جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علی اکبر ذاکری

حوزه/ مسئول گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از جمله برکات و دستاوردهای فعالیت مرحوم استاد خسروشاهی این بود که باعث معرفی هر چه بیشتر سید جمال الدین اسدآبادی به جامعه ایران و بلکه جهان اسلام شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این چهره علمی و مورخ برجسته اظهار داشت: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی از جمله نویسندگان باسابقه حوزه بودند که از دوران قبل از انقلاب در عرصه نوشتن مقالات و فعالیت های علمی چهره ممتازی به شمار می رفتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: ایشان شخصیتی بود که حقیقتاً باعث معرفی و تبیین هر چه بیشتر مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی و آثار ایشان نه فقط در سطح جامعه ما بلکه به دنیای اسلام شد و کسی بود که باعث شد سیدجمال الدین که در مقطعی بیشتر به عنوان سید جمال الدین افغانی شناخته می شد به عنوان سید جمال الدین اسدآبادی معروف شود.

وی گفت: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین با خانواده و بازماندگان سید جمال نیز مرتبط بود و از جمله اقدامات ایشان این بود که مجموعه آثار برجای مانده از سید جمال الدین را منتشر کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین ابراز داشت: از دیگر ویژگی های بارز مرحوم حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی این بود که در طول عمر خود ارتباطات قوی با شخصیت ها چه در داخل و چه در خارج از کشور داشت و از این رهگذر فعالیت های ارزشمند علمی و فرهنگی را انجام داد.

وی گفت: ایشان از زمان تبعید حضرت امام (ره) و بعد از آن نیز از شاگردان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به شمار می رفت، ضمن آن که شاگرد ممتاز علامه طباطبایی(ره) نیز بود و صاحب تفسیر المیزان از ایشان خواسته بود که بعد از مرگ ایشان، مسئول جمع آوری و انتشار آثار علامه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ادامه داد: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین علاوه بر چهره های حوزوی با شخصیت های علمی غیر حوزوی که گرایش مذهبی داشتند نیز ارتباط خوبی داشت و ارتباطات گسترده و روابط عمومی بالای ایشان باعث می شد که زمینه ساز بسیاری از حرکت های علمی به خصوص در رابطه با تاریخ اسلام شود.

وی بیان داشت: همچنین ارادت و علاقه خاصی به امام موسی صدر داشت و در همایش ها و نشست هایی که درباره ایشان بود، حضور جدی و گسترده ای پیدا می کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: انتشار مجله بعثت و نیز همکاری به عنوان نویسنده با مجله مکتب اسلام از دیگر فعالیت های رسانه ای و فرهنگی آن عالم فقید بود که حوزه و دانشگاه کماکان از برکات و دستاوردهای ایشان بهره مند است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha