جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عباسی

حوزه/ دکتر زادبوم و هیئت همراه، ضمن حضور در جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه(س) و شهادت «سپهبد شهید سلیمانی»، به ظرفیت‌های جامعةالمصطفی در خدمت به نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: دانش‌آموختگان، بخشی از ظرفیت‌های مهم جامعةالمصطفی هستند که می‌توانند در مسیر تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی گام‌های مؤثری بردارند.

وی جامعةالمصطفی را دانشگاه بین‌المللی در حوزه علوم انسانی اسلامی برشمرد و با اشاره به عضویت آن در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، از عضویت برخی از نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در برخی اتحادیه‌های محلی سخن گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که امروز، جامعةالمصطفی بیش از ۱۵۰ رشته مختلف در علوم انسانی اسلامی و در مقاطع مختلف در داخل و خارج کشور اجرا می‌نماید، اظهار داشت: تنوع ملیتی موجود در جامعةالمصطفی، در کشور بی‌نظیر است و در کشورهای دیگر نیز کمتر وجود دارد.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، توسعه زبان فارسی را یکی از مهم‌ترین کارهای المصطفی دانست و بیان کرد: توسعه زبان فارسی، به این نیت انجام می‌شود که فراگیران جامعةالمصطفی بتوانند پس از یادگیری زبان فارسی، از فرایندهای آموزشی به خوبی بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با بیان این که جامعةالمصطفی در زمینه آموزش زبان فارسی، موفق‌ترین نهاد جمهوری اسلامی ایران بوده است، تصریح کرد: بیش از بیست نهاد در زمینه توسعه زبان فارسی فعالیت می‌کنند که عملکرد المصطفی در این زمینه بی‌همتاست.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به این ظرفیت و تأثیر آن در زمینه‌های فرهنگی، اظهار داشت: امروزه، بسیاری از دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در کشورهای خود حضور دارند و سازمان‌هایی مانند صدا و سیما، رایزنی‌های فرهنگی و سفارتخانه‌های ما می‌توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

وی بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموختگان را در عرصه‌هایی مانند توسعه صنعت گردشگری بسیار مؤثر ارزیابی کرد و با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که پیش از این بین جامعةالمصطفی و سازمان توسعه تجارت به امضا رسیده است، بر عملیاتی‌سازی هر چه بیشتر مفاد آن تأکید کرد.

در ادامه، دکتر زادبوم، ضمن آرزوی توفیق برای المصطفائیان در دستیابی به اهداف مد نظر، جامعةالمصطفی را مایه مباهات جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز تصریح کردند که باید به گونه‌ای باشیم که نیازی به چاه‌های نفت وجود نداشته باشد و بتوانیم نیازهای کشور را از راه صادرات غیرنفتی به کشورهای دیگر برطرف سازیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به صادرات را بسیار خوب توصیف نمود و با اشاره به صادرات ایران در سال جاری، تصریح کرد: علی رغم تحریم‌های گسترده در حمل و نقل، سیستم بانکی و...، شرایط بسیار خوبی در این زمینه داریم و لازم است با گزینش راهکارهای مناسب، به موفقیت‌های بیشتر در این عرصه دست یابیم.

رئیس سازمان تجارت ایران با اشاره به کاهش قیمت‌های اقلام صادراتی در مقایسه با سال گذشته، از رشد وزنی صادرات سخن به میان آورد و تصریح کرد: لازم است توجه داشته باشیم که تحریم‌هایی که دشمنان ضد ایران اسلامی و با هدف جلوگیری از تحقق اهداف متعالی آن وضع کرده‌اند،‌ دائمی است. بدین ترتیب، ضرورت دارد با توجه به استمرار تحریم‌ها برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم.

دکتر زادبوم بر عملیاتی‌سازی مفاد تفاهم‌نامه مزبور تأکید کرد و گفت: شاید بتوان گفت تولید، بهتر از تجارت است. در صادرات، باید کشورهای هدف را مدنظر قرار دهیم و براساس شرایط موجود برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: گاهی برخی نظریه‌پردازان غربی مطرح می‌نمایند که منابع نفتی دنیا به همه جهانیان تعلق دارد و می‌خواهند برای بهره‌برداری آزادانه از منابع نفتی دنیا، مرزهای جغرافیایی کشورها برداشته شود. به هر ترتیب، باید به این نکات نیز توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان تجارت ایران با اشاره به رشد صادرات ایران به کشورهای همسایه در نُه ماهه سال ۹۸، تصریح کرد: در زمینه صادرات، نباید از شرکای تجاری مهم و بازارهای هدف غافل بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر همگان مشخص است که امریکا، تجارت ایران را هدف قرار داده است و در این زمینه می‌کوشد با مشکل‌آفرینی، روابط کشورهای دیگر را با جمهوری اسلامی ایران تحت‌الشعاع قرار دهد. امیدواریم بتوانیم با توجه به اهداف نظام جمهوری اسلامی، در زمینه توسعه و رفاه جامعه گام‌های مؤثر و مطلوبی برداریم.

وی تفاهم‌نامه جامعةالمصطفی و سازمان تجارت ایران را مطلوب توصیف کرد و از آمادگی سازمان تجارت ایران برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و کارگاه‌های آموزشی، با حضور دانش‌آموختگان المصطفی سخن گفت.

دکتر زادبوم بر هم‌افزایی در این زمینه‌ها تأکید ورزید و برنامه‌ریزی مشترک سازمان تجارت ایران و جامعةالمصطفی را ضروری دانست.

شایان ذکر است در پایان این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی از تعیین کارگروهی از سوی دو مجموعه برای همکاری بیشتر سخن گفت و بر مرور بندهای تفاهم‌نامه یادشده تأکید کرد.

رئیس جامعةالمصطفی همچنین بررسی ظرفیت‌های موجود و آموزش‌ مهارت‌ها را در این عرصه لازم دانست.

خاطرنشان می‌شود برخی از مدیران حاضر در این جلسه نیز نظرات و دیدگاه‌های خویش را مطرح ساختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha