جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سکوت و بی تفاوتی دولت اتیوپی در مقابله با جرایم ضدمسلمانی

حوزه/ درحالی که جرایم نفرت محور و اسلام هراسی در کشور آفریقای شرقی اتیوپی رو به افزایش گذاشته، کارشناسان سیاسی و اسلامی از بی تفاوتی و سکوت دولت انتقاد می کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، درحالی که از دسامبر گذشته تاکنون ۴ مسجد در اتیوپی به آتش کشیده شدند، بیش از ۱۵۰ مغازه متعلق مسلمانان توسط مهاجمین تخریب شده و به غارت رفته، به نظر می رسد دولت اتیوپی هیچ چاره ای برای مقابله با این وضعیت نمی اندیشد.

به گفته کارشناسان سیاسی ساکن آفریقای شرقی، درگیری های مذهبی و قومی سبب ایجاد ارعاب و ترس اجتماعی شده و سکوت دولت حاکم در این رابطه غیرقابل قبول است.

 ادریس یبا ، یک تحلیلگر سیاسی که در آنکارا پایتخت ترکیه زندگی می کند، معتقد است دولت که وظیفه اصلی آن حفظ نظم و قانون باشد ، مشغول مسائل ثانویه است.

ادریس گفت: به جای بازسازی مؤسسات و پرداختن به تقاضای عامه ، نخست وزیر  مشغول برچیدن مؤسسات حزبی و تجدید قدرت در دولت است .

در ۲۱ ژانویه ، مهاجمان ناشناس فروشگاه ها و املاک مسلمانان را غارت و تخریب کردند و شعارهای نفرت محور اسلام هراسی بر روی اتومبیل های پارک شده نوشتند. با این حال رسانه ها و مقامات دولتی نه آن را محکوم کردند و نه اقدامی قانونی انجام دادند. جنایات نفرت محور در مراسم جشن اتیوپی زمانی شعله ور شد که برخی از مردم به مسیحیان اجازه نصب پرچم بر دیوارهای مسجد ندادند.

یارد گتاکو - ساکن آدیس آبابا که زمانی در هارار زندگی می کرد ، شهری که هم اکنون برخوردهای اخیر نفرت مذهی را شاهد است ، - به خبرنگاران گفت که هارار شهری بود که به همزیستی مسالمت آمیز و هماهنگ بین مسلمانان و مسیحیان شهرت داشت.

 وی با بیان اینکه مردم با وجود اختلافات مذهبی و قومی زندگی صلح آمیزی در کنار همدیگر داشتند، گفت:  نخبگان به ضرر جامعه حرکت می کنند.

نعیما صالح ، ۲۵ ساله ، شهروند اتیوپی ، گفت که دین «خط قرمزی» بود که جامعه سال ها به آن احترام می گذاشت.

وی گفت:  احترام به دین بسیار چشمگیر بود ، اما این روزها رو به زوال است .

 وی خاطرنشان کرد که این درگیری های قومی و مذهبی وحشتناک با وجود اصلاحات مثبت باعث ناامیدی می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha