چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مددکاری

حوزه/ در ادامه سلسله نشست های علمی، نشست علمی «هنجارشناسی اخلاقی کرامت در مددکاری اجتماعی» با ارائه حجت الاسلام محمدتقی اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه با همکاری  مرکز مطالعات  اجتماعی و تمدنی، معاونت  فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر و مرکز همکاری های علمی و بین الملل، نشست علمی «هنجارشناسی اخلاقی کرامت در مددکاری  اجتماعی» با ارائه حجت الاسلام محمدتقی اسلامی و با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدتقی اسلامی، مدیر گروه اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، ضمن بیان معنا و تعریف واژه های مددکاری اجتماعی، کرامت انسانی و این که آیا کرامت ذاتی انسان است یا موجودات غیر انسانی را نیز شامل می شود، به ارزیابی کرامت از نظر اخلاقی پرداخت.

وی افزود: ما از کرامتی که از قبیل فضیلت اخلاقی است، سخن نمی‌گوییم. کرامتی که از آن سخن می‌گوییم، از نظر اخلاقی خنثی است، از نظر هستی ‌شناسانه دارای ارزش مثبت است؛ ولی از نظر اخلاقی هیچ گونه ارزشی ندارد. وقتی می‌گوییم در مددرسانی، کرامت مددجو و مددکار باید رعایت شود، مثل این است که گفته باشیم شخصیت و احترام این دو باید رعایت شود.

حجت الاسلام  اسلامی با استناد به نظریه کانت به عنوان نخستین فیلسوف اخلاقی، بحث احترام اصیل را مطرح کرد و گفت: از نظر کانت، هر انسانی هدف است؛ هدفی ویژه هم هست و استفاده ابزاری از هر انسانی ممنوع است؛ از این رو نمی‌توان برای نجات جان بی‌ شماری از انسان‌ ها، حتی جان یک انسان را به خطر انداخت.

مدیر گروه اخلاق، مصادیق عدم مراعات حق کرامت در مددکاری اجتماعی را شامل: عدم توجه به رضایت آگاهانه مددجو، نگاه ترحم ‌آمیز به مددجو، مددرسانی همراه با ذلیل و خوارنمودن مددجو، منت گذاشتن بر مددجو، اذیت و آزار مددجو و... دانست و به دو نگاه که در این رابطه وجود دارند (نظریه ‌های وظیفه‌ گرایانه و نظریه‌ های سودگرایانه) اشاره کرده، مزایا و معایب این دو نگاه را برشمرد و در پایان جلسه به پرسش های حاضران پاسخ داد.

دبیر علمی این نشست، دکتر مهدی مولایی آرانی بود و نشست یادشده، از ساعت ۱۰ در تالار امام مهدی (عج)، واقع در خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد و ساعت ۱۲ به کار خود پایان داد. 

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha