جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین زمانی

حوزه/مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: هدف منشور اخلاقی و اسلامی انتخابات الگو شدن انتخابات ایران در جهان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم، نظامی که در ۴ دهه اخیر یکی از کشورهایی بوده است که بیشترین انتخابات و همچنین بیشترین مشارکت را در منطقه و حتی جهان داشته است.

در این میان رعایت موازین و اخلاق انتخاباتی موضوعی است که همواره از سوی مراجع قانونی و بزرگان تأکید شده است اما هر بار شاهد برخی بداخلاقی‌ها در ایام انتخابات هستیم.

از همین رو دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه، منشوری را به نام منشور اخلاقی و اسلامی انتخابات تهیه‌ کرده تا به‌عنوان یک سند و الگو در زمان انتخابات از سوی نامزدها و جریان‌های سیاسی به کار گرفته شود.

دانلود منشور اخلاقی و اسلامی انتخابات

فیلم| منشور انتخاباتی حوزه منتشر شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه در گفتگوی تفضیلی با خبرنگار  خبرگزاری حوزه، بر اهمیت انتخاب اصلح و شرایط نامزدها و همچنین منشور اشاره‌کرده است که در ادامه می‌آید.

در طول تاریخ کمتر پیش افتاد که یک دین آسمانی حاکم شود

در گام نحست باید تحلیلی از نظام حاکمیت داشته باشیم در طول تاریخ بشریت، دو نوع حکومت بیشترین آرزوی ملل جهان بوده است.

نوع اول حاکمیت دینی و الهی بوده است ، همه متدینان به هر دینی که خود ایمان داشتند به دنبال برقرار کردن حاکمیت مطلقه دین خودشان بودند، اما در طول تاریخ کمتر پیش افتاد که یک دین آسمانی حاکم شود.

در تاریخ امت اسلامی نیز شاهد مدعیان حاکمیت دین بودیم که به نام دین بود، اما دین حاکمیت نداشت.

نوع دوم حکومت، حکومت مردم بر مردم است که گاه به نام دموکراسی نامیده می‌شود و گاهی هم از آن بانام مردم سالاری یاد می‌شود به این معنی که آنچه مردم می‌خواهند تبدیل به قانون می‌شود این خواسته هم محقق نشد.

دولت‌ها و حاکمان غرب است که به نام دموکراسی حکومت می‌کنند، در آن کشورها نیز دموکراسی تنها نامی از خود به‌جای گذاشته است.

امام خمینی (ره) حاکمیت دینی و مردم‌سالاری را محقق کرد

در بین این حکومت‌ها، ۴۱ سال پیش امام خمینی (ره) قد علم کردند و پرچم‌داری نظام را در دست گرفتند، اولاً اعلام کرد هم حاکمیت دینی و هم حاکمیت مردم‌سالاری ممکن است علیرغم این‌که دو نوع نظام در تضاد هستند و باهم سازگاری ندارند .

سخن دوم امام(ره) این بود که امکان جمع این دو وجود دارد که حاکمیت مردم و دین تحقق پیدا کند و نام آن را جمهوری اسلامی نامید.

 جمهوری اسلامی هدیه‌ای به امت‌های مختلف بود

این ابتکار امام خمینی(ره)  درواقع هدیه‌ای به امت‌های مختلف بود، در کنار این موضوع امام سازوکاری را در نظر گرفت که این دو قابل‌جمع باشد.البته ایشان قلمرو هرکدام را از دیگری متمایز کرد و حاکمیت ۱۰۰ درصد دین اعلام شد و چهل سال است که این حاکمیت اجرایی شده است.

در این جهت موفقیت داشته‌ایم قلمرو حاکمیت مردم را نیز در ۲ عرصه تعیین کردند، تطبیق احکام کلی اسلام بر مصادیق عینی جامعه که مسئولیت این کار را به عهده‌ای نمایندگان ملت در مجلس گذاشتند و رسماً اعلام کردند که مجلس در رأس امور است و این قانون‌گرایی در کشور تاکنون اجراشده است.

قلمرو دوم عرصه تعیین کلیه مدیران ارشد جمهوری اسلامی ایران است که باید با انتخاب مردم محقق شود، انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و گاهی به‌واسطه نمایندگان مردم مسئولان انتخاب می‌شوند که می‌توان به انتخاب ولی‌فقیه و وزرا اشاره کرد.

مردم ایران بیشترین حضور را در انتخابات داشته‌اند

با این روند به جرأت می‌توان گفت ایران، دموکراسی واقعی را در جهان دارد چراکه بیشترین انتخابات در دنیا داشته‌اند. علاوه بر این مردم ایران بیشترین حضور را در انتخابات داشته‌اند بر اساس این تحلیل هم در بخش حاکمیت دین و مردم‌سالاری بالاترین رتبه را دارد.

دو ضامن اجرایی دین در کشور وجود دارد

در این میان دو ضامن اجرایی دین را در کشور وجود دارد که درواقع یادگار بنیان‌گذار نظام است، اولی ولی‌فقیه است که در رأس حکومت دارد و بر روی مسائل مختلف نظارت دارد تا مسئولان از مسیر اسلام خارج نشود. ولی‌فقیه می‌تواند به‌راحتی در صورت عدم رعایت کردن قانون و وظایف، رئیس اجرایی کشور که در واقع رئیس‌جمهور است را برکنار کند.

ضامن دوم اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تعیین فقهای ۶ گانه شورای نگهبان است که بر قوانین مجلس نظارت داشته باشند تا قوانین با شرع اسلام مغایرت نداشته باشد.

در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند مصر و عربستان دین محکوم سیاست است به‌طوری‌که مفتی‌های آن‌ها را حاکمان به‌راحتی عزل می‌کنند.

انتخابات پرشور موجب استحکام و ثبات جمهوری اسلامی ایران می‌شود

در محور بعدی باید به اهمیت حضور مردم در انتخابات اشاره‌کنم، اگرچه تاکنون ملت ایران بیشترین حضور را در همه انتخابات داشته‌اند و برگ زرینی را در مردم‌سالاری دینی را ثبت کرده‌اند، اما لازم است به این نکته هم توجه شود که نه‌تنها یک افتخار است، بلکه شرکت گسترده موجب استحکام و ثبات جمهوری اسلامی ایران در برابر رقبا شده است.

دولت‌های استعمارگر دنیا مانند آمریکا انگلستان و .. گرگ‌های غارتگری هستند که به دنبال شکار کشورهایی هستند که مردم آن‌ها با حاکمان خود زاویه‌دارند تا آن‌ها را غارت کنند. در دوران پهلوی نیز شاهد بودیم که مردم با حاکمان وقت میانه‌ای چندانی نداشتند و کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان منابع ملی و طبیعی کشور را غارت می‌کردند.

جمهوری اسلامی ایران پایگاه مردمی قوی دارد

جمهوری اسلامی ایران پایگاه مردمی قوی دارد و همین قدرت باعث شده است که دشمنان نظام فکر جنگ را از ذهن خود بیرون کنند.

در حالی آمریکا با کشورهایی مانند افغانستان و عراق وارد جنگ شد که بیشترین باج را از این کشورها می‌گرفت و علاوه بر این هیچ سیلی به آمریکا نزده بودند، اما در مقابل درحالی‌که جمهوری اسلامی بارها اقتدار و قدرت آمریکا را به چالش کشیده است بار اول در مهندسی و به تله انداختن پهپاد گلوبال بود که ضربه‌ای دردناک به این کشور زد. بار دوم نیز اخیراً بود که در حمله‌ای قاطع و دندان‌شکن پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را با خاک یکسان کرد.

درواقع جمهوری اسلامی ایران عناصر توانمندی دارد که یکی از این عناصر داشتن پایگاه مردمی نظام است، اگر ملت ایران پشت نظام نباشد قطعاً دشمنان نظام حمله‌های متعددی را علیه کشور به راه خواهند انداخت.

انتخابات دوم اسفند عرصه‌ای دیگری برای تجلی پایگاه مردمی نظام است

انتخابات دوم اسفند عرصه‌ای دیگری برای حضور مردم و تجلی پایگاه مردمی نظام است و صرف‌نظر این‌که چه افرادی انتخاب شود خود اصل حضور  مشت محکمی بر دهان استکباران جهان است و برای مأیوس کردن دشمنان نظام نیازمند حضور دشمن‌شکن هستیم.

در حال حاضر شاهد هستیم که دشمنان نظام از طریق فضای مجازی به دنبال توطئه افکنی و عدم حضور مردم در انتخابات هستند که قطعاً در عمل با شکست مواجه خواهد شد.

شاخص‌های انتخاب اصلح 

محور بعدی در شاخص‌های انتخاب اصلح است که باید موردتوجه قرار گیرد ملت ایران بحمدالله به میزانی رشد دینی و فکری کرده‌اند که با انتخاب کاندیداهای اصلح آشنا هستند.

شاخصه‌های انتخاب اصلح را امام (ره)و رهبری بارها بیان کرده‌اند که می‌تواند معیاری گران‌سنگ برای انتخاب باشد، با این‌وجود در ادامه به برخی از این شاخص‌ها اشاره خواهم کرد.

یکی از این شاخصه‌ها داشتن ایمان قوی نامزدهای انتخاباتی به اسلام و قیامت است و التزام عملی به اسلام  داشتن است، کسانی که درگذشته خود آلودگی اقتصادی داشته‌اند لیاقت نمایندگی را ندارند.

دومین شاخصه داشتن تخصص و توانمندی برای قانون‌گذاری است، به‌طوری‌که فرد باید قدرت قانون‌گذاری را داشته باشد و حوادث و اتفاقاتی را که در کشور رخ می‌دهد، مدیریت کنند.

فقهای متخصص کمتری وارد مجلس شده‌اند

در همه طیف‌ها از  پزشکان ، سیاستمدار ، فقه  و ......... نیاز به متخصص داریم که وارد مجلس شوند و من احساس می‌کنم فقهای متخصص کمتری وارد مجلس شده‌اند که باید مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.

گلایه من به دو مخاطب است اول فقیهان هستند که چرا وارد نشده‌اند و دوم به مردم است که چرا از فقها برای حضور دعوت نکرده‌اند.

شاخصه‌ای سوم پاکی و تقوا است که هم یک نماینده باید خودش و خانواده‌اش پاک باشد.

شرط بعدی انقلابی بودن است که باید تحول‌خواه باشد و برای پیشرفت تلاش کند و خود را فدای جامعه کند.

در طی  ۱۰ دوره مجلس شاهد دو طیف نماینده در کشور بودیم طیف اول فقط در مسیر نظام و ارزش‌های آن گام برداشتند و در تاریخ انقلاب ماندگار شدند.

طیف دوم نمایندگانی را شامل می‌شود که از حضور در مجلس مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی را یاد گرفتند که اصل امانت‌داری از قدرت نمایندگی را رعایت نکردند.

صرف قبول ولی‌فقیه ملاک نیست

اعتقاد و التزام عملی به ولی‌فقیه شاخصه‌ای مهم دیگری است که باید کاندیدها داشته باشند شاید در بین چند هزار نامزدی که در عرصه انتخابات وارد شدند همه این موارد را بیان کرده‌اند، اما

صرف قبول ولی‌فقیه ملاک نیست، بلکه یک نماینده زمانی که در موضوعی ولی‌فقیه نظری را برگزیده و فرمانی را صادر کرده است حتی اگر برخلاف نظرش باشد باید از ولی‌فقیه اطاعت کند و علیرغم نظر خودش از ولی‌فقیه تبعیت کند.

در بین مدعیان تبعیت از ولی‌فقیه درگذشته و حال هستند افرادی که برخلاف نظر وی سخن گفته و عمل می‌کنند هرچند که قبلاً داعیه ولایت مداری داشتند.زهد و دوری گزیدن از دنیا شاخصه‌ای بعدی است و نامزدهایی که در طول زندگی به مال‌اندوزی فکر کرده‌اند قطعاً در زمان نمایندگی نیز این موارد را ادامه خواهند داد.

افرادی که در قشر مرفه جامعه رشد کرده‌اند نمی‌توانند محرومیت محرومان را بفهمند و قطعاً ورود آن به مجلس منفعتی برای کوخ‌نشینان نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران باید الگویی برای همه ملل جهان باشد

محور بعدی برگزاری انتخاباتی ماندگار در نظام است، چراکه جمهوری اسلامی ایران باید الگویی برای همه ملل جهان باشد و در این میان  انتخابات ایران باید الگو شود که این  الگو بودن انتخابات یک اصولی دارد.

دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور منشوری را به نام منشور اخلاقی و اسلامی انتخابات تهیه کرد و ۱۴ اصل را بر گفته که از آیات قرآن کریم برگرفته‌شده است در آن قرارداد.

این منشور برای همه مردم به‌خصوص حوزویان ، نامزدها و مسئولان و نهادهای مختلف تهیه‌شده  و در سایت حوزه نیوز بارگذاری شده است و در ادامه نیز به برخی از این اصول اشاره می‌کنم،

اصل اول این منشور اصل گزینش افراد صالح‌تر و مقدم داشتن آن‌ها بر فامیل و جریان خودش است.

اگر نامزدی دید که فردی قوی‌تر از او وجود دارد باید به نفع او کنار برود، در این مورد احادیث زیادی داریم که بر روی مدیران کارآمد تأکید دارد.

شایسته‌سالاری درواقع اصل است

درواقع در انتخابات اصل بر انتخاب افراد شایسته و واجد شرایط است به این معنا که شایسته‌سالاری یک اصل است.

اصل بعدی تبلیغ ایجابی به‌جای تبلیغ سلبی است، اخلاق انتخاباتی می‌گوید که افراد به توانمندی‌های خودشان اشاره کنند و به‌هیچ‌وجه به نفی و تخریب رقبا نپردازند و از برنامه‌ها و طرح‌های خودشان سخن بگویند.

تعدادی از نامزدها مهم‌ترین کارشان تخریب دیگران است

تعدادی از نامزدها مهم‌ترین کارشان تخریب دیگران است ما دو انتظار داریم که به‌هیچ‌وجه به تخریب رقبا نپردازند و قوانینی را وضع کنند که به نفع مردم باشد.

احترام به شخصیت نامزدها اصل دیگری است که در این منشور آمده است نباید در زمان انتخابات شخصیت دیگران را لکه‌دار کرد.

 تهمت، دروغ گفتن، تجسس و برچسب‌های فراوانی که کاندیداها در زمان انتخابات به یکدیگر می‌زنند، ضد اخلاقی و اسلامی است.

این‌گونه تخریب‌ها ضد اخلاق اسلامی است و نباید به یک‌رویه تبدیل شود ، علاوه بر این تجسس در زندگی شخصی افراد خلاف آموزه‌های دینی و اسلام است، نباید در جامعه‌ای اسلامی شاهد این‌گونه اتفاقات باشیم.

نکته بعدی در مناظرات است که در انتخابات سال ۹۶ ریاست جمهوری  به‌شدت شاهد رفتارهای غیراخلاقی و غیرشرعی بودیم.

میزان این رفتارها به حدی بود که آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور نامه‌ای محرمانه را بعد از  اولین جلسه برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری به رئیس سازمان صداوسیما نوشت و خواست که این روند رفتارهای غیراخلاقی و عدم احترام نامزدها به یکدیگر متوقف شود.

درواقع باید گفت مدیرانی برای مناظرات انتخاب شوند که قدرت کافی داشته باشند و نامزدها هم از ادبیات محترمانه استفاده کنند.

اصل دیگری که در منشور آمده است این است که اگر جمعیت یا گروهی از مردم‌دوست دارند انتخابات آگاهانه انجام بدهند نامزدهای موردنظر را دعوت کنند و از مجموعه سخنان افراد به آن‌ها رأی بدهند و چشم‌بسته رأی ندهند.

البته در سال‌های اخیر شاهد ارائه فهرست‌های انتخاباتی زیادی هستیم که خوب نیست، در زمان‌هایی که فرد قدرت تشخیص افراد را ندارد باید  از خبرگان و افراد مورد اعتماد و آگاه سؤال کرده و به لیست انقلابی و متعهد به‌نظام و رهبری رأی بدهد.

قانون‌گرایی و قانون محوری دو اصل است

قانون‌گرایی و قانون محوری دو اصل دیگر است که نمایندگان باید در زمان تبلیغات انتخاباتی به آن‌ها عمل کنند و در منشور نیز به آن اشاره‌شده است.

افرادی که تائید صلاحیت نشده‌اند برای امنیت و وحدت جامعه لازم است که قانون را بپذیرند.

در پایان انتخابات نیز پیشنهادی برای ستادهای انتخاباتی کشور داریم که اگر عملی شود ایران در برگزاری انتخابات به الگو تبدیل می‌شود.

در این پیشنهاد آمده که  بعد از اعلام آرا ستاد بازنده به ستادهای برنده تبریک رسمی بگوید و بعدازآن نیز صادقانه تلاش کنند که رقبای آن‌ها موفقیت لازم را در خدمت به مردم به دست بیاورند.

در مقابل نیز نمایندگانی که رأی آورده‌اند از ظرفیت رقبای توانمند و صالح نیز بهره ببرند با انجام این کار وحدت عملی در جامعه شکل می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    این منشور کجاست؟؟؟؟!