جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سیدعلی شمس

حوزه/ سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران با اشاره به نکات مهم مطرح شده در اولین جلسه شورای پژوهش استان، گفت: به طور حتم، تدوین و تکمیل «سند راهبردی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران» که مسیر پیش‌رو و آینده ۱۰ ساله پژوهشی حوزه تهران را بر اساس دو شمای «وضعیت موجود» و «آینده مطلوب»، ترسیم می‌کند، از جمله تأثیرگذارترین و ماندگارترین اقدامات این شورا خواهد بود.

حجت الاسلام سیدعلی شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به راه اندازی شورای پژوهش حوزه علمیه استان و نقش آن در ارتقای کیفی و کمی آثار علمی و پژوهشی طلاب و اساتید، اظهار داشت: شورای پژوهش حوزه علمیه استان تهران، با عنایت و پشتیبانی مدیر حوزه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق شکل گرفت و با تشکیل نخستین نشست آن در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۹۸، فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.

سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران افزود: شورای پژوهش حوزه علمیه استان تهران، در واقع از ارکان اساسی سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی پژوهشی در استان قلمداد می‌شود. تشکیل این شورا و تشکیل کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی ذیل شورا که از ابتکارات حوزه تهران است و ان شاء الله به زودی راه‌اندازی خواهد شد، قطعاً می‌تواند بر سامان یافتن و رونق پژوهش در حوزه علمیه استان تهران اثرگذار باشد.

حجت الاسلام شمس با اشاره به اهم وظایف شورای پژوهش استان، ابراز داشت: بر اساس آیین‌نامه شورای پژوهش، این شورا وظایفی را بر عهده دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به؛ پیشنهاد سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی سالانه، میان مدت و بلندمدت متناسب با وضعیت و ویژگی‌های خاص استان، بررسی طرح‌ها و کلان برنامه‌ها و تصویب دستورالعمل های اجرایی، بررسی صدور مجوز نشریات، کانون‌های علمی و تدوین آیین نامه‌ها و ضوابط پژوهشی، بررسی مسائل و مشکلات پژوهشی واحدهای آموزشی، محققین و طلاب و اتخاذ تصمیم مناسب، بررسی صلاحیت معاونین پژوهش واحدهای آموزشی و ارزیابی و نظارت مستمر بر فعالیت‌های پژوهشی واحدهای آموزشی استان و تعیین شیوه و محدوده تعامل و همکاری پژوهشی با سایر نهادها اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به نحوه شکل گیری شورای پژوهش استان و انتخاب اعضای آن، گفت: شورای پژوهش، متشکل است از هفت عضو حقوقی که عبارت‌اند از؛ مدیر حوزه علمیه استان(رئیس شورای پژوهش)، معاون پژوهش حوزه علمیه استان(دبیر و نایب رئیس شورا)، معاون آموزش حوزه علمیه استان، یک نفر از مدیران مدارس علمیه استان (با سابقه پژوهشی و با پیشنهاد معاون پژوهش استان و تأیید مدیر استان)، دو نفر از اساتید مدارس علمیه استان(با سابقه پژوهشی و با پیشنهاد معاون پژوهش استان و تأیید مدیر استان) و یک نفر از معاونین پژوهش مدارس علمیه استان(با پیشنهاد معاون پژوهش استان و تأیید مدیر استان). به غیر از این تعداد، شورای پژوهش می‌تواند از کارشناسان و متخصصین دیگر نیز، به تناسب، جهت حضور و اظهار نظر کارشناسی در جلسات شورا دعوت نماید.

سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران با اشاره به نکات مهم مطرح شده در اولین جلسه شورای پژوهش استان، عنوان داشت: در نخستین جلسه شورای پژوهش حوزه تهران، پیش نویس اولیه «سند راهبردی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران» رونمایی و کلیات آن تشریح شد. به طور حتم، تدوین و تکمیل این سند راهبردی بسیار مهم، که مسیر پیش رو و آینده ۱۰ ساله پژوهشی حوزه تهران را بر اساس دو شمای «وضعیت موجود» و «آینده مطلوب»، ترسیم می‌کند، از جمله تأثیرگذارترین و ماندگارترین اقدامات این شورا خواهد بود.

وی افزود: بر مبنای این طرح، تمامی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اجرایی استان، بر اساس «گام‌ها»ی تعریف شده و زمانبندی شده در این سند، پیش خواهد رفت. مسیر همه برنامه‌های پژوهشی استان، در حرکت از مبدأ «وضعیت موجود» به سمت «وضعیت مطلوب» استوار خواهد بود. تکمیل و تدوین این سند مهم، یکی از اموری است که مقرر شد اعضای شورای پژوهش حوزه تهران به همراه کارگروه‌های کارشناسی روی آن کار کنند و آن را به سامان برسانند.

حجت الاسلام شمس اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه طرح شد، تشریح نتایج و خروجی طرح «ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی واحدهای حوزوی» بود. در این طرح، مدلی دقیق طراحی شده که در آن، همه فعالیت‌های پژوهشی مدارس علمیه، بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی مشخص، امتیاز بندی و رتبه‌بندی می‌شود.

سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران گفت: ارزیابی فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه استان با این هدف انجام می‌شود که نقاط قوت و ضعف مدارس علمیه شناسایی و برای استمرار و رشد نقاط قوت و کمک به سامان یافتن نقاط ضعف و نیل آن به وضعیت عادی و مطلوب، برنامه‌ریزی شود.

حجت الاسلام شمس در پایان خاطرنشان کرد: تمرکز جدی بر تقویت و تحول انگیزه علمی اساتید و طلاب، اهتمام به کار کارشناسیِ دقیق، منطبق بر داشته‌ها و کاستی‌ها و معطوف به عمل و استمرار در حرکت و اعتلای شأن و هویت علمی حوزه تهران، از جمله مهمترین دغدغه‌های اعضای شورای پژوهش استان است که امیدوارم به لطف خدای متعال، این مهم، محقق شود. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha