جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار مبلغین فاطمیه با آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ حوزه علمیه هویتش با انقلاب گره‌خورده است، اینکه رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی حوزه بر «انقلابی بودن» تأکید می‌کنند، به خاطر این است که انقلابی بودن هویت و حقیقت حوزه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج اصول خود پیرامون دهه فجر و انقلاب اسلامی اظهار داشت: دهه مبارکه فجر انقلاب است، باید این ایام بزرگ را گرامی بداریم که از ایام‌الله است، به تعبیر رهبری معظم انقلاب ایامی است که خدای تبارک‌وتعالی یک عنایت ویژه‌بر ملت ایران کرد در مقابل سال‌ها ظلم بر این مردم، که عده زیادی شهید و جمع فراوانی محبوس شدند و علمای مجاهدی که زیر شکنجه طاغوت به شهادت رسیدند، بدون اینکه حتی مردم اطلاع پیدا کنند.

پیروزی انقلاب تجلی خاص خداوند بر بندگانش بود

وی بابیان این‌که پیروزی انقلاب اسلامی تجلی خاص خداوند بر بندگانش بود، ادامه داد: یکی از امور لازم بر ما طلبه‌ها ضرورت شناخت تاریخ انقلاب است. ما باید بدانیم پهلوی که بود؟ ممکن است برای آن‌ها که سنشان اقتضا می‌کند و دوران پهلوی را دیده‌اند این حرف خیلی کم‌اهمیت باشد، ولی کسی که بعد از انقلاب متولدشده و دوران پهلوی را ندیده نمی‌داند که واقعاً حکومت شاه یعنی چه و با چه اختناق و ظلم‌هایی همراه بوده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: این روزها رسانه‌ها تاریخ انقلاب را بیان می‌کنند. بعد از شهریور ۱۳۲۰ محمدرضا پهلوی باید کسی را نزد مسئول امنیت سفارت انگلیس در روسیه و آمریکا می‌فرستاد تا از آن‌ها اجازه بگیرد بر تخت پدرش بنشیند یا ننشیند؟

وی بیان داشت: سفارت روس گفته بود که برای ما فرقی نمی‌کند او بیاید یا دیگری! مسئول امنیتی سفارت انگلیس گفته بود ما از محمدرضا گلایه داریم که شب‌ها رادیوی آلمان را گوش می‌دهد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: معلوم می‌شود نظری به آلمان دارد، اگر بخواهد پادشاه شود و جای پدرش بنشیند حق گوش دادن به رادیوی آلمان را ندارد، ذلت از این بالاتر؟! کسی که می‌خواهد پادشاه یک مملکت شود باید مسئول امنیت سفارت انگلیس آن‌هم با شرط و شروط به او اجازه دهد.

وی تأکید کرد: حال این فرد بعد از اینکه روی کارآمد چه بلایی سر این کشور آورد؟ هیچ یادم نمی‌رود، باآ نکه آن زمان سن ما کم بود ولی در همین در و دیوار شهر قم عکس شاه را می‌چسباندند و می‌نوشتند شاه سایه خدا، تعبیر این بود که شاه ظل الله و سایه خدا در روی زمین است. به‌قدری این آدم را بادکرده بودند و خودش هم به خودش بادکرده بود که یک فرعون به‌تمام‌معنا گشته بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: بر سر علم چه آورد؟ بر سر حوزه‌ها چه آورد؟‌ بر سر دین چه آورد؟ بر سر اقتصاد چه آورد؟ این اواخر فهرستی منتشر کردند که در یک‌زمان به کشورهای متعددی میلیون‌ها دلار بلاعوض داده بود درحالی‌که این‌همه فقیر و گرسنه در کشور وجود داشت، خود را فعال ما یشاء می‌دانست و درباره ثروت مملکت هر کاری می‌خواست می‌کرد.

وی بیان داشت: امروز در بیت اولین شخصیت این مملکت، نماز شب هست، قرآن هست، خدا و اسلام هست. این کجا و آن کجا؟!

