شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علیرضا صدرا  - علوم سیاسی

حوزه/استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ما از حیث نظری اخلاق را وارد سیاست کرده ایم، اما از حیث عملی سکولاریسم را دنبال می کنیم، اگر اخلاق جامعه متولی هم داشته، به تحمیل پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علیرضا صدرا پیش از ظهر امروز در نشست علمی«اخلاق سیاسی» که در مجمع عالی حکمت برگزار شد، انقلاب اسلامی را از جهت فلسفه و دانش اخلاق غنی دانست و اظهار داشت: علت پیروزی انقلاب نیز همین مبانی اخلاقی بوده است.

وی با بیان اینکه در جریان شهادت سردار سلیمانی نمود فردی آن را دیدیم، افزود: اخلاق نابود نشده است، اما باید از سطح فردی به جامعه تسری پیدا کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اسلام نگاهی توحیدی به اخلاق دارد و فارابی آن را تئوریزه کرده است؛ اخلاق در واقع حکم اسکلت بندی ساختمان را دارد و رابطه اخلاق و سیاست رابطه سیرت و صورت بوده و سیرت اخلاق و صورت سیاست است.

صدرا تاکید کرد: امروز اخلاق در کشور ما بدون متولی بوده و مشخص نیست چه نهاد و یا سازمانی برای آن برنامه ریزی می کند؛ در واقع اخلاق به حال خود رها شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری معتقدند که اخلاق و سیاست از هم جدا هستند؛ وقتی امام خمینی(ره) اخلاق تدریس می کردند، همه می دانستند که این اخلاق به سیاست گره خورده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مطرح کرد: تشخص سیاست به اخلاق بوده و سیاست موانع را برداشته و شرایط را برای رعایت اخلاق در جامعه ایجاد می کند، از طرفی نیز اخلاق مقوم سیاست و حکومت است.

صدرا خاطرنشان کرد: منشاء بی اخلاقی خود است، ما امروز از بی اخلاقی های فردی درآمده ایم و گرفتار بی اخلاقی های جناحی شده ایم؛ اینکه امام می فرماید این خود شیطان است، کاملا درست بوده و تمام رذائل ریشه در خودپسندی ها دارد.

وی یادآور شد: یک اصل طلایی وجود دارد و آن این است که آنچه را در حق خودت می پسندی، برای دیگران هم بپسند، این نقطه آغاز اخلاق است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ابراز کرد: امانت و یا امتیاز دیدن قدرت و ثروت دو مسیر متفاوت است که مسیر آن ها از هم جدا است؛ انقلاب اسلامی خیلی موفق بوده است، اما چنین نظامی اگر یک آسیب کوچک هم داشته باشد خیلی بزرگ است.

صدرا اضافه کرد: در نمایندگی مجلس اگر نماینده برای خودش بخواهد تلاش کند رذیلت است، اما اگر در صدد خدمت باشد، فضیلت محسوب می شود، در مجموع قدرت، ثروت و شهرت اگر در راستای خدمت باشد فضیلت است.

وی عنوان کرد: در دنیا چنین یاری ها و امدادرسانی هایی در حوادثی مانند زلزله وجود ندارد، اگر در گام دوم و تمدن سازی روی معنویت و اخلاق بیشتر تمرکز شود، قدرت نظام اسلامی اوج خواهد گرفت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: اگر اخلاق و معنویت آسیب دید، برای نظام های اخلاقی بسیار خطرناک است، نظام ما با همین مفاهیم به قدرت رسید و نباید این خلاءهای اخلاقی در آن وجود داشته باشد.

صدرا گفت: ما از حیث نظری اخلاق را وارد سیاست کرده ایم، اما از حیث عملی سکولاریسم را دنبال می کنیم، اگر اخلاق جامعه متولی هم داشته، به تحمیل پرداخته است.

وی تاکید کرد: باید هنجارسازی و نهادسازی اخلاقی در جامعه صورت گیرد و در حال حاضر اخلاق منبع تولی گری ندارد؛ نباید مهندسی اخلاقی را بر مردم تحمیل کرد، مهندسی به معنای سازماندهی است که مثلا در جاده خط کشی کنیم تا راننده ها به خاکی نزنند، در اخلاق نیز منظور از مهندسی در همین مقدار است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یادآور شد: ما در این چهل سال از ذخایر مفهومی ۱۴۰۰ سال اخیر استفاده کرده ایم و امروز باید به تولید مفاهیم بپردازیم.

صدرا مطرح کرد: شاخص های اخلاق و انسان و شهروند شایسته باید در ابتدا روشن شود و بعد بگوئیم که آیا اخلاق در کشور حاکم است یا خیر.

وی یادآور شد: فرهنگ ما اگر به هم بریزد، کنش های ما را مختل کرده و جامعه را آسیب زا می کند، لذا اگر روی اخلاق بیشتر کار شود، در گام دوم به صورت قوی تری حرکت خواهیم کرد.

صدرا خاطرنشان کرد: اگر اخلاق نباشد جامعه رو به سعادت نخواهد رفت، مرض جامعه از فقدان اخلاق است، مثلا در زمینه اقتصادی، احتکار، گرانفروشی و غیره به مشکل اخلاق اقتصادی و نه خود اقتصاد مربوط است.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالات این است که کلام تحت تاثیر فلسفه قرار گرفته، فلسفه بینش و گرایش نمی دهد، اما کلام است که این بینش را ایجاد کرده و جهت گیری ها را روشن می کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: روانشناسی غریزه شناسی است، اما اخلاق از فطرت برمی خیزد و با آموزه های فطرت قرار است که غریزه را کنترل کنیم.

صدرا خاطرنشان کرد: ایمان و اخلاق درون زا است و از فطرت آغاز می شود، دولت ها باید صرفا شرایط را برای بروز و ظهور آن فراهم کند و در ادامه، این مسیر خود طی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha