شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اثبات وجود خدا

حوزه/ همه پدیده هایی که ما روی زمین با آن برخورد می‏کنیم، علتی دارد. علت بوجود آمدن درخت، دانه آن است، علت بوجود آمدن مرغ، تخم مرغ است و علت بوجود آمدن فرزند، پدر و مادر او هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «سر سفره خدا» با موضوع آشنائی با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ به قلم محمد علی محمدی به رشته تحریر درآمده است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

پرسش: یکی از راه ‏های عقلی اثبات وجود خدا را بنویسید.

در این پاسخ، یکی از دلیل ‏های خداشناسی که به آن قانون علیت گفته می‏ شود برایت توضیح می‏ دهم.

بدون تردید همه پدیده هایی که ما روی زمین با آن برخورد می‏ کنیم، علتی دارد. علت بوجود آمدن درخت، دانه آن است، علت بوجود آمدن مرغ، تخم مرغ است و علت بوجود آمدن فرزند، پدر و مادر او هستند.

پس اگر فرزندی به نام حسن موجود است باید حسن مادری داشته باشد، مادر حسن نیز به مادر نیاز دارد. (مادر مادر حسن) این مادر، خودش به مادر نیاز دارد (مادر مادر مادر حسن) و همین طور هر کدام از مادرها، به مادری نیاز دارند و این سلسله همین طور ادامه پیدا می‏کند. در این صورت ما چند راه پیش رو داریم.

۱- یا به مادری می‏رسیم که او دیگر به مادر نیاز ندارد، بلکه خدا او را آفریده است (مثل حضرت حوا) که ثابت می‏ شود خدایی وجود داشته که یک مادر را آفرید (یعنی حضرت حوا را) و آن مادر، فرزند به دنیا آورده و فرزندش فرزند به دنیا آورده، تا به حسن مثال ما رسیده است. پس علت آفرینش اولین مادر، خدا بوده است. همان خدایی که درخت‏ها، گیاهان و حیوانات اولیه را آفریده، سپس از تخم آن درخت‏ها و گیاهان اولیه، درخت‏ها و گیاهان بعدی بوجود آمده است.

۲- یا باید بگوییم آن مادر اولیه (مادر بزرگ ... مادر بزرگ‏ها) بدون علت بوجود آمده، که این باطل است، چون محال است پدیده‏ای پدید آورنده نداشته باشد.

۳- یا باید بگوییم مادر اولیه (مادر بزرگ... مادربزرگ‏ها) خودش خودش را به وجود آورده، که این هم ممکن نیست.

۴- یا باید بگوییم مادر اولیه‏ای وجود ندارد، بلکه این سلسله علت و معلول تا بی نهایت پیش می‏رود. این هم نادرست است، زیرا، تا اولین مادری (مادر بزرگ‏ترین مادر بزرگ‏های دنیا) نباشد اصولا نسل بعدی به وجود نمی‏آید، تا به نسل بعدی برسد. پس، از این که نسل‏ها وجود دارند پی می‏بریم.

پس اول مادر بزرگی وجود داشته که بقیه از او بوجود آمده‏اند و اولین مادر بزرگ نیازمند آفریننده است و آفریننده‏ای که خودش به علت دیگری نیاز نداشته باشد و همیشگی باشد و او خداست.

پرسش: آیا برهان نظم در قرآن آمده است؟

مهمترین اصل برهان نظم این است که جهان نظم دقیقی دارد که از این راه پی می‏بریم، خدا به این جهان نظم بخشیده است خدای بزرگ نیز از انسان‏ها می‏خواهد به آسمان و زمین و نظم موجود در آن بنگرند و از این راه یقین پیدا کنند که خداوند آفریننده جهان است، در آیه‏ ای می‏ خوانیم: [خدای توانا] همان کسی است که هفت آسمان را بر فراز یک دیگر آفرید. در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضاد و عیبی نمی ‏بینی.

بار دیگر نگاه کن آیا هیچ شکاف و خللی می‏ بینی؟ (ملک، آیه ۳) این بهترین دلیل بر وجود خداست.

هم چنین خدای بزرگ در برخی از آیات از انسان‏ها می‏خواهد به برخی از موجودات و دنیای شگفت‏انگیز آفرینش آنان نگاه کنند و از این طریق به وجود خدا پی ببرند:

آیا به شتر نمی‏نگرند که چگونه آفریده شده است؟ و به آسمان نگاه نمی‏کنند که چگونه بر افراشته شده؟ و به کوه‏ها که چگونه در جای خود نصب شده و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته. (غاشیه، آیه ۱۷-۲۰) این آیا همگی می‏توانند بخشی از برهان نظم را تشکیل دهند.

پرسش: اگر علت بوجود آمدن همه چیز خداست، علت بوجود آمدن خدا چیست؟

پیش از این نوشتم که هر پدیده‏ ای نیازمند سه علت است؛ نه هر موجودی.

پدیده به موجودی گفته می‏ شود که قبلا نبوده بعدا بوجود آمده. چنین پدیده‏ ای به علت نیاز دارد ولی موجودی که همیشگی باشد او پدید آورنده علت هاست و نیزی به علت ندارد. اصلا خدا یعنی خود آ؛ یعنی کس دیگری او را به وجود نیاورده. حال اگر خدا را کس دیگری بوجود آورده باشد دیگر خودآ نیست.

آیا می‏ توان عدد چهاری تصور کرد که زوج نباشد؟ و عدد پنجی باشد که فرد نباشد، یا عدد (بر دو قابل قسمت نباشد؟

پاسخ همه سؤال‏ها روشن است. حالا آیا می‏توانید خدایی را تصور کنید که علت به وجود آورنده همه چیز باشد (دقت کن!) ولی خودش را دیگری بوجود آورده باشد؟ پاسخ روشن است اگر چیز دیگری پیدا شود که او خدا را بوجود آورده باشد دیگر خدا، خدا نیست. پس همه پدیده‏ها به علت نیاز دارند، ولی خداوند پدیده نیست که به علت نیازمند باشد.

اگر می‏ خواهید چیزهای بیشتری در این‏باره بدانید کتاب معارف قرآن، جلد۱، نوشته آیت الله مصباح را بخوانید.

پرسش: فطرت یعنی چه و چگونه با فطرت، ثابت می ‏کنند که خدا وجود دارد؟

فرزند عزیز! فطرت به معنای نهاد و سرشت است؛ برخی از چیزها در نهاد و اعماق جان همه انسان‏ها قرار داده شده است، به این چیزها امور فطری گفته می‏شود.

مثلا شما به یک گل علاقه دارید، از دیدن جنگل سرسبز خوشحال می‏ شوید، با شنیدن روضه امام حسین (علیه السلام) ناراحت می‏ شوید و ممکن است گریه کنید، به چیزهایی مانند عشق و علاقه، خوشحالی و اندوه چیزهای فطری گفته می‏ شود. چیزهای فطری را انسان خودش درک می‏ کند و نیاز نیست کسی به او بگوید و یاد بدهد. اگر شما ناراحت باشید خودتان متوجه می‏ شوید و اگر خوشحال باشید باز هم خودتان می‏ فهمید.

یکی از امور فطری علاقه مذهبی و حس خداجویی است. در نهاد همه انسان‏ها احساس و تمایلی وجود دارد که خود به خود او را به سوی خدا می‏ کشاند.

آیه فطرت، آیه ۳۰ سوره قرآن است؛ یعنی(۳۰/۳۰ =روم، آیه ۳۰) در این آیه می‏ خوانیم: [ای پیامبر] پس روی خودت را متوجه دین خالص پروردگار کن. این فطرتی است که خدا، انسان‏ها را بر آن آفریده است، دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار، ولی اکثر مردم نمی‏ دانند.

در این آیه تاکید کرده است که:

در آفرینش خداوند، دگرگونی نیست یعنی چیزی که در اعماق وجود انسان ریشه دوانده، همواره انسان را به سوی خدا می‏ کشاند و او را به طرف خدا هدایت می‏ کند.

ممکن است ما انسان‏ها این جاذبه را در شرایط عادی کمتر احساس کنیم، اما در مواقع خطر به خوبی این جاذبه را درک می‏ کنیم و متوجه می‏ شویم نیروی مرموزی ما را به سوی خدا راهنمایی می ‏کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Parsi IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 1
    دمتون گرم// واقعا عالی بود.
  • مجید IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    3 0
    خدا را دوست دارم ولی نمیتوانم به خودم بگم که چه قدرتی توانسته این جهان به این بزرگی رو تشکیل بده فکر میکنم همچین قدرتی موجود نیست
  • علی TR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    0 4
    باسلام خدا پیش از همه چیز حتی پیش از بود ونبوداست وهمه چیز حتی بود ونبود را او آفریده است لذا بود نبود به وی راه ندارد وچیزیکه مافوق بود ونبود است اثبات نمی خواهد این بحثهای کودکانه را رها سازید ما یک دین داریم وآن هم اسلام است وچندین دین نداریم تا بگوئیم اسلام کاملترین آنهاست این بحثهای کودکانه را رها سازید باسلام علی
  • رضا IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    3 2
    جالب بود ولی کامل نبود و دلیل کافی برای اثبات خدا نزد علمای منکر خدا نیست
  • جویای حقیقت IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    من پسری ده ساله دارم و مدام از من میپرسه چرا خدا انسان را افرید ؟؟چه نیازی به انسان داشته ؟؟خدا نیازی نداره که؟ به همدم نیاز داشته؟اگه داشته پس چرا میگن خدا بی نیاز است ؟؟من جوابی براش ندارم سه ساله میپرسه ؟؟ ممنون میشم اگه جواب بدین ؟؟به طور کل میگه چرا ادم و هوا رو خلق کرده چه نیازی بوده؟؟
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      1 0
      به فرزند عزیزت بگو: چرا این سوالاتو می پرسی؟ لابد پاسخ می دهد چون انسانم. عقل دارم. باید بپرسم. در مورد خدا هم همینطوره. وقتی میگیم خدا موجودی است که همه صفات و زیبایی ها و خوبی ها را داره، باید صفت خلق کردن را هم داشته باشد. صفت خلق کردنِ بهترین موجود را داشته باشد. علاوه بر خلق کردن دست او را بگیرد و به کمال برساند. اگر خداوند ما را خلق نمی کرد خدایی اش و صفت خالق بودنش و صفت فیض رساندنش زیر سوال می رفت. اگر انسان سوال نکند که چرا به دنیا آمده است؟ چرا باید خدا باشد؟ آیا اساسا خدایی هست یا نه؟ اگر اینها را سوال نکند با بقیه موجودات مثل درخت و سنگ فرقی نخواهد داشت. خدا هم باید موجودی مثل انسان خلق کند تا همین موجود راهنمای انسان به سوی خدا باشد و همین برای خلق انسان دلیل بزرگی است...
  • محمد صادق IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 0
    خواهشا در بحث اثبات خدا به این مطالب هم توجه کنید بسیار راحت و قابل فهمه گر چند دلایل منطقی هم خوب هستند ولی این خب دیگه جای پیچوندن رو میبنده انشاالله برای اثبات خدا به چند نکته فقط اشاره میکنیم اگر شخصی در هزار و چهارصد سال پیش توانسته باشد علم بعد هزار و چهارصد سال را بگوید ایا همچین کسی غیر خدا کسی دیگری هست ؟ خداوند در قران میفرمایند کوه ها را میبنی تحسبها جامده گمان میکنی جامد هستند در حالیکه تمر مر السحاب حرکت میکنند مانند ابر ها و بشر کشف کرده کوه ها روی زمین در حال جا به جایی هستند یا در جای دیگری میفرمایند که واسما بنیناها باید و انا لموسعون و ما اسمان ها و زمین را با قدرت خود بر افراشتیم و همواره انرا وسعت می بخشیم و بشر تازه کشف رکده کهکشان ها در حال دور شدن از هم و انبساط جهان هست و یا و اذا الشمس کورت و هنگامی که خورشید در هم پیچیده شود که خب بشر کشف کرده مرحله یک مرگ ستاره با در هم پیچیده شدن ان همراهه یا اشاره به سر انگشت انسان در خلقت دوباره که اون رو مهمتر از کل بدن ندونند حداقل دارای ارزش بالایی میدونن که اشاره خاص دارن یا ایات دیگر که زیاد هستن ولی خب همین ها فکر میکنم کافی باشند .
  • محمد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    دلایلی که برای اثبات وجود خداآو رده اید به هیچ وجه قانع کننده نیست.۷