جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام فرحزاد

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان این که نداشتن اطلاعات کافی از دین و بداخلاقی، از آسیب های تبلیغ است، گفت: اصل مهم در ارشاد و هدایت دیگران، محبت، صبر و استقامت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد در نشست اخلاقی تربیتی که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب مجموعه حوزوی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان و اعضای موسسه قرآنی این مجموعه برگزار شد، در مقدمه سخنان خود، صلوات را ذکری کامل و جامع  برشمرد که برکات همه ذکرها را در بردارد.

وی با استناد به کلام آیت الله بهاء الدینی، ذکر صلوات را بالاتر از تلاوت قرآن دانست و افزود: ذکر صلوات، عمل به خود قرآن است "صلُّوا علیه و سَلِّموا تسلیما"؛ در فضیلت و جایگاه ذکر صلوات، روایات بسیاری از ائمه معصومین(علیهم السلام) وارد است، چنانچه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) شفاعت خود را بر کسانی که شب و روز بر او صلوات می فرستند، واجب دانسته است.

کارشناس برنامه سمت خدا در ادامه به بیان القاب حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پرداخت و از جمله القاب ایشان را محدثه دانست و توضیح داد: "محدثه" کسی است که ملائکه بر او نازل شده و با او حدیث و گفتگو می کنند، در عظمت این بانوی بزرگوار همین بس که جبرئیل امین بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بر حضرت زهرا(سلام الله علیها) نازل شده و با ایشان گفتگو نموده و خدمتگزاری ایشان را می کرد.

حجت الاسلام فرحزاد با استناد به زیارتنامه حضرت زهرا(سلام الله علیها)، صبر را از مهمترین مقامات ایشان برشمرد و بیان کرد: در آیات قرآن کریم، واژه صبر با تعابیر مختلف، بیش از صد بار بکار رفته که حاکی از اهمیت آن است.

وی با اشاره به روایاتی پیرامون صبر، عاقبت انسان صبور و بااستقامت را فتح و پیروزی دانست و اضافه کرد: به مصداق کلام نورانی از امام علی(علیه السلام) در غرر الحکم، اگر انسان در تمام کارها استقامت و بردباری داشته باشد، موفق خواهد شد ولو زمان طولانی شود "لَا یَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ".

کارشناس برجسته دینی، با بیان نمونه های متعددی از سیره علما و بزرگان دین پیرامون صبر در هدایت و ارشاد دیگران، ادامه داد: مراد از واژه "اصطبر" در آیه "وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا" صبر در مقاومت و استقامت است؛ انسان باید با بکارگیری راه کارهای صحیح، صبر و استقامت، به وظیفه خود در امر هدایت و ارشاد خانواده و دیگران پرداخته و در این مسیر از سیره ائمه معصومین (علیهم اسلام) و بزرگان دین استفاده نماید.

حجت الاسلام فرحزاد در بحث از تربیت دینی فرزندان ابراز کرد: چه بسا یک رفتار و برخورد نادرست، نه تنها فرزندان را به دین جذب نکرده بلکه از اصل دین دور نماید؛ لذا باید با صبر، حوصله و پشتکار به ارشاد و تربیت فرزندان پرداخته و با رفتار و برخورد صحیح، معارف دینی را به آنان القاء نمایید.

وی اظهار کرد: در ارزش هدایت دیگران همین بس که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به امام علی(علیه السلام) می فرمایند:"یاعلی! اگر خداوند بوسیله تو، یک نفر را هدایت کند بهتر است از آنچه خورشید بر آن می تابد".

کارشناس مذهبی با تاکید بر مطالعه کتاب های نهج البلاغه و سفینة البحار توصیه کرد: اصل مهم در امر تبلیغ و ارشاد دیگران، ادای تکلیف و رساندن پیام است؛ بداخلاقی، پافشاری در رسیدن به نتیجه مقصود، عدم صبر و بردباری از آسیب های تبلیغ است.

حجت الاسلا فرحزاد در پایان، اصل مهم در ارشاد و هدایت دیگران را محبت، صبر و استقامت معرفی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha