جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه امروز با جریان هایی مواجه هستیم که نسبت به گذشته بسیار متفاوت است، تصریح کرد: تخصص گرایی در علوم حوزوی یک فرصت نیست، بلکه یک ضرورت است و به شدت به آن نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در نشست «تخصص گرایی در علوم حوزوی با موضوع آسیب ها و فرصت ها» در محل سالن کنفراس هتل ولایت مشهد، به بررسی تخصص گرایی علوم حوزوی و آسیب ها پرداخت و گفت: حوزه های علمیه در سال های گذشته برای تخصصی شدن گام هایی برداشتند. علم و حوزه های علمیه با توان و بسطی که پیدا می کنند باید بتوانند بخش های مختلف حیات انسانی را پوشش دهند،  از این رو باید تقسیم کار انجام شود.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه بعد از انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرده و وظایف و مسئولیت هایش گسترش یافته و نیازها و توجه جامعه به حوزه علمیه بیشتر شده و در این 4 دهه انقلاب اسلامی تحولات زیادی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: امروز باید پاسخگوی عرصه های نو باشیم به ویژه اینکه برخی از آنها، اندیشه دینی را تهدید می کند.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در ادامه با بیان اینکه حوزه های علمیه با پیشینه هزار سال سرافرازانه در مقابل جریان های رقیب تداوم پیدا کرده است، به طور مثال بسیاری از جریان معرفتی، معنوی و فلسفی از خراسان به سایر کشورهای اسلامی گسترش پیدا کرده است، یادآور شد: امروز با جریان هایی مواجه هستیم که نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. از یک سو حوزه های علمیه داعیه دار نظام اسلامی هستند و می خواهند همه عرصه ها را پاسخگو باشند و از سوی دیگر با جهان غرب روبرو هستند، لذا باید گفت، تخصص گرایی در علوم حوزوی یک فرصت نیست، بلکه یک ضرورت است و به شدت به آن نیاز داریم.

وی اظهار کرد: حوزه های علمیه به شدت به تخصصی شدن نیاز دارند، زیرا به همان اندازه که با تهدید و مسائل پرخطر روبرو هستیم می بایست با آنها برخورد کنیم و برنامه ریزی شده وارد این عرصه شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره تخصص گرایی در حوزه های علمیه گفت: حوزه های تخصصی به چند بخش تقسیم می شوند که بیشتر فقه و اصول است که هنجارهای اجتماعی و زندگی مردم را معنا می بخشد و در سطح فرهنگ عمومی به عنوان مرجع پاسخگویی عمل می کند.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha