جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تراشیون

کارشناس خانواده گفت: امروز جهان اسلام و بلکه کل جهان نیازمند تفکری است که در حوزه های علمیه پرورش داده می شود و این مرحله بازگشت، نه تنها در جامعه ما، بلکه در دنیا شروع شده است و اگر حوزه های علمیه را کنار بگذاریم چه کسی می خواهد پیام خدا، قرآن و اهل بیت(ع) را به جهان برساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه دارالحکمه اصفهان با اشاره به سؤالی که در ذهن برخی طلاب در خصوص غایت و نهایت کار طلبگی وجود دارد، اظهار کرد: پیش از پاسخ به این سؤال باید مقداری وضعیت موجود فرهنگی جامعه و بلکه جوامع اسلامی وحتی جهان معاصر را تبیین کنیم.

وی افزود: امروز مردم دنیا بیش از هر زمانی تشنه مسائل فطری هستند و دلیل آن این است که در دنیا و حتی در کشور خود ما نگاه ها و برنامه ریزی و مدیریت به سمت امور غریزی رفته است.

حجت الاسلام تراشیون عنوان کرد: قانون شهروندی که نگاه مادی و غربی در آن وجود دارد صرفا در انتها انسان را به یک شهروند خوب تبدیل می کند، یعنی همان چیزی که غرب به آن رسید، در حالی که به تعبیر آیت الله جوادی آملی، غرب یک باغ وحش منظم است، زیرا به بعد حیوانی و غریزی انسان توجه دارد.

وی اضافه کرد: همه برنامه ریزی ها در غرب معطوف به همان بُعد حیوانی و غریزی است و البته برخی نیز می گویند در غرب فرهنگ سازی شده، در حالی که در غرب فرهنگ سازی هم نشده بلکه قانون سازی شده است.

حجت الاسلام تراشیون با تاکید بر هویت غریزی و حیوانی غرب تصریح کرد: انسان ها در این هویت به جای این که روی بعد الهی و فطری آنها کار شود، غرایز آنها را پرورش داده اند و از آنجایی که غریزه نیز سرکش می باشد، مجبور هستند برای آن قانون بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: اگر انسان اهل مطالعه باشد و تفکر غربی نداشته باشد متوجه عمق فاجعه بشری در زندگی غربی به دلیل جدا شدن از دین می شود و در این شرایط دنیا تشنه فضای طلبگی است.

حجت الاسلام تراشیون، شناخت طلاب از موقعیت کنونی را حائز اهمیت دانست و گفت: نسل کنونی، نسل بی نظیری است که اگر بدانید چطور با این نسل کار کنید، از آن امثال شهدایی هم چون شهید حججی بیرون می آید.

وی افزود: در تربیت تعبیری درباره کودکان باهوش داریم که یا دعا کنید که خدا به شما کودک باهوش ندهد یا اگر می دهد توان تربیت او را نیز بدهد، چرا که هنر این است که چگونه این کودکان را تربیت کنند.

حجت الاسلام تراشیون، تربیت کودکان باهوش را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: گاهی اوقات افراد باهوش ضرباتی به جامعه و کشور وارد می کنند که افراد معمولی این ضربه ها را نمی زنند، چرا که گاهی هوش، فرد را به سمت غرایز سوق می دهد.

وی اضافه کرد: امروز جهان اسلام و بلکه جهان به ماهو جهان نیازمند تفکری است که در حوزه های علمیه پرورش داده می شود و این مرحله بازگشت، نه تنها در جامعه ما، بلکه در دنیا شروع شده است و اگر حوزه های علمیه را کنار بگذاریم چه کسی می خواهد پیام خدا، قرآن و اهل بیت(ع) را به جهان برساند.

حجت الاسلام تراشیون زندگی شیخ زکزاکی و موجی که او در جهت شیعه سازی در نیجریه ایجاد کرد برای طلاب علوم دینی سرمشقی مثال زدنی عنوان کرد و گفت: فضای دنیا، فضای پذیرش است و اینگونه نیست که ما فکر کنیم نگاه ها منفی است و آن چیزی که مهم بوده این است که خداوند به ما عمری داده و باید از این دوران طلایی عمر خود استفاده کنیم.

وی اذعان داشت: طلبه جوانی که در دوره توانمندی، یادگیری، رشد و کشف استعداد است نباید دغدغه های حاشیه ای برای خود درست می کند.

حجت الاسلام تراشیون، زندگی شهید سردار قاسم سلیمانی را به عنوان اسوه و نمونه بارزی برای تبیین مدل تربیت و رشد دینی نیازمند واکاوی و بررسی دانست و افزود: هر طلبه یک پتانسیل بزرگ برای اسلام است و گاهی همین سختی هایی که در این مسیر وجود دارد انسان را رشد می دهد.

وی، ایجاد توقع در دیگران و عدم وجود انضباط طلبگی را موجب آسیب در زندگی طلبه بیان کرد و گفت: طلبه ای که بستر برای بحث و درس و رشد او فراهم است، اگر دغدغه مادی داشته باشد، توهین به خدا کرده است، در حالی که خداوند روزی چند گروه را ضمانت کرده که یکی از آنها کسانی هستند که در این مسیر قرار دارند.

حجت الاسلام تراشیون ضمن تبیین جایگاه طلبه و حوزه علمیه در منظومه تبلیغی و دینی جامعه و جهان معاصر، دستیابی به بلوغ در این مسیر را برای از بین نرفتن استعدادها حائز اهمیت دانست و ادامه داد: نباید خطای راهبردی یک طلبه یک نسل را از مسیر طلبگی دور سازد، چرا که برای ما این یک تکلیف است که مردم را به این صنف خوش بین کنیم، در حالی که گاهی اوقات ما به دلیل عدم مصلحت سنجی خطاهایی می کنیم، لذا طلبه باید هوشمند باشد.

وی، تاب آوری و سخت کوشی در محیط خانواده و در عرصه تحصیل را از ویژگی های طلاب علوم دینی عنوان کرد و افزود: این نظام را خداوند مدیریت می کند و او می داند چه کاری انجام دهد، لذا باید توکل و اعتماد به خدا در طلبه ها بیش از دیگران باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha