پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نخستین رویداد تبلیغی فرهنگی بین الملل

حوزه/ نخستین رویداد تبلیغی فرهنگی بین الملل با حضور جمعی از طلاب بین الملل آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه نخستین رویداد تبلیغی فرهنگی بین الملل با حضور جمعی از طلاب بین الملل در سالن همایش مجتمع شهید کلهری فعالیت خود را آغاز کرد.
این رویداد ۲۰ تا ۲۲ اسفند ماه در قالب کارگاه‌های حل مسئله و خلاقیت، کار تیمی، روش پرکردن بوم، روش ارائه، نگارش و تدوین بوم به صورت عملی در کنار مربی ها در حال برگزاری است.
مدیرکل مبلغان و دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه، حجت‌الاسلام محمد بکایی، با بیان اینکه امروز عرصه‌های تبلیغی تنها مختص به حسینیه و مسجد نیست، اظهار کرد: حوزه تبلیغ گستردگی زیادی دارد و مخاطبان تبلیغ بسیار هستند.
وی خاطرنشان کرد: دنیا سیر تحول پرشتاب دارد و اگر ما کُند حرکت کنیم و به تناسب اقتضائات زمان و مکان توجه نکنیم از قافله تبلیغ عقب می‌مانیم.
مدیرکل مبلغان و دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اگر توجه جدی به زمان، مخاطب و عرصه‌های تبلیغی نداشته باشیم زمین بازی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، گفت: ایده‌پردازی کمک می‌کند که در برنامه‌های تبلیغی به آینده توجه کنیم. اگر خود را خوب بشناسیم، ظرفیت‌ها را بدانیم، برنامه‌ریزی کنیم در آینده موقعیت خوب و طرازی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تبلیغ مانند آموزش و پژوهش دارای حوزه استعدادهای برتر است، گفت: عرصه نخبگی وسیع شده ممکن است شخصی عالم باشد ولی کسی او را در عالم نشناسد زیرا استعداد و نخبگی در حوزه ارتباطی را ندارد و در تراز نمی‌تواند خود را عرضه کند.
حجت‌الاسلام بکائی عنوان کرد: تبلیغ این است که با هدف و برنامه به دنبال جریان مستمر برای تأثیرگذاری بر مخاطب باشید. اگر مستمر نباشد تبلیغ نیست.
وی با اشاره به تحولات جهانی گفت: اگر با توجه به انقلاب‌ها و تحولات در جهان جلو نیاییم و استفاده نکنیم عقب  می‌مانیم. دنیای امروز و مخاطب ما ذهن و نگاه خاصی دارد و حتی ممکن است با ذهن و نگاه من همراه نباشد.

شبکه نیازها را برای ایده‌پردازی احصا کنید

مدیرکل مبلغان و دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: اگر به دنبال این هستید که چیزی که در ذهن شما است برای طرف مقابل بیان کنید اشتباه است. امروز میلیاردها نفر در فضای مجازی حضور دارند و وب گردی می‌کنند آنها به دنبال چیزی هستند که در ذهن خودشان است.
وی تصریح کرد: اگر می خواهید ایده‌پردازی کنید مهمترین کار این است که به دنبال ایده‌های خوب بروید و برای ایده باید شبکه نیازها را تدوین و احصا کنید و منظومه‌ای از مسائل را داشته باشید و بر اساس آن می‌توانید در حوزه محتوا، ابزارها، مخاطب، خصوصیت و فرم مبلغان گام بردارید.
حجت‌الاسلام والمسلمین بکائی با بیان اینکه ایده‌ها باید قابلیت اجرا داشته باشد، گفت: جامعه و امت اسلام در طیف‌ها، گریدها و سطوح و لایه‌های مختلف نخبگانی، دارای تحصیلات و بدون تحصیلات و رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای حضور دارند.
وی یادآور شد: چیزی که ما را کمک می‌کند و می‌تواند جلو ببرد خلاقیت و ایده‌پردازی است بنابراین کسی موفق است که بتواند ایده‌های خوبی ارائه دهد. اگر ایده و طرح خوب مطرح نشود پیشرفت نمی کنیم.

حضور حوزه در فضای مجازی فرصت است

سهیل اسعد از مبلغان بین المللی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت حرکت تبلیغی در حوزه اظهار کرد: حوزه می‌خواهد حرکت جدیدی راه‌اندازی کند و اقدام مهمی است که از فضای سنتی و تاریخ ممتد به سمت توسعه حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه رکودی در فضای آموزشی، تحقیقی، رسانه‌ای و تبلیغی حوزه وجود دارد، گفت: هر زمان حوزه با رکود رو به رو شده موفق نبوده است و هر زمان حرکت کرد به قله‌ها رسید با مشاهده تاریخ حوزه از تحولات در کتب،  آموزش و روش‌های القا برکات زیادی در حوزه پدید آمده است.
این مبلغ بین الملل ضمن انتقاد از به کار بردن کلمه چالش برای فضای مجازی گفت: ورود حوزه به فضای مجازی نه تنها چالش نیست بلکه یک فرصت طلایی است و باید به عنوان فرصت به مسئله ورود به فضای مجازی نگاه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: روش تبلیغ سنتی که یک روش مقدس و سنت پیامبران و ائمه است؛ پیامبران و ائمه اطهار(ع) از ابزارهایی استفاده می‌کردند تا در کنار مسجد بتوانند میادین جدیدی را خلق کنند و پیغام را انتقال می‌دادند.
اسعد یادآور شد: محدود کردن میدان تبلیغی در فضای خاص و عدم حرکت از این فضا کار درستی نیست. اصل تبلیغ رساندن پیام است و وظیفه روحانیون رساندن پیام است.
وی توسعه میدان تبلیغ را از جمله وظایف عنوان کرد و افزود: اصحاب پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در سفرهای مختلف توانستند اسلام را منتشر کنند. فضای مجازی نیز فرصت طلایی برای توسعه میدان‌های تبلیغی است.

تأثیر کمی فضای مجازی نسبت به حضوری
اسعد عنوان کرد: از نظر کمی تأثیر فضای مجازی نسبت به حضوری بیشتر است. فضای مجازی به شما اجازه می‌دهد به تعداد وسیعی از مخاطبان برسید.
وی با اشاره به نوع تبلیغ در فضای مجازی گفت: می‌توانید در زمینه تبلیغ خانوادگی در ایام ماه رمضان برنامه‌ریزی کنید. لایو فضای مجازی از جمله ابزارها است که بر اساس آن هر فرد می‌تواند استفاده کند و تبلیغ زیبا و جذابی ایجاد کند.
این مبلغ بین الملل یادآور شد: دنیا به سمتی حرکت می‌کند که زیبایی و جذابیت اصل است و مردم دنبال زیبایی هستند و فضای مجازی اجازه می‌دهد دستاوردهای معمولی به زیبا تبدیل شود.
وی به دیگر ظرفیت‌های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: فضای مجازی فرصت طلایی برای مشهور کردن قرآن و اهل بیت(ع) است و قدرت انتشار در مکانی وسیع را به مخاطب می‌دهد در حالی که نوع ارتباط با مخاطبان در این فضا تغییر کرده است.
اسعد خاطرنشان کرد: در فضای مجازی امکان ارتباط مستقیم با مخاطب وجود دارد و مخاطب کامنت می‌گذارد و سؤال می‌کند و فضای وسیعی شده که ارتباط مستقیم با مخاطبان فضای زیبایی است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی به عنوان ابزار دینی، مقدس است، گفت: فضای مجازی منبر مقدس است زیرا ابزاری برای رساندن رسالت الله است تا کلام خدا به مخاطب برسد بنابراین انسان باید بفهمد که زمان امروز یکی از منبرهای مقدس همین است.
این مبلغ بین الملل خاطرنشان کرد: فضای مجازی ظرفیتی است که می‌توانیم به وسیله آن در زمین دشمن باشیم و اسلام را تقویت کنیم. این فضا به ویزا و پاسپورت نیاز ندارد.
وی با بیان اینکه اکنون فضای مجازی تهدیدی برای دشمن شده است، گفت: روحانی شیعه در قلب زمین کفر تبلیغ می‌کند. امروز آثار در فضای مجازی ماندگار است و نسل‌های بعد نیز می‌توانند استفاده کنند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha