پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مکتب مقاومت

حوزه/ حمیدیا در همایش مکتب مقاومت با بیان ویژگی های افراد خلاق تاکید کرد: افراد خلاق، کنجکاو و خوش بین هستند و همیشه امیدوارانه به مسائل نگاه می کنند و همین افراد باعث امید آفرینی به سایر افراد نیز می شود. این افراد دارای یک قوه تخیل هستند و در راه بر طرف کردن مشکلات جدی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» دکتر بابک حمیدیا در همایش مکتب مقاومت مدرسه علم و عمل سازمان تبلیغات اسلامی که در مجتمع فرهنگی نور شهر مقدس قم  برگزارشد، با بیان راهکار های ایجاد یک ایده و خلاقیت ذهنی اظهار داشت: وقتی از یک ایده و نو آوری بحث می شود دنبال یک سری از مثال پیچیده و یا دست نیافتنی نباید گشت. باید این فکر را از ذهن خودمان دور کنیم که خلاقیت و ایده پردازی فقط برای یک سری از افراد خاص است و دیگران از انجام دادن این کار عاجز هستند.

عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ادامه داد: خیلی از افراد مخترع و اعجوبه ای که کار خاصی انجام داده اند و مردم این افراد را با ضریب هوشی بالای می پندارند و یا افرادی خاص و باضریب هوش بالایی می دانند، اگر زندگی این افراد را از کودکی بررسی کنیم به این واقعیت دست می یابیم که این افراد مثل انسان های دیگر ضریب هوشی در حد متوسط و یا حتی پایین تر از سطح افراد جامعه آن روز داشته اند.

حمیدیاگفت: در مواردی انسان برای نیازهای خود دست به فکر و ایده جدید می زند و لازم هم نیست که هزینه بردار باشد و بخواهیم ساعت ها تحقیق و پژوهش کنیم.

وی با بیان اینکه طرح مسئله خیلی مهم است، گفت: در خیلی از مواقع تبیین و طرح  مسئله باید درست بیان شود. اگر این نکته دقت شود راه حل های خیلی ساده و پیش افتاده ای می توان برای حل مسئله و نیازمندی به دست آورد و یا کشف کرد.

حمیدیا با بیان پیامد های مطرح کردن نادرست مسئله ادامه داد: نتیجه درست تبیین نکردن یک مسئله می تواند به خسارت های زیادی منجر شود و در نتیجه باعث اقدام  نادرست و در آخر نتیجه مطلوب نخواهد داد.

وی با بیان تعریف واژه خلاقیت اظهار داشت: خلاقیت در حقیقت به کارگیری توانایی ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. اگر یک راه جدید برای آن مشکل داشته باشیم تبدیل به یک ایده و راه حل برای آن مسئله خواهد شد و افراد با همین نوآوری های پیش افتاده می تواند به شروع یک اختراع جدید و بزرگ سرانجامد.

دکتر حمیدیا با بیان تعریف ایده پردازی اظهار داشت: درواقع ایده پردازی فرایندی که ایده می خواهد طرح و توسعه یابد و ایجاد شود را ایده پردازی گفته می شود. در واقع از یکسری کارهای ساده می توان کارهای بزرگ را ایجاد کرد. در ایده پردازی مسئله مهمی که باید به آن دقت شود مسئله تفکر خلاق است که اگر نباشد قاعدتاً ایده پردازی برای این افراد سخت خواهد شد

عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ادامه داد: تفکر خلاق به ما کمک می کند که بتوانیم ایده را از لایه های پشتی ذهن به لایه های رویی منتقل کنیم و از حالت خامی ذهن را پرورش و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا خلاقیت ارثی است یا اکتسابی توضیح داد: به طور کلی نمی توان به این سوال پاسخ داد بلکه باید عوامل مختلف را در این زمینه در نظر گرفت و ملاک قرار داد و به این سوال پاسخ داد

استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: افراد با ضریب هوشی متفاوتی قرار دارند و ممکن است افرادی نیم کره سمت چپ و یا نیمکره سمت راست خود را بیشتر فعال کنند. افرادی هم هستند که هر دو نیمکره مغز خود را به کار می برند یعنی اصطلاحاً دو بعدی هستند و همین علت باعث اختلاف ضریب هوشی این افراد با دیگران می شود.

عضو  هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) توضیح راه کار هایی برای فعال کردن هر دو نیم کره مغز گفت: یکی از راه کارهای این کار انجام دادن کارهای روزمره ای است که همیشه بصورت یک نواخت انجام می دهیم. راه حل دیگر استفاده از بازی هایی است که اساتید در این زمینه پیشنهاد می  کنند.

وی با بیان اینکه غالب مسئله ایده پردازی اکتسابی است اظهار داشت: با بررسی های انجام شده مشخص شده است که غالبا مسئله ایده پردازی در افراد اکتسابی است و می توان با یک سری از روش ها به خلاقیت و ایده پردازی دست پیدا کرد.

دکتر حمیدیا با بیان موانع شد و پروش خلاقیت اظهار داشت: یکی از مواردی که خلاقیت را از بین می برد روش سنتی است که در آموزش سنتی وجود دارد. به این صورت که افراد را وارد یک راه حل یک نواخت می کنیم و از خلاقیت افراد  در این زمینه جلوگیری می کنیم. مورد رایج دیگر صحبت کردن یک نفر در جلسه است که اجازه اظهارنظر به دیگران داده نشود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع ایده پردازی استفاده کردن از راه کارهای قالبی است که این مطلب را در مدارس دانش آموزی می توان مشاهده کرد و مربی با بیان فرمول های قدیمی از خلاقیت دانش آموزان جلوگیری می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)  با راه کارهای ساده برای داشتن ذهن خلاق بیان داشت: برای داشتن یک ذهن خلاق لازم نیست که کارهای عجیب و غریبی انجام بگیره بلکه با یک سری  فعالیت ساده و ابتدایی می توان ذهن را در جهت خلاقیت پروش داد.

وی ادامه داد: ایجاد ذهن خلاق در افراد  در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد ولی قطعاً در سنین کودکی این مسئله به بهترین شکل صورت می گیرد و همین جا باید به شما پیشنهاد میکنم در خصوص بچه های کوچکتر این مسئله را در مد نظرداشته باشید چرا که کودکان در سنین پایین خیال پردازی می کنند و نباید مانع این کار در بچه ها شد بلکه باید این مسئله را هدایت کرد.

 دکتر حمیدیا با بیان احتیاجات دهن خلاق گفت: برای داشتن خلاقیت به سه چیز احتیاج داریم. اولین مورد انگیزه است و افراد باید برای یک کار مشخص انگیزه لازم را داشته باشند. مورد دوم که شخصیت فرد مورد نظر است که چقدر می تواند مستقل عمل کند و از موانع سر راه خود بتواند عبور کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: مورد سوم مسئله محیط است. هر سه این مورد نقش کلیدی در فرایند خلاقیت و ایده پردازی دارد و این طور نیست که باید حتما هر سه مورد یک جا جمع باشند بلکه هر یک از موارد بخشی از مسئله است.

وی در پایان با بیان ویژگی های دیگر افراد خلاق تاکید کرد: افراد خلاق، کنجکاو و خوش بین هستند وهمیشه امیدوارانه به مسائل نگاه می کنند و همین افراد باعث امید آفرینی به سایر افراد نیز می شود. این افراد دارای یک قوه تخیل هستند و در راه بر طرف کردن مشکلات جدی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha