جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ضدعفونی بقاء متبرکه

حوزه/ اداره کل اوقاف همدان در اطلاعیه ای نکات ایمنی و اجرایی و اصول بهداشتی نظافت و ضدعفونی مساجد و بقاع متبرکه به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تنفسی ویژه اماکن مذهبی را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان،  اداره کل اوقاف همدان در پیامی نکات ایمنی و اجرایی و اصول بهداشتی نظافت و گندزدایی مساجد و بقاع متبرکه به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تنفسی ویژه اماکن مذهبی را صادر کرد.

این پیام بدین شرح است:
 

خلاصه راهنمای نظافت و ضدعفونی مساجد و بقاع متبرکه به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تنفسی

الف) بهداشت صحن و شبستان  

صحن که غالبا ازجنس سنگ و سرامیک می باشد پس از جارو کردن بایستی با استفاده از پودرهای پاک کننده(پودر رختشویی معمولی) نظافت شود برای این کار می‌توان از تی و سطل آب محتوای مواد شوینده استفاده کرد.

پس از خشک شدن، محیط بایستی توسط گندزداها ضدعفونی گردند. بدین منظور استفاده از وایتکس خانگی به روش پیوست دو پیشنهاد می‌گردد. برای این کار می‌بایست از تی مجزای دیگر استفاده شود. در این قسمت تی را در سطل یا ظرفی که محتوی محلول گندزدا است غوطه ور نموده، پس از فشردن و زدودن محلول اضافی برروی کف استفاده نمود. لازم است رطوبت ناشی از آغشته شدن محیط به موادگند زدا بصورت خود بخودی خشک شده و از خشک کردن آن با وسایل دیگر ممانعت بعمل آید.

در صورتی که صحن محل بزرگ باشد می‌توان از ماشین‌های شست و شو دهنده کف زمین استفاده کرد.

از ریختن آب دهان و بینی و اخلاط سینه در مسجد و بقاع متبرکه خودداری شود.

فرش شبستان (شامل قالی، موکت، زیلو، حصیر) را ابتدا با استفاده از جارو برقی نظافت نموده سپس به صورت دوره ای شست و شو نمائید و به منظور کاهش آلودگی فرش، موارد زیر باید رعایت شود:

ممنوعیت آوردن کفش و دمپایی به داخل مسجد و شبستان

ممنوعیت پراکنده کردن مواد غذایی در مسجد و اماکن متبرکه. بدین منظور بهتر است سطل زباله کافی درب دار و مجهز به کیسه زباله در نقاط مختلف قرار داده شود.

ممنوعیت بیتوته و خوابیدن افراد در مسجد (برگزاری مناسک خاص مانند اعتکاف می‌بایست بامشورت مقامات بهداشتی باشد)

تاکید بر بر رعایت بهداشت پا و جوراب‌ها و شست و شوی پاها قبل از ورود به مسجد.

تاکید برعدم راه رفتن بدون کفش در خارج از محوطه ای که فرش شده است.

استفاده از مهر، سجاده، چادر، تسبیج مشترک، کتاب دعا و قرآن در مساجد و بقاع متبرکه به دلیل ماندگاری ویروس کرونای جدید(کووید۱۹) بر رروی سطوح ممنوع است (لازم است نماز گزاران به حمل و نقل اینگونه لوازم شخصی تشویق شوند)

به نمازگزاران توصیه شود که مهرها بهتر است هر دو سطح آن صاف بوده و فاقد نقش باشند و هر چند وقت یکبار سطح آن ها با سمباده تمیز و پاکیزه گردد.

هر گونه تماس با سطوح باعث انتقال ویروس به محل می گردد و لذا زیارت بقاع متبرکه می تواند صرفا به صور رایج تعظیم و احترام به بزرگان و امامزاده ها بوده و از بوسیدن، دست کشیدن و هر گونه تماس با سطوح مشترک مانند ضریح، دیوارها جدا خودداری شود.

در بقاع متبرکه با ازدحام جمعیت تردد افراد مستعد بیماری (مانند افراد با سابقه بیماری، سالمندان) به جهت خطر بالای بیماری در این افراد ممنوع است.


ب) نظافت کفشداری

قسمت های کفشداری به دلیل تماس دست با کفش ها می بایست روزانه نظافت و تمیز شده، با استفاده از شوینده مناسب تمیز شود. گندزدایی مستمر محل به دلیل تماس مستمر با کفش ها مورد لزوم نمی باشد و می توانند در پایان هر شیفت کاری این عمل را انجام دهند ولی کلیه احتیاطات لازم ضروری است.

کارکنان محل می بایست از روپوش، دستکش و ماسک مناسب استفاده کنند.

در مراکزی که کفشداری فعال است، استفاده از کیسه های پلاستیکی مخصوص حمل کفش توصیه نمی شود (حذف کیسه های پلاستیکی موجود و توصیه به داشتن کیسه فردی و شخصی)

ج) نظافت سایر سطوح

در شرایط اپیدمی پرده ها و قسمتهای جدا شونده می بایست نظافت و شسته شوند.

برای پاک کردن سطوح صندلی ها، کمدها، میزهای چوبی، میله ها، دستگیره ها از محلول رقیق آب و پودرهای پاک کننده (پودر رختشوئی معمولی) به صورت شست و شوی سطح با اسفنج  استفاده شود و سپس سطح با پارچه تمیز پاک گردد (اگرمیزها، صندلی ها و کشوها قسمت جدا شونده دارند ابتدا قسمت های جدا شونده را جدا کرده و داخل آنها نیز می بایست تمیز گردند)

پس از نظافت، سطوح را با پارچه آغشته به مواد گندزدا ضد عفونی کنید سطوح چوبی ممکن است با محصولات کلردار آسیب ببینند. لذا درصورت گند زدائی با محصولات حاوی کلر حتما ابتدا قسمتی از سطح مورد نظر را امتحان کنید. درصورت عدم واکنش یا تخریب می توانید از آن به روش پیوست دو استفاده کنید. در غیر اینصورت از محصولات بر پایه الکل یا الکل ۷۰ درصد یا هر گندزدای مناسب دیگراستفاده کنید.

گندزدائی با استفاده از دستمالی که توسط محلول گندزدای تهیه شده، مرطوب و خیس شده باشد، برای سطوح انجام می شود بدین منظور دستمال در سطل یا ظرفی که محتوی محلول گندزدا است غوطه ورنموده پس از فشردن و زدودن محلول اضافی بر روی کلیه سطوحی که تماس مشترک برای آنها وجود دارد کشیده  شود. لازم است رطوبت ناشی از آغشته شدن سطوح به مواد گندزدا به صورت خود به خودی خشک شده و از خشک کردن سطوح با وسایل و یا دستمال دیگر ممانعت به عمل آید. لازم است نظافت از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد.

د) نظافت سرویس های بهداشتی وآبخوری ها

سرویس های بهداشتی ابتدا می بایست شسته شده و با استفاده از پودرهای پاک کننده (پودر رختشوئی معمولی) نظافت شوند.

سرویس های بهداشتی با استفاده از تی خشک شود یا مدت زمانی اجازه دهید تا محیط خشک شود زیرا وجود آب در محل باعث رقیق سازی ضدعفونی کننده ها شده  و برعملکرد آنها تاثیر می گذارد.

پس از خشک شدن، محیط می بایست توسط گندزداها ضدعفونی گردند. بدین منظوراستفاده از وایتکس خانگی به روش پیوست دو پیشنهاد می گردد.

آبخوری ها نیز ابتدا باید پاک شده و شسته شوند، سپس به روش فوق گندزدائی گردند. نظافت آبسردکن ها به استناد دستور عمل کشوری پیوست می باشد.

پیوست یک)          راهنمای شستشوی دست


 

پیوست دو)                              نحوه تهیه گندزداها

۱- محلول وایتکس ۰.۱%  (یک دهم درصد)

محلول کلر ppm ۱۰۰۰که با استفاده از محلول وایتکس خانگی می توان آن را تهیه نمود، یک گندزدای متوسط تا سطح بالا برای سطوح  و لوازم و البسه است. برای تهیه یک لیتر این محلول، ۲۰ سی سی از وایتکس را به ۹۸۰ سی سی آب بیافزایید. به عبارت دیگر در یک بطری یک لیتری، آب معمولی ریخته سپس ۲قاشق مربا خوری سرصاف (یا کمتر از یک ونیم قاشق غذا خوری سرصاف) از آب آن را برداشته و به جای آن همین مقدار وایتکس خانگی معمولی بیافزایید.

استفاده از این محلول برای مدت ۲۰ دقیقه یک گندزدای قوی است ( استفاده از آن برای مدت ۱۰ دقیقه یک گندزدای متوسط خواهد بود )و تنها برای ۲۴ ساعت (یک روز) قابل استفاده است و در صورت نیاز می بایست مجددا تهیه شود.

توجه:

۱- وایتکس خانگی برای برخی سطوح مانند سطوح آلومینیومی و فلزی و کف پوش ها توصیه نمی شود.

۲- برخی سطوح چوبی با وایتکس تخریب می شوند. برای اینگونه موارد از سایر گندزداها استفاده نمائید. برای گندزدایی سطوح می توان از پارچه تمیز آغشته به مواد گندزدا استفاده نمود یا مواد گندزدا را مستقیما بر روی سطوح اسپری کرد.

۳- برای گندزدایی ظروف و البسه سفید می توان آنها را در محلول وایتکس ۰.۱ درصد به مدت ۲۰ دقیقه برای گندزدایی قوی  غوطه ور ساخت.

۲-محلول وایتکس ۱%  (یک درصد)

در شرایط خاص که لازم است محیط یا وسایل به سرعت گندزدایی گردند، می توان از محلول یک درصد وایتکس (۲۰۰سی سی وایتکس  در۸۰۰سی سی آب یا اضافه کردن یک واحد وایتکس به ۴واحد آب) استفاده کرد و ظروف و وسایل قابل گندزدایی با وایتکس را در مدت ده دقیقه با این محلول گندزدایی نمود.

۳-الکل ۷۰درصد

در صورتی که البسه ای که می خواهیم گندزدایی کنیم رنگی باشند یا قصد ما گندزدایی ظروف و سطوح حساس به وایتکس باشد، می توان از الکل ۷۰درصد نیز جهت گندزدایی استفاده نمود.

۴-سایر گندزداها

درصورت نیاز می توانید از گندزداهای موجود در بازار برای سطوح و وسایل با توجه به دستورالعمل درج شده روی بسته گندزدا استفاده نمائید. اگر از جنس وسایل خود مطمئن نیستید یا هرگونه سوال در این زمینه دارید می توانید به کارشناس بهداشت محیط مستقر در نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه نموده و با وی مشاوره نمائید.

نکات لازم در تهیه گندزدا

لزوم توجه به مورد مصرف :

به کارآیی گندزدا دقت کنید. گندزدای دست با گندزدای سطوح یا وسایل متفاوت است. برخی گندزداها طیف وسیعی دارند و تمام عوامل بیماری زا را از بین می برند ولی برخی تنها میکروب‌کش یا ویروس‌کش هستند. لذا در هنگام خرید به نیاز خود توجه کنید. مخصوصا این نکته را مشخص کنید که آیا می خواهید محصولی برای گند زدایی دست تهیه کنید یا سطوح یا وسایل و اینکه گند زدایی که برای سطح یا وسایل انتخاب کرده اید  برای همه سطوح مناسب است یا به برخی سطوح بسته یه جنس آن آسیب می زند. همچنین حتما باید به حداقل زمانی که لازم است تا گندزدا  اثر کند، دقت کنید. برخی گندزداها در کمتر از یک دقیقه اثر می کنند و برخی دیگر برای اثربخشی بهتر باید چندین دقیقه بر روی سطح باقی بمانند.

روش مصرف:

هرگندزدا روش مصرف مخصوص به خود دارد که لازم است روی محصول درج شده و به آن دقت شود و دقیقا مطابق دستورات عمل گردد. بطور مثال برای گندزدایی برخی وسایل باید آن وسیله را در ماده گندزدا غوطه ور کرد  ولی روش مصرف برخی دیگر از گندزداها اسپری کردن آن برروی دست یا سطوح است و برای برخی دیگر باید دستمالی را به ماده گندزدا آغشته کرد و با دستمال آغشته به آن را روی سطوح کشید. لذا قبل از مصرف حتما روش صحیح مصرف که برروی محصول درج مشود را به دقت بخوانید و مطابق با آن عمل کنید.

تاریخ تولید و مصرف :

همانند سایر محصولات وجود تاریخ تولید و مصرف معتبر و مخدوش نشده بر روی کالا الزامی است.

تائیدیه :

کلیه گندزداها می بایست همانند سایر محصولات دارای تائیدیه های لازم از وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشند.

شرایط نگهداری و ایمنی :

روی هر گندزدا می بایست شرایط نگهداری و ایمنی و احتیاطات لازم از جمله شرایط دمایی نگهداری، احتیاط در زمان بلعیدن اتفاقی و ... درج شده باشد.

مشخصات کارخانه ،آدرس تلفن مشتری و ... : 

همانند سایر محصولات، مشخصات کارخانه سازنده و تلفن تماس و ... می بایست روی محصول درج شده باشد.      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha