شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درپی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین خسروشاهی، شخصیت برجسته و دغدغه‌مند تقریبی جهان اسلام پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی درگذشت مجاهد نستوه، شخصیت برجسته و دغدغه‌مند تقریبی جهان اسلام، دانشمند فرزانه، نویسنده و مترجم پرکار و فعال نهضت اسلامی و استاد گرانقدر دانشگاه مذاهب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی را تسلیت گفت.

متن این پیام تسلیت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

"انا لله و انا الیه راجعون"

"إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ"

ارتحال مجاهد نستوه، شخصیت برجسته و دغدغه‌مند تقریبی جهان اسلام، پژوهشگر فرزانه، نویسنده و مترجم پرکار و فعال نهضت اسلامی، عضو هسته اولیه تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و از اساتید گرانقدر دانشگاه مذاهب اسلامی موجب تالم و تاثر فراوان اینجانب و تمامی فعالان عرصه تقریب و وحدت امت اسلامی گردید.

مرحوم خسروشاهی از فعالان و پژوهشگران نهضت های اسلامی معاصر بود که بیش از نیم قرن با ادبیات و آثار فکری گروه‌های مختلف در کشورهای اسلامی از جمله مصر آشنا بود و در تدوین و تنقیح و نشر آثار اساتید و شخصیت هایی چون: سید جمال الدین اسدآبادی، آیت ‏اللَه کاشف ‏الغطاء، علامه سید محمدحسین طباطبایی، حاج سراج انصاری، سید محمد محیط طباطبایی، سید غلامرضا سعیدی، محمد نخشب و... کوشا بوده و خدمات ارزنده‏ ای را در حفظ فرهنگ اسلامی و نشر اندیشه اصیل اسلامی ارائه داده و به همین دلیل است که در میان ارباب فکر و اندیشه به عنوان «فرهنگبان کوشا» لقب یافته است.

استاد خسروشاهی در مسأله تقریب مذاهب اسلامی و وحدت امت اسلامی نیز از نیم قرن پیش به عنوان یکی اعضای اصلی و موثر این جریان در تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و از پیشگامان این حرکت خدمات فراوانی ارائه داد. بطوریکه مکاتبات ایشان با علامه شیخ محمدتقی قمی (مؤسس دارالتقریب قاهره) گواه این سابقه بلند است.

حضور فعال در کنفرانس‌های تقریبی داخل و خارج از کشور و مراودات و ارتباطات مستمر با شخصیت های برجسته تقریبی معاصر از جمله ویژگیهای آن مرحوم بود.

بدون تردید امروز خلاء و فقدان شخصیتی‌ دلسوز، محقق و دغدغه مند تقریبی همچون استاد خسروشاهی در شرایط کنونی جهان اسلام که بشدت نیازمند تعقل و اندیشه ورزی و روشنگری در برابر جریان‌های افراطی و تفکرات تکفیری است بیش از پیش احساس خواهد شد.

اینجانب ضایعه اندوهناک درگذشت این عالم محقق و مجاهد تقریبی را به پیشگاه امام عصر(عج) و محضر رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم به ویژه مجموعه‌های فعال در عرصه تقریب مذاهب اسلامی و خانواده‌ مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید، غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت می‌نمایم.

محمد حسین مختاری

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

313/60

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha