شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شهادت حضرت زهرا (س)

حوزه/ حجت الاسلام حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، به برخی شبهات مطرح شده در ایام شهادت حضرت زهرا (س) پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، در ایام برپایی مراسم عزاداری فاطمیه، جبهه ی شیطان فعالیت خود را دوچندان کرده و از تمام لشکریان خود برای تضعیف جبهه ی حق استفاده می کند.

یکی از ابزارهای ابلیس و ابلیسیان، شبهه افکنی در حقایق تاریخی است تا بدینوسیله عقائد جوانان را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت از ارادت آنان به آل الله علیهم السلام بکاهند و نقشه های شوم خود را عملیاتی سازند.

از این رو به سراغ حجت الاسلام جواد حیدری کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان رفتیم تا پاسخ دو سؤال مهم در رابطه با حوادث مربوط به شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها و مظلومیت امام المتقین علیه السلام را دریابیم.

سوال اول: چرا با وجود امام علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها اقدام به باز کردن درب کردند؟

حجت الاسلام حیدری در رابطه با این سؤال، بیان کرد: نکته اول، طبق روایات صحیح بین شیعه و سنی ، تهدید به آتش زدن خانه وحی، قبل‌تر توسط عمّال حکومت، انجام‌گرفته بود و تصمیم بر هتک حرمت به خاندان وحی مسلم بود و این اتفاق افتاد. نکته دوم، با توجه به روایات متعدد مبنی برآوردن هیزم، آتش زدن درب، لگدزدن به درب، مشخص می‌شود که درب توسط کسی گشوده نشده است، بلکه با زور و ظلم این اتفاق افتاده است.

 نکته سوم، حضرت زهرا سلام‌الله علیها برای اینکه حجت را بر جسارت کنندگان تمام و آن ها را از درب خانه دور و اینکه شاید با شنیدن صدای حضرت خجالت بکشند، به درب نزدیک شده و با جمعیت صحبت کردند که با شنیدن صحبت‌های حضرت، گروهی آنجا را ترک کردند.

«فلما سمع القوم صوتها وبکاءها انصرفوا باکین، فکادت قلوبهم تتصدع وأکبادهم تنفطر، وبقی عمر معه قوم»؛ «وقتی جمعیت صدای ناله و گریه فاطمه سلام الله علیها را شنیدند باحالت گریه برگشتند و عمر با همراهانش باقی ماند.

خلیفه دوم در ضمن نامه ای که برای معاویه ارسال کرد، می نویسد: «فَخَرَجَتْ فَاطِمَةُ فَوَقَفَتْ مِنْ وَرَاءِ الْبَابِ، فَقَالَتْ: أَیُّهَا الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ! مَا ذَا تَقُولُونَ؟ وَ أَیَّ شَیْ‏ءٍ تُرِیدُونَ؟. فَقُلْتُ: یَا فَاطِمَةُ!. فَقَالَتْ فَاطِمَةُ: مَا تَشَاءُ یَا عُمَرُ؟!. فَقُلْتُ: مَا بَالُ ابْنِ عَمِّکِ قَدْ أَوْرَدَکِ لِلْجَوَابِ وَ جَلَسَ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ؟. فَقَالَتْ لِی: طُغْیَانُکَ‏- یَا شَقِیُ‏- أَخْرَجَنِی وَ أَلْزَمَکَ الْحُجَّةَ، وَ کُلَّ ضَالٍّ غَوِیٍّ»؛ «پس فاطمه پشت در آمد، ایستاد و گفت: ای گمراهان دروغگو چه می گویید و چه می خواهید؟ گفت: ای عمر چه می خواهی؟ گفتم: چرا پسر عمویت تو را برای پاسخگویی فرستاده و خود پشت پرده نشسته؟ گفت: ای بدبخت! طغیان و سرکشی تو مرا از خانه بیرون آورده است تا حجّت و دلیل بر تو و بر هر گمراهی ثابت شود».

سوال دوم: امام علی علیه السلام در برابر جسارت به مادر هستی چه اقدامی انجام دادند؟

حجت الاسلام حیدری در پاسخ به این سؤال گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌تصریح آیات شریفه قرآن کریم و روایات نبوی، معصوم بوده و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»؛‏ «ای کسانی که ایمان آورده‏ اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالأمر [اوصیای پیامبر] را!»

 امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند، اما چون طبق وصیت پیامبر(ص) مامور به صبر بودند، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود، صبوری فرمودند.

«فَوَثَبَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَکَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِی کَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یَا ابْنَ صُهَاکَ لَوْ لا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی»؛ «علی علیه السّلام ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به‌شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی به یاد سخن پیامبر صلی‌الله علیه واله و وصیتی که به او کرده بود افتاد، فرمود: ای پسر صُهاک! قسم به آنکه محمّد را به پیامبری مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهی و عهدی که پیامبر با من بسته است، نبود، می‏دانستی که تو نمی‏توانی به خانه من داخل شوی». (7)

این کارشناس دینی تصریح کرد: وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است: «...عَلَیْکَ بِالصَّبْرِ عَلَی مَا یَنْزِلُ بِکَ وَبِهَا [یعنی بفاطمة] حَتَّی تَقْدَمُوا عَلَیَّ.»؛ «تو را به بردباری در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها خواهد رسید سفارش می‌کنم، صبر کن تا بر من وارد شوی».

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از تهدید عده ای برای اتمام حجت به پشت درب آمدند و امام علی علیه السلام در مقابل جسارت آنان هر چند بر سر و صورت خلیفه ی دوم زدند، ولی به خاطر وصیت رسول خدا دست به شمشیر نبردند و به خاطر مصلحت بالاتر که حفظ اسلام عزیز بود صبر کردند. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    5 0
    سلام بسیار پاسخ های عالی و قابل استفاده بود
  • انقلابی US ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    3 0
    از خبرگزاری حوزه انتظار میره در زمینه شبهات بیشتر و وسیع تر کار کنه وجود استاد حیدری در اصفهان نعمتی است بزرگ
  • شاگرد استاد GB ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    2 0
    دروود لینک مطلب را در کانال استاد دیدم و مراجعه کردم. عالی مثل همیشه
  • شاگرد استاد GB ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    2 0
    دروود لینک مطلب را در کانال استاد دیدم و مراجعه کردم. عالی مثل همیشه
  • علویه IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    2 0
    سلام و تبریک اغاز دهه فجر استفاده بردم
  • معین الدین IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    3 0
    سلام و ایام الله دهه فجر مبارک عالی و متناسب با ایام خدا وجود استاد حیدری را حفظ کند
  • ابطحی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    1 0
    سلام چه دلیلی بر مشروعیت ولایت فقیه وجود دارد؟
  • شاگرد استاد حیدری IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    0 0
    با سلام- ولایت فقیه قبل از آنی که یک مساله ی نقلی و روایی باشد - یک مطلب عقلی است. در هر صورت جامعه نیاز به حاکم دارد- این حاکم به حکم عقل در جامعه اسلامی باید آشنا با دین و تخصص در دین داشته باشد که همان فقیه می باشد. در روایات هم مقبوله عمر بن حنظله به وضوح فقها را به عنوان حاکم معرفی فرموده اند.
  • خادم GB ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    چرا از استاد حیدری مطلب جدید نمیذارید؟
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 0
    سپاس پاسخ ها کوتاه و کامل بود
  • مبین IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    عالی