متأسفانه جوانان ما نمی‌دانند در زمان شاه چه خبر بود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان داشت: متأسفانه جوانان ما نمی‌دانند در زمان شاه چه خبر بود. خاطرات زمان تبعید مرحوم والد ما در یزد فراوان است. آن زمانی که ایشان را تبعید کردند از اساتید برجسته دروس خارج و سطح حوزه بود، در درس سطح ایشان ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر قبل از انقلاب شرکت می‌کردند.

وی افزود: یکی از علمای بزرگ به من می‌گفت: من از نجف آمده بودم و رفتم درس مرحوم بروجردی، بعد از درس ایشان، دیدم یک شیخ جوانی زیر گنبد مسجد اعظم درس مکاسب می‌گوید و مسجد پر از جمعیت است. نشستم دیدم چقدر این درس را عمیق می‌گوید. پرسیدم ایشان کیست؟ گفتند حاج شیخ محمد فاضل است، یک چنین آدمی را به جرم امضای اطلاعیه مرجعیت امام تبعید کردند. حالا چقدر آن زمان این مسئله خطرناک بود.

ما طلبه‌ها باید تاریخ انقلاب را بدانیم

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان این‌که حوزه علمیه بحمدالله حوزه انقلابی است، افزود: ما طلبه‌ها باید تاریخ انقلاب را بدانیم، این حرف غلط است که بگوییم حوزه دو گروه است انقلابی و غیرانقلابی. نه خیر، حوزه ما انقلابی است و شاهدش این است که در شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی (رضوان‌الله علیه) طلبه‌ها چه حضور عجیب و باشکوهی در مسجد اعظم و میدان آستانه داشتند.

وی تصریح کرد: تمام دعواهای و اذیت و آزارهایی آمریکا برای این است که می‌خواهد ایران را زیر پرچم خودش دربیاورد، الآن مشکلات هست تردیدی نیست، فساد و اختلاس وجود دارد، تردیدی نیست، ولی عموم این مملکت می‌خواهند زیر فرمان اسلام حکومت کنند، بنای همه این است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان این‌که قانون اساسی ما، رهبری ما، دولت ما، مجلس ما، قوه قضائیه ما افتخارشان این است که می‌خواهند زیر پرچم اسلام باشند، نه پرچم کفر، افزود: تمام دعواهای آمریکا و اذیت و آزارهایش برای این است که می‌خواهد ایران را زیر پرچم خودش بیاورد، چنانچه ایران زیر پرچم آمریکا برود ممکن است تحولات و آثار ظاهری به وجود آید، اما عزت و استقلال ایران را از بین خواهند برد.

ترامپ وحشی تو چه‌کارهٔ دنیا هستی؟

وی به معامله موسوم به معامله قرن اشاره کرد و بیان داشت: این قضیه اخیر را که در مورد فلسطین واقع شد ملاحظه کنید. این ترامپ وحشی -که واقعاً باید از او تعبیر به وحشی، دزد و غاصب کرد- از آمریکا به آنجا آمده و سند قدس را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد! تو چه‌کارهٔ دنیا هستی؟ تو مگر مالک قدسی، که به اسم معامله قرن حق بسیاری از فلسطینی‌ها را از بین برده و نابود می‌کنی؟

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: بعضی‌ها می‌گویند: به ما چه که اسرائیل چه‌کار می‌کند، فلسطینی‌ها خود هر کاری می‌خواهند بکنند، جواب این است که اسرائیل و صهیونیزم، دنبال نابودی اسلام است و در آن تردیدی نیست. فقط مسئله گرفتن زمین در فلسطین نیست، ما از کنار آرمان‌های امام خمینی (رضوان‌الله علیه) خیلی سطحی نگذریم.

حوزه علمیه هویتش با انقلاب گره‌خورده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حوزه علمیه هویتش با انقلاب گره‌خورده است، اینکه رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی حوزه بر «انقلابی بودن» تأکید می‌کنند، به خاطر این است که انقلابی بودن هویت و حقیقت حوزه است، نه یک شعار. حوزه ما هویتش با انقلاب گره‌خورده است، نه اینکه در کنار امورش یک کار جنبی انقلابی هم داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب، یک عنایت ویژه و یک منّت بزرگ خدا بر این ملت بود و ما باید این انقلاب را حفظ کنیم و هر وظیفه‌ای بر عهده ما هست ان شاء الله به‌خوبی انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha