سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ کارگاه آموزشی آشنایی با بورسیه مطالعاتی و پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه کارگاه آموزشی آشنایی با بورسیه مطالعاتی و پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان و با ارائه نماینده بنیاد فردریش فون هومبولت آلمان، دکتر سعید بلالایی؛ عضو هیأت علمی و مدیر گروه شیمی دارویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و به همت گروه همکاری‌های علمی و بین المللی با هدف معرفی فرصت های پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان و ایجاد زمینه بهره برداری اعضای متقاضی از این فرصت ها در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست ابتدا نماینده بنیاد هومبولت آلمان به معرفی این نهاد و تاریخچه آن و همچنین تشریح حوزه فعالیت های این بنیاد پرداخت. دکتر بلالایی در این زمینه اظهار داشت: تأسیس بنیاد هومبولت در سال ۱۹۵۳ میلادی و به نام الکساندر فون هومبولت، دانشمند و انسان‌شناس آلمانی بوده است. شعار اصلی این موسسه نیز  حمایت از پژوهشگران و محققان مستعد است، نه حمایت از پروژه‌ها و طرح های تحقیقاتی و سازمان ها و مجامع علمی پژوهشی و آموزشی؛ به عبارتی دیگر این بنیاد با اشخاص حقیقی در ارتباط است و نه نهادها و موسسات و شخصیت های حقوقی.

وی افزود: بنیاد هومبولت سالانه ۶۰۰ بورس تحقیقاتی به پژوهشگران سراسر جهان اعطا می‌کند و علاوه بر آن سالانه ۱۰۰ فرصت مطالعاتی نیز به دانشجویان دکترا اعطا می نماید. هدف اصلی این بنیاد ایجاد شبکه‌ای فعال و پویا از پژوهشگران در سراسر جهان است و تاکنون ۲۸ هزار بورس تحقیقاتی به پژوهشگران اعطا کرده که در میان آنان ۵۱ برنده جایزه نوبل قرار دارند. بنیاد هومبولت توجه ویژه‌ای نیز به زنان پژوهشگر دارد و بدون توجه به سن، موقعیت جغرافیایی و شغلی از طرح‌های پژوهشی آنها حمایت می‌کند  و معمولا سهمی برابر برای زنان و مردان در اعطای این بورسیه در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، بنیاد توجه ویژه‌ای به کشورهای در حال توسعه به جز سهمیه مربوط به هند و چین دارد و امتیاز و سهمیه بیشتری را برای ‌پژوهشگران کشورهای در حال توسعه در نظر می گیرد.

بلالایی تأکید کرد: یکی از بورس‌های اعطایی بنیاد «بورس پژوهشی پسا دکتری» است که به فارغ التحصیلان دکترایی که حداکثر چهارسال از  زمان اخذ مدرک آنان گذشته باشد، اعطا می‌شود. همچنین بورس پژوهشی پسادکتری به دانشیاران و پژوهشگران با تجربه کشورهای درحال توسعه اعطا می‌شود. طول مدت استفاده از این بورس دو سال است. بورس پسا دکترای بنیاد هومبولت معتبرترین بورس این موسسه است و کسانی که یک بار موفق به دریافت این بورس شوند، مادام العمر امکان استفاده و مشارکت در پروژه های هومبولت را خواهند داشت. غیر از این بورس، جایزه ای هم برای محققان و پژوهشگران در نظر گرفته شده است. این جایزه به مبلغ ۵۵ هزار یورو است که ۲۰ هزار یورو آن صرف تهیه تجهیزات و منابع می شود. همچنین از منطقه خاورمیانه تا به حال ۷۵۴ نفر این بورس را دریافت کرده‌اند که تعداد ۱۶۰ نفر از آنها ایرانی بوده‌اند. از این تعداد بورسیه شدگان ایرانی، ۱۷ نفر در حوزه علوم انسانی فعالیت داشته اند.

 دکتر بلالایی در توضیح فعالیت های بنیاد هومبولت تصریح کرد: مراکز هومبولت در شهر توبینگن در حوزه های علوم انسانی و اسلامی گزینه های مطلوبی برای اعضای پژوهشگاه محسوب می‌شوند. دانشگاه آزاد برلین نیز دارای رشته های ایرانشناسی و اسلام شناسی است و همچنین دانشگاه هایدربرگ هم در حوزه های علوم انسانی و اسلامی جزء دانشگاه های فعال به شمار می آید.

 نماینده بنیاد فردریش فون هومبولت آلمان افزود: مطابق روش معمول دریافت این بورس، فرد متقاضی استاد یا پژوهشگر مورد نظر را در آلمان پیدا می کند و پس از برقراری ارتباط، یک طرح تحقیقاتی مشترک تدوین می شود. فرم های مربوط پس از تکمیل برای داوری علمی، در یک فرآیند ۳ الی ۴ ماهه برای کمیته انتخاب نیز ارسال می شود. فرد متقاضی در صورت تمایل می تواند دوره آموزش زبان آلمانی ۲ تا ۴ ماهه را در موسسه گوته آلمان به صورت رایگان طی کند.

در پایان، دکتر بلالایی تأکید نمود که هدف از این اقدام بنیاد هومبولت ایجاد شبکه ای سراسری و بین المللی از پژوهشگران مستعد و صاحبان ایده های جدید برای توسعه مرزهای دانش در رشته های مختلف است و در این بین سهم علوم انسانی هر چند نسبت به برخی دیگر از شاخه های علمی کمتر بوده اما امید می رود با تحرک بیشتر اساتید علوم انسانی شاهد افزایش اعطای بورس به اساتید و پژوهشگران این حوزه باشیم.

پس از جلسه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری پژوهشگاه به صورت اختصاصی موضوعات و مسائل خود را با مدرس کارگاه در میان گذاشته و راهنمایی های لازم را دریافت نمودند.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha