پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لا اکراه فی الدین

حوزه/ اگر کسی وارد گلخانه یا وارد مغازه گل فروشی شد و از بعضی از گل‏ها خوشش نیامد، آیا حق دارد گلهایی را که دوست ندارد بشکند و دور بریزد؟ اگر کسی وارد مغازه لباس فروش شد و بعضی از لباس‏ها را دوست نداشت آیا می‏تواند آنها را آتش بزند؟ ...

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «سر سفره خدا» با موضوع آشنائی با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ به قلم محمد علی محمدی به رشته تحریر درآمده است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

۱. این که می‏ گویند: در دین اجباری نیست یعنی چه؟

اگر کسی نقاشی کشیده باشد و به نظر شما نقاشی او زیبا نباشد آیا می تواند شما را مجبور کند که نقاشی او را زیبا ببینید؟ ممکن است او شما را مجبور کند، تا بگویید آن اثر زیباست، ولی نظر قلبی و واقعی شما با زور و اجبار عوض نمی‏شود.

چنانچه که اگرکسی را دوست نداشته باشید آیا می‏تواند شما را آنقدر بزند تا او را واقعا دوست داشته باشید؟ جواب روشن است.

چیزهایی که به نظر و عقیده افراد بستگی دارد مانند زیبایی، زشتی، دوستی، دشمنی و... از چیزهایی است که با زور نمی‏توان آن را به کسی تحمیل کرد.

دین و خداشناسی نیز همین طور است. اگر کسی وجود داشتن خداوند برایش ثابت نشده نمی‏توان به او آنقدر کتک زد، تا برایش ثابت شود و یقین کند که خداوند وجود دارد. چنانچه اگر کسی فکر کند در روی زمین سه خدا وجود دارد نمی‏توان با زور به او ثابت کرد که خدا یگانه است، بلکه باید به دلیل‏های عقلی، نظر او را اصلاح کرد.

این که می‏ گویند در دین اجباری نیست، ترجمه آیه: لا اکراه فی الدین ... است و معنای آن این است که دین از امور اعتقادی بوده و باید با دلیل و عقل ثابت شود. برای آگاهی بیشتر، مطالعه کتاب آزادی از دیدگاه علامه طباطبایی، نوشته علیرضا خراباتی منش، مناسب است.

۲. اگر در دین اجباری نیست آیا هر کس می‏تواند بگوید پس من کافر شده‏ام و قانون‏های اسلامی را زیر پا بگذارد؟

اگر کسی وارد گلخانه یا وارد مغازه گل فروشی شد و از بعضی از گل‏ها خوشش نیامد، آیا حق دارد گلهایی را که دوست ندارد بشکند و دور بریزد؟ اگر کسی وارد مغازه لباس فروش شد و بعضی از لباس‏ها را دوست نداشت آیا می‏ تواند آنها را آتش بزند؟

دین نیز همین طور است، در جامعه اسلامی کسی حق ندارد به بهانه آزادی، قانون‏های اسلامی را زیر پا بگذارد و جامعه اسلامی را به تباهی بکشاند. پس هیچ مسلمانی حق ندارد کافر شود و به قانون و شریعت اسلامی پشت پا بزند؛ چنانچه خدا می‏فرماید: و هر کس که به غیر از اسلام دینی بر گزیند، از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیان کاران خواهد بود.

برای کسب آگاهی بیشتر علاوه بر کتاب آزادی از دیدگاه علامه طباطبایی، می‏توانید کتاب قرآن و دستورات اجتماعی، نوشته سید علی کمالی دزفولی را بخوانید.

۳. چرا ما باید خدا بشناسیم و دین داشته باشیم؟

دلیل‏ های زیادی وجود دارد که نشان می‏دهد ما وظیفه داریم خدا را بشناسیم و دین دار باشیم، که فقط دو دلیل آن را برایتان می ‏نویسیم:

دلیل اول: برای آنکه ضرر را از خودمان دور کنیم؛   اگر روزی بخواهید به همراه پدر و مادر یا دوستانتان به اردوی شمال بروید و قبل از حرکت، رادیو اعلام کند هوا در مناطق شمالی کشور سرد و برفی خواهد بود، وقتی این خبر را شنیدید چه می‏کنید؟ آیا لباس گرم همراه خود بر نمی‏دارید؟ اگر وقت حرکت صدها نفر دیگر آمدند و گفتند هوای شمال سرد و برف و باران بود، مطمئن نمی‏شوید که این افراد راست می‏گویند؟ پس باید خودت را مجهز کنید.

با شنیدن این خبرها هیچ عاقلی تردید نمی‏کند که باید خودش را برای سفر آماده کند و پوشاک گرم بردارد. خداشناسی و دین‏داری نیز همین طور است، زیرا ۱۲۴۰۰۰ نفر از بهترین و راست‏گوترین افراد روی زمین یعنی پیامبران یکی پس از دیگری آمده‏اند و گفته‏اند: ای مردم خدا را بشناسید و خودتان را برای سفر آخرت آماده کنید.

اگر برای سفر آخرت، توشه و وسایل کافی بردارید، شما به سلامت به مقصد می‏رسید و وارد بهشت می‏شوید؛ ولی اگر خدا را نشناسید و خودتان را برای این مسافرت آماده نکنید به قعر پرتگاه جهنم سقوط می‏کنید.

حالا با شنیدن حرف این همه پیامبر راستگو، نباید خدا و صفت‏های خدا را بشناسیم و خودمان را برای مسافرت آخرت آماده کنیم؟ هیچ عاقلی شک ندارد که با دیدن این همه آثار خداوند در روی زمین و با سخنان پیامبران راستگو همه ما وظیفه، خدا پیامبر، معاد و... را بشناسیم.

دلیل دوم: آیا تا به حال فکر کرده‏اید که چه قدر نعمت در اختیار ماست؟ اگر هوا و اکسیژن برای تنفس ما نبود چه می‏کردیم؟ اگر نمی‏توانستیم ببینیم، بشنویم، حرف بزنیم، فکر بکنیم، راه برویم و... چه زندگی دردآوری داشتیم؟

آیا ما نباید کسی که این همه نعمت را به ما داده بشناسیم و از او تشکر نکنیم؟ اگر کسی را که این همه نعمت به ما داده نشناسیم و از او تشکر نکنیم، انسان ناسپاس و بدی نیستیم؟ پس به خاطر این همه نعمتی که به ما داده شده ما باید خدا را بشناسیم و از او تشکر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    8 8
    علماء گفته اند یک احتمال در آیه نفی اکراه این است که در دین اسلام ما دستور و قانونی که باعث تنفر و اکراه انسان شود نداریم وهمه قوانین اسلام مطابق با فطرت انسان بوده ودر نتیجه خوشایند انسان میباشد.
  • ماه IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    14 4
    همه قسمتها به کنار..این جا که منت سر ادم میگذارند ..که باید شکر خدا کنیم زیرا اکسیژن داده که ما نفس بکشیم ..زیرا خورشید داده که ما گرم شویم ... خوب بنده خدا اینها جزو ملزومات وجود ادم بر روی کره زمین هست...میتونست ادمی خلق کنه که به اکسیژن نیاز نداشته باشه
  • گالوا IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    5 0
    بسیار عالی بود؛ ممنونم، اما کاش بعضی مقالات از جمله این، قابلت دانلود به صورت پی دی اف داشت.
  • نابود گر پرچم US ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 10
    من میگم دین برای هیچکس اجباری نیست اگر در دنیا دینی نداری ازاد باش ولی خدا رو قبول داشته باش از چیز های حرام استفاده نکن خیانت نکن دروغ نگو غیبت نکن توهین نکن زنا انجام نده فیلم های مستهجن نبین انسان بیگناه رو نکش از هیچ چیز نترس ولی حتی مسلمون ها ایت هارو رعایت نمیکنن ولی حیوون ها بیشتر از مسلمون ها رعایت میکنن مسیحی ها و یهودی ها و مخصوصا زرتشتی ها از مسلمون ها درک و فهمشون بیشتره چون 90 درصد مسلمون هارو سنی ها تشکیل میدن و سنی ها هیچکدوم ادم خوبی نیستن و باید همه ی سنی هارو کشت
    • سید IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 0
      بزرگوار از باب امر به معرف و نهی از منکر میگم تفرقه بین مسلمانان ننداز
  • فاطمه IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    همین...اینو منم تو کتاب دینی رهنماییم خوندم...کاش توی این مبحث به این مهمی یا مقاله و سایتی نمیزدین یا درستو حسابی این مطلبو شرح میدادین
  • ی بنده خدایی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    من متوجه نشدم مگه دین اختیاری نیست پس چرا  هر کس که به غیر از اسلام دینی بر گزیند، از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیان کاران خواهد بود یکی اینو توضیح بده یعنی مسیحی ها کافرن ؟؟؟؟؟ قصد توهین ندارم فقط برام سواله
    • مهدی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 4
      سلام دوست عزیز. یه مثال بزنم: شما یک دانش آموز رو در نظر بگیرین. بهش میگن آقا اگر میخوای به رستگاری یا هدفت (که همون قبول شدن در رشته های تاپ دانشگاه باشه) برسی، باید از این راه بری. یعنی درس بخونی و تلاش کنی. پس راهت مشخصه. ولی اون دانش آموز میتونه به اختیار خودش این راه رو انتخاب نکنه. درسته به اختیار خودش این راه رو نرفته، ولی بعد که نتایج کنکورش اومد می فهمه ای بابا چه کلاهی سرش رفته!!! قضیه دین هم همینطوره. راه رستگاری انسان ها مشخصه، شما با اختیار میتونی بری تو این راه یا نری. بری رستگار میشی ، نری هم درسته با اختیار خودت نرفتی، اما زیانش رو اون دنیا خواهی دید.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    2 1
    بالاخره متوجه نشدم اگر شخص هیچگاه مسلمان نبوده و اجدادش به اجبار ظاهرا مسلمان شدند حالا هم مجبور است تقیه را ادامه دهد بخاطر ترس از ترور شدن در کشور خودش
  • رضا پاسبان IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 1
    سلام خسته نباشید. ببخشید اگه تونستید به این سوال جواب بدید من دیگه حرفی ندارم و دین اسلام رو قبول میکنم. و اما سوال :1443 سال پیش اسلام به وجود آمد درست اما چجوری میشه که تو این 1443 سال 124000 هزار پیامبر بیان 🤔 شما فقط همینو جواب بده یالا😐
    • پیمان IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      1 0
      سلام 124 هزار پیامبر برای اسلام نیستند (از وقتی انسان روی زمین آمد تا زمان حضرت محمد 124 هزار پیامبر اومدن)
    • اسماعیل IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      1 0
      درسته که دین اسلام ۱۴۰۰ و خورده ای سال پیش به مردم معرفی شد ولی توسط حضرت محمد (ص) معرفی شد که آخرین پیامبر الهی بوده درواقع پیامبرای دیگه مردم رو به شناخت خداوند هدایت کردن و ادیان ابراهیمی هم قوانین رسیدن به رستگاری رو به ما نشون دادن و آخرین دین ابراهیمی که سومیش بود کامل ترین اونها بود و همه پیامبران می‌گفتن که آخرین پیامبر ما محمد(ص) یا احمد (ص) کامل ترین دین الهی رو داره و در تقریبا ۱۴۴۳ سال پیش این پیامبر به وظیفه ای که خداوند بهشون داده عمل کرد و خب دست خود انسانه چه اعتقادی داشته باشه ولی حداقل به دیگران توهین نکنه یه روز همه چیز و همه کس مشخص میشه که چه کسی حق رو به همراه داشت و چه کسی بخاطر منافع خودش حق رو زیر پا گذاشت...
    • یگانه IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      سلام .بزرگوار ۱۲۴هزار پیامبر طی سالهای قبل از حضرت محمد (ص)اومدند و اسلام هزار و چهارصد و خرده ای ساله اومد .وایشون آخرین پیامبر بودند بعد ازایشون هم که اهل بیتشون اومدند و مقام امامت و آوردند وان شالله آخرین امام ما هم به امر خدا هر چه زودتر ظهور کنند.
  • امید CA ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    جالب
  • ووو IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    3 0
    من نمیفهمم اگه اجباری نیست پس چرا نمیتونه یه مسلمون دینشو عوض کنه حتی اگه ضرر کنه... اینجا من شک میکنم مث اینه ک بگن میتونی تو ایران زندگی کنی یا هرجا ک دوسداری ولی حق نداری از ایران خارج بشی... خب پس نگید اختیاریه... البت قبول دارم ک خدا گفته اختیاریه فقط کشور ما اجباریش کرده چون الان ته قلب خیلیا با کارایی ک ب بهونه اسلام برسرمون اوردن ته قلبشون یه چیزدیگس