با بیان این که برخی از مدیران فضای مجازی در دولت‌های اصلاح طلب، اصولگرا و عدالتگرا در سطوح معاونت وزیر و مدیرکل حضور فعال و مستمری داشته‌ و خلاقیت مفیدی از خود بروز نداده‌اند، خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین فعلی درگیر در فضای مجازی، توأمان در دو وزارت خانه مشغول فعالیت بوده و هستند.

وی به برخی از شخصیت‌های تاثیرگذار در فرایند فضای مجازی کشور اشاره نمود و یادآور شد: برخی از مسئولان سیاست «راه بنداز، جا بنداز» را با ورود تکنولوژی‌های جدید بدون توجه به زیرساخت ها مورد توجه قرار دادند؛ متاسفانه این مهم را در کنار تضعیف و تخریب خدمات رسانان بومی و ایرانی پیگیری می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی کاهش پهنای باند سرویس های بومی فعال در فضای مجازی را نوعی تخریب این بسترها عنوان کرد و ابراز داشت: متاسفانه اوپراتورهای داخلی و سرویس دهنده های دولتی، با کاهش پهنای باند شبکه های اجتماعی بومی، صراحتا و ناظر به لایه های فنی و کاملا هوشمندانه رویه فیلترینگ نرم افزارهای بومی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

حجت الاسلام کهوند با بیان این که دولت محترم، با اختصاص سرور و پهنای باند بالا برای تلگرام و اینستاگرام، زمینه سرعت بخشی و استفاده از این شبکه های غیر بومی را تسهیل نموده است، خاطرنشان کرد: در مثالی رویه حمایت دولت از پیام رسان های بومی و خارجی را به تاسیس اتوبان های ۶۰ بانده درجه یک برای پیام رسان ها و سرویس های خارجی و راه اندازی جاده خاکی برای شبکه های اجتماعی بومی توصیف کرد.

وی به رویه کاپیتولاسیونی حاکم بر فضای مجازی کشور اشاره نمود و یادآور شد: مسئولان کشور با حضور فعال در شبکه های غیربومی، ضمن رسمیت بخشی به آن، مقدمات تبلیغ رایگان را برای شبکه های اجتماعی خارجی فراهم می سازند.

این کارشناس فضای مجازی گستره درآمد و کاسبی دولت از فروش پهنای باند به ایرانیان را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: بیش از ۶۰ درصد مصرف اینترنت در بستر تلگرام، بر مبنای سامانه های cdn اعمال می گردد؛ باید هزینه اینترنتی که در عین داخلی بودن، بر مبنای تعرفه بین المللی محاسبه شده را بررسی و پاسخ را از مسئولان مطالبه نمود.

حجت الاسلام کهوند به سنگ اندازی های برخی از مسئولان فضای مجازی و هدفگیری آنان در نابودی شبکه های اجتماعی بومی اشاره کرد و یادآور شد: در قانون کشور، سرویس‌های خارجی بدون اخذ مجوز و حضور نماینده داخلی رسمی نمی‌تواند فعالیتی در داخل کشور فعال داشته باشد؛ در حالی که مسئولان امر همچنان رویه غفلت را در پیش گرفته‌اند.

وی جلوگیری از خروج اطلاعات توسط نرم افزارها، سرویس ها و شبکه های اجتمامی را تصریحات اساسی قوانین مرتبط با فضای مجازی دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی از مسئولان مرتبط با فضای مجازی خواسته یا ناخواسته با  غفلت از مولفه‌های قانونی، زمینه‌ اوج‌گیری و گسترش پارامترهای تخریبی بنیان خانواده، افزایش طلاق، گسترش مسائل غیر اخلاقی، توهین به دین و ارزشهای اسلامی و.... را فراهم نموده‌اند.

این کارشناس غفلت از فضای مجازی که منجر به ولنگاری فرهنگی شود را از دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب عنوان کرد و اظهار داشت: علی رغم موضع‌گیری صریح علما و مراجع معظم تقلید، دغدغه‌ها و منویات این عزیزان همچنان مورد غفلت مسئولان فضای مجازی کشور قرار گرفته است.

حجت الاسلام کهوند به دایره تاثیرگذاری فضای مجازی در فرهنگ اجتماعی و نقش مخرب آن در تضعیف بنیان خانواده و شکل گیری مسائل جدید اجتماعی اشاره نمود و یادآور شد: همگان در شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شاهد بودیم که سرویس‌ دهندگان خارجی با مدیریت محتوا، تمام اظهارهمدردی‌ها، نوشته‌ها و تصاویر این شهید عزیز را حذف می‌کردند؛ این امر توهینی بزرگ به ملت ایران بود که مسئولان مربوطه تاکنون هیچ واکنشی به آن نشان نداده‌اند؛ شبکه ملی اطلاعات باید به مطالبه عمومی تمام آحاد جامعه تبدیل شود.

وی جای خالی شکل‌گیری مرکز دین و رسانه در حوزه‌های علمیه را بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: تربیت مجتهدین رسانه‌شناس از امور ضروری عصر نوین است که متاسفانه مورد غفلت نهادهای دینی به ویژه حوزه‌های علمیه قرار گرفته است.

این کارشناس فضای مجازی با تأکید بر این که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ارتباط‌دهی آن با میلیون‌ها سایت سالم خارجی، می‌توان اینترنت سفید را در کشور راه‌اندازی نمود؛ اظهارداشت: با راه‌اندازی اینترنت سفید در کشور، با خیالی راحت، می‌تون اینترنت را در اختیار فرزندان ایران زمین قرار داد.

حجت الاسلام کهوند با بیان این که  صهیونیست ها، مستقیم و غیر مستقیم مالک تمام سرویس‌های فضای مجازی جهان هستند، که هم زمان شرکت‌های بزرگ تولید کننده سلاح‌ها و بمب‌های کشتار جمعی را مدیریت می‌کنند، اظهارداشت: باید واقعیت‌های حاکم بر فضای مجازی را به مردم تشریح نموده، عموم هم‌وطنان و خانواده‌ها را با آسیب‌ها، الزامات، اقتضائات و چالش‌های این عرصه آشنا نمود.

گفتنی است؛ در بخش پایانی این نشست، طلاب و روحانیون با مطرح‌سازی پرسش‌ها، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود، در بحث مشارکت نموده، حجت الاسلام کهوند به برخی از سوالات مطرح پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha