جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جلائیان

حوزه/ معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: زمانی که سبک زندگی در جامعه، اصلاح  شود و اثر گذار باشد، تمدن نوین اسلامی تحقق پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در نشست چالش های سبک زندگی اسلامی و غربی به تعریف سبک زندگی  اسلامی و راهکارهای آن پرداخت و گفت: سبک زندگی جریانی است برای جهانبینی حاکم در جامعه شکل گرفته است دارای اصول و مبانی است که ارزش ها و نوع باورهای دینی و گاه مسائل حاکم  عرفی بر جامعه  و افراد الهام گرفته است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی جریان و قالبی است که نوع زندگی افراد جامعه در آن شکل می گیرد و خود فرد در آن کم تاثیر یا بی تاثیر است، ابراز کرد: مدل زندگی برآیند اصول و مبانی آموزه های اسلامی است و جریانی ساخته که افراد در جامعه  به آن شیوه حرکت و زندگی می کنند.

این محقق حوزوی به کارکردهای سبک زندگی اشاره کرد و افزود: حفظ ارزش ها و سنت ها، تقویت  فرهنگ های دینی و استمرار  سنت ها از جمله مقوله های مورد توجه در سبک زندگی اسلامی است و زمانی که سبک زندگی اسلامی در جامعه و اخلاق و فرهنگ اجتماعی دارای تغییر و اصلاح و اثر گذاری شود، تمدن نوین اسلامی تحقق می یابد.

معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به راهکارهای اجرایی سبک زندگی اسلامی اشاره و فرضیه سازی سبک زندگی، نظریه پردازی، مدل سازی، سازمان سازی، به کارگیری تمام امکانات، فن آوری و صنعت، گفتمان سازی و نظام سازی را از جمله راهکارهای اجرایی سبک زندگی اسلامی بیان کرد.

در این نشست، حجت الاسلام علی الهی خراسانی، پژوهشگر حوزوی نیز گفت: زندگی به شیوه ها، رفتارها و نگرش ها، ارزش ها و الگو ها می گویند که در درون آن روابط اجتماعی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه  سبک زندگی به شدت تحت تاثیر محیط  فرد و جامعه است، ادامه داد: یک اشتباهی که در روش سبک زندگی اسلامی اتفاق می افتد این است که این مدل را برای همه یکسان در نظر می گیرند درحالی که به طور مثال در بحث فقه، مکروهات، مستحبات و ... وجود دارد.

   وی تاکید کرد: وقتی در عمل در فضای جامعه کالا و محتوایی تولید و عرضه نشود، نباید انتظار داشت شعار سبک زندگی اسلامی محقق شود، لذا لازمه تحقق سبک زندگی اسلامی ارائه و تولید محتوا و کالای فرهنگی است.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha