سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ایده پردازی

حوزه/ معاون تبلیغ و بین الملل مدرسه عالی امیر المومنین از ثبت نام ۱۰۲ نفر از طلاب بین الملل در نخستین رویداد ایده‌پردازی تبلیغی فرهنگی در عرصه بین الملل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدحسین نواب، رئیس مدرسه اسلامی هنر در نخستین رویداد تبلیغی فرهنگی بین الملل که با حضور جمعی از طلاب بین الملل در سالن همایش مجموعه صدران برگزار شد، با بیان اینکه میزان فرصت در تهدید بیشتر است، اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی دارای ذهن خلاقی بود به طوری که می‌توانست هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند. اگر این خلاقیت نباشد تهدیدها از بین برنده هستند.
وی خاطرنشان کرد: خلاقیت زندگی امام خمینی(ره) بود که انقلاب را رقم زد. ایشان از دل نظام جمهوری اسلامی انقلاب را استخراج کرد بنابراین چنین ذهن خلاقی می‌تواند راه حل ارائه دهد.
رئیس مدرسه اسلامی هنر با بیان اینکه خلاقیت یک تمرین ذهنی است، گفت: ذهن عادت کرده هر مسئله‌ای را با خلاقیت حل کند. تمرین ذهنی باید صورت گیرد تا ذهن بتواند خلاق باشد و مشکل را حل و تهدید خود را به فرصت طلایی تبدیل کند.
وی عنوان کرد: انسان‌هایی که دچار فقر مالی شدید بودند کارآفرین شدند زیرا توانستند فرصت خود را به فرصت برتر تبدیل کنند. باید در نظر داشت انسان‌های خلاق اعتماد به نفس بالایی دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه انسان‌های خلاق اخلاقی‌تر هستند، گفت: زمانی که قوه خلاقیت داشته باشیم آسان‌تر می‌توانیم زیست اخلاقی داشته باشیم زیرا فرد راحت می‌تواند خودش را جای من بگذارد.
 
هر تغییر نشاندهنده خلاقیت است
حجت‌الاسلام رضا جوان با بیان اینکه نخستین قدم برای انسان خلاق بودن این است که بخواهیم انسان خلاقی باشیم، گفت: بزرگترین نیروها نمی‌تواند ما را به انسان اخلاقی تبدیل کند ولی خواسته و اراده انسان از نیروی زیادی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: قدم دوم برای اینکه انسان خلاقی باشیم این است که خوب تماشا کنیم. هیچ انسان خلاقی چیزی از نیست هست نمی‌کند بلکه جهان اطراف را خوب تماشا می‌کند که جزئیات فراوانی در اندوخته ذهن دارد.
استاد حوزه با بیان اینکه هر تغییری نشاندهنده خلاقیت شما است، گفت: خلاقیت تغییر را رقم می‌زند. هیچ گاه برای خلاق شدن دیر نیست. زمانی که انسان‌ها متولد می‌شوند دارای پتانسیل و خلاقیت بالا هستند. باید در نظر داشت سیستم آموزشی، جامعه و عرف انسان‌ها را محدود می‌کند. جنگ با خلاقیت در همه ما نهادینه شده که ما را به سربازان بی جیره و مواجب خلاقیت تبدیل کرده است.
وی عنوان کرد: ساختارهای آموزشی دزدان خلاقیت هستند زیرا فرآیند یادگیری را در یک روش خلاصه کردند. بایدهای قومی، فرهنگی، ملیتی و اجتماعی خلاقیت را می‌گیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جوان با اشاره به موانع خلاقیت گفت: ترس از تغییر درونی است. بدون تغییر امکان خلاقیت و نوساختن فراهم نمی‌شود. ترس از قضاوت شدن از دیگر موانع خلاقیت است زمانی که توقع انسان‌ها را انجام نمی دهد برچسب منفی می‌زنند.
وی خاطرنشان کرد: شکست‌ها در مسیر انسان‌های خلاق بیشتر است. شکست علاوه بر تجربه، دانش است. ترس از تولید از دیگر موانع خلاقیت است. برخی انسان‌ها از تولید جدید می‌ترسند.
 
 
تحلیل و بررسی کار فرهنگی
محمدرضا مستقیمان، مدیرعامل شتابدهنده صدران با اشاره به طراحی بوم گفت: بوم برای پروژه‌های تجاری طرح ریزی شده ولی با توجه به اینکه قرابت‌هایی وجود دارد و یک کار فرهنگی باید از نظر مخاطب، ارزش و کانال‌های ارتباطی تجزیه و تحلیل شود و همچنین هزینه‌ها و درآمدها اعم از درآمدهای مالی و فرهنگی احصا شود.
وی خاطرنشان کرد: سعی شده کار فرهنگی مورد تحلیل صحیح‌تر قرار گیرد تا با تحلیل دقیق‌تر ایده‌ای را در ذهن بپرورانند که جوانب مختلف در آن مشاهده شود.
مدیرعامل شتابدهنده صدران عنوان کرد: ارزش بنا است به مشتری عرضه شود و اگر با نیاز بازار هماهنگ و منطبق باشد به طور طبیعی می‌تواند شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه اکنون علاوه بر علوم دیگر به مفاهیم و مهارت‌های نرم مراجعه کردند، گفت: جامعة المصطفی برای این منظور ورود پیدا کرده که بودجه‌های ماه رمضان و رویدادهای فرهنگی به شکلی مدیریت شود که بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد.
مستقیمان خاطرنشان کرد: این امر در صدران پیگیری می‌شود که بتوانیم کمک کنیم که حوزه صنایع خلاق و یا صنایع نرم شکل بگیرد و حوزه‌های خلاق تقویت شوند تا خروجی اقتصادی داشته باشند و علوم انسانی تجاری سازی شود و بتواند کسب و کارهایی مبتنی بر خود راه‌اندازی کند.
 
تکمیل بوم فرهنگی
مریم زارع از اساتید گروه معارف دانشگاه شیراز، مدرس دانش خانواده و جمعیت، مبلغ طرح حکمت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شیراز و علوم پزشکی فارس کارگاه ایده‌پردازی ارائه و برنامه‌ریزی بر اساس برنامه‌ریزی بهتر و بهینه است، گفت: بوم برنامه‌ریزی متشکل از ۹ جزء بوده که مهم ترین بخش آن به مخاطب برمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مسئله به طور دقیق مشاهده می‌شود و مجموعه زوایای اطراف مسئله رصد خواهد شد که مسئله و علل و عواقب چیست؟ راه‌های تغییر مسئله را باید ارائه بدهیم تا این مسئله را حل کنیم که انواع راه‌هایی که به ذهنمان می‌رسد آموزش، توانمندسازی مخاطب، اشاعه، تشویق و تنبیه، کسب و کار و فرهنگ و آیین از راه هایی است که به وسیله آنها می‌توانیم مسئله خود را حل کنیم.
استاد گروه معارف دانشگاه شیراز با اشاره به بخش ارزش پیشنهادی گفت: این بخش وجه تمایز ایده من و کار و خدمتی است که می‌خواهم به جامعه ارائه بدهم که در قالب کسب و کار یا محصول یا خدمتی است که به جامعه ارائه می‌شود. وجه تمایز کار من نسبت به کارهای مشابه چیست تا مشتری و مخاطب من برای او جذابیت داشته باشد و کار من را قبول کند.
وی خاطرنشان کرد: چه خلاقیت، نوآوری و جذابیتی در این کار می‌خواهم ارائه بدهم که این کار مورد توجه قرار گیرد و اقبال عمومی به او باشد.
زارع عنوان کرد: منابع کلیدی مورد نظر کدام است و از چه منبع انسانی، فکری و فیزیکی برخوردار است و از چه تیمی باید استفاده شود
وی با اشاره به دیگر موارد موجود در بوم گفت: از چه بخش‌هایی می‌توانم هزینه این پروژه را کسب کنم و چه شرکایی در این قضیه همکاری داشته باشند و هزینه‌ها در کدام بخش و فاصله زمانی لحاظ شود.
استاد گروه معارف دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: موانع، فرصت‌ها و تهدیدها و نقاط ضعف و قوت روشن شود تا در بین کار به مانعی برخورد نکنم و از فرصت‌ها استفاده شود و پروژه به نحو بهینه به منصه ظهور برسد.
 
تأثیر دغدغه ما در مخاطب
سیدمحمد هادی نواب، هم بنیانگذار شتاب دهنده صدرا در کارگاه روش ارائه به بیان نحوه ارائه پرداخت و افزود: فارغ از اینکه چه ایده‌ای باشد و چه تیمی باشد کارگاه روش ارایه بر این اساس بود که چیزی که در ذهن ما است در ذهن مخاطب نهادینه و مخاطب متوجه ایده یا طرح شود.
وی خاطرنشان کرد: مسئله و نیازی که برای آن این ایده را انجام می‌دهیم کامل در ذهن مخاطب نهادینه شود و سعی کنیم در ذهن مخاطب تأثیرگذار باشیم و مخاطب از ما تأثیر بپذیرد و دغدغه ما در مخاطب نیز ایجاد شود. وی با اشاره به آداب ظاهری ارایه گفت: استفاده از افزایش و کاهش صدا، توضیح دادن ایده‌ها و مدیریت زمان از جمله این موارد است و همچنین نیاز و راه حل و چگونگی رسیدن به راه حل بیان شود.
 
 
ثبت نام ۱۰۲ نفر از طلاب بین الملل در نخستین رویداد ایده‌پردازی در عرصه بین الملل
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مهدوی، معاون تبلیغ و بین الملل مدرسه عالی امیر المومنین با اشاره به برگزاری نخستین رویداد ایده‌پردازی تبلیغی در عرصه بین الملل اظهار کرد: به جای اینکه بر اساس برنامه از پیش تعیین شده عمل شود هدف اصلی این است که با درنظر گرفتن مسئله‌های اساسی که در منطقه وجود دارد و ایده خلاقانه ای که می‌توانند با مسئله رو به رو شوند برای ترویج معارف اهل بیت(ع) راه‌حل‌های مجازی ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: این ایده از سوی مدرسه عالی امیر مومنان در المصطفی مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و مدرسه امیر المومنین، صدیقه الزهرا و بنت الهدی در صف اجرایی بودند.
معاون تبلیغ و بین الملل مدرسه عالی امیر المؤمنین از ثبت نام ۱۰۲ نفر از طلاب بین الملل در این رویداد خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۵ نفر به صورت آنلاین شرکت کردند که شامل کسانی بودند از کشورهای روسیه و ایتالیا تا کسانی که در قم مشکلی داشتند و نمی‌توانستند حضور پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: مربیان قابلیت اجرایی شدن ایده‌ها را بررسی می‌کنند و بوم جامع و کامل را طراحی می‌کنند تا قدم‌های تکنیکال به درستی برداشته شود. تیم چهار نفره از داوران به داوری ایده‌ها می‌پردازند که نتیجه کارنامه عملی هر ایده دریافت و امتیاز بر اساس آن ایده‌های برتر و شایسته تقدیر دریافت می‌شود.
حجت‌الاسلام مهدوی عنوان کرد: اساتید این دوره از مجموعه صدران یکی از مرکزهای نوآوری و ایده پردازی هستند و در پایان دوره به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره از سوی مراکز همکار ارائه می‌شود.
 
حامد آقاجانی، مدیر منابع انسانی شرکت با سلام به ارائه کار تیمی با استفاده از اعضا پرداخت و گفت: تیم‌ها به مدیر نیاز دارد و باید تقسیم کار صورت گیرد و با یکدیگر اختلاف نظر نکنیم و به جمع‌بندی برسیم.
۳۱۳/۶۱
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